Recenze: Conan Exiles je survival hra, na kterou hráči dlouho čekali

Tato recenze popisuje hru ve stavu Early-access . Během dalšího vývoje se mnohé zážitky mohou lišit. Za možnost hru vyzkoušet děkujeme Key4You.cz

Vítejte v nehostinném světě známém z knih Roberta E. Howarda. Jste pouze jedním z mnoha vyhnanců, přivázaný ke kříži a odsouzen k smrti. A ti co vás zachránili, byli možná ještě krutější. V těchto končinách nic nedostanete zadarmo.

Conan Exiles by se dala řadit do dlouhé fronty survival sandboxových her, se kterými se v posledních letech díky Minecraftu roztrhl pytel. Jmenovat lze Rust, Ark:  Survival Evolved, zombie tituly jako 7 Days t Die, DayZ a další. Jenže vývojáři z Funcomu se nespokojili s tím stát ve frontě, oni ji přímo předbíhají. Ne, že by přišli s naprosto revolučními prvky, které promění žánr, ale dotahují vše do dokonalosti. A to už v early acces verzi.

První krůčky bolí, ale stojí za to

Tvorba postavy začíná klasicky, vybíráte z několika různých ras, volíte účes, jeho barvu nebo velice zmiňovanou velikost mužského přirození. Už během této chvíle jsem získal představu do jakých detailů, úrovně brutality i věrného ztvárnění se autoři rozhodli vydat. Překvapí též možnost zvolit si některého z bohů, které budete svým žitím obšťastňovat – ať již tím, že budete válčit s nepřáteli nebo je požírat.

První momenty ve hře vše dokazují. Zjišťujete, že sledovat je potřeba věci jako je únava, hlad nebo žízeň. Kámen nerozbijete, strom neporazíte holou rukou a je potřeba prvně materiál sbírat po zemi. Za krátkou chvíli však získáte první nástroje a oblečení. Jejich výroba tu funguje poměrně jednoduše. Stačí mít dostatek surovin, schéma výroby a vyčkat pár vteřin a dílo je hotovo. Zpočátku toho nemůžete moc vyrobit, ale k dalším nákresům se dostanete zvyšující se úrovní postavy. Zkušenosti získáváte pomalu veškerými aktivitami – výrobou, bojem, lovem i pouhým přežíváním. Postupně tak zlepšujete svou postavu, ale i odemykáte některé větve dovedností. Ale nelze se rychle dostat ke všemu co chcete a je lepší se spolčit s pár přáteli a rozdělit si práci. Jeden více bude stavět, druhý vyrábět a třetí je při tom všem ochraňovat. Ukázky ukazující hráčské pevnosti v pokročilé fázi nelhaly. Lze stavět jednoduše a s dostatkem materiálu i rychle nejrůzněji členité budovy i na skalách. K celým komplexům se sice dostanete až po mnoha hodinách, ale jen ten pocit, že to jde, stačí.

KOUKNI SE  Recenze: Hot Wheels Unleashed nabízí návykovou arkádovou zábavu

Nepřátele před branami? Hrr, na ně!

Boj je zatím poměrně jednoduchý, rychlý, brutální, ale místy ještě nedodělaný. Nejvíc vidět to bylo na štítu během prvních dnů, kdy byl (a poměrně stále je) k ničemu. Krýt se můžete, ale moc víc nestihnete. Přesto si budete užívat v pozdějších fázích hry výpravy do ztracených chrámů, nájezdy na vesnice a nebo jen tak pobíjení nestvůr. A že jich je hodně. Nalézt lze od obrovských želv, přes různé ghůly až po další vyhnance,kteří putují krajinou. Hlavně díky nim svět působí živě. Ano, zatím sice mnohdy reagují podivně, potulují se v jasně daných sektorech nebo se zaseknou a zírají na vaši letící sekyru. Ale to lze hře odpustit. Co však už mnoha hráčům způsobí značnou dávku frustrace je způsob, kterým na vás okolí útočí. Můžete si být jisti, že kolem vás nikdo není, ale přesto za chvilku se odněkud vyřítí další potvora. A nebo vás spatří, když vy ji vidíte jako malou tečku na obzoru.

Zajímavý je i koncept mapy, která není náhodně generovaná, jak jsme zvyklí z ostatních her, ale je pevně daná. Což využijete při každé nové hře. Objevili jste jeskyni se spoustou vybavení? Hned víte, kam máte jít. Stejně tak brzo zjistíte, že některé oblasti byste neměli navštěvovat bez ozbrojeného doprovodu. Přestože mapa je rozlehlá, je otázkou, jak dlouho to hráče bude bavit. Sandboxové tituly staví na znovuhratelnosti a zde hrozí brzké okoukání.

KOUKNI SE  Recenze: Elden Ring je vyvrcholením Miyazakiho odkazu

Slast pohledět, radost poslechnout

Po grafické i hudební stránce nelze nic hře vytknout a řadí se momentálně mezi nejhezčí survival tituly. Díky počáteční fázi vývoje sice občas zamrzne nebo počet FPS nevysvětlitelně poklesne, ale i tak je radost prozkoumávat tuto barbarskou krajinu. Ať již se potulujete pouští, dorazíte do oázy nebo později si vybudujete opevnění, je stále na co koukat. Zvlášť jsem si užíval chvíle, kdy jsem jen stál a koukal se na stádo antilop, lezoucí želvy a nebo moji nohu požírajícího krokodýla. Potěší i možnost hrát na starších počítačích na minimální detaily. S trháním, bez krás, ale single-player je takto hratelný.

A soundtrack stejně jako v předchozím titulu od Funcomu Age of Conan, i zde správně podtrhuje jednotlivé oblasti. Nejedná se však o nezapomenutelné skladby, které si budete pobrukovat před spaním.

Problémem zatím poměrně zůstávají servery a připojení. V prvních dnech jsem počítal, že hold někdy to celé spadne a já se budu muset znovu přihlašovat, ale po více jak třech týdnech to už trochu štve.

Early-Access jak má být

Celkově Conan Exiles působí jako zjevení z čistého nebe a všem ostatním vývojářům ukazuje jak early-access verze hry má vypadat. Spousta zábavy, tuna obsahu, aktualizace pomalu každý druhý den. Hra se vyplácí každou utracenou korunou i minutou. Teď jen počkat, zdali vývojáři neusnou na vavřínech a budou na hře i nadále pracovat. A třeba přidají i na internetu debatovaný náhrdelník z mužských přirozeních nepřátel. Každopádně již teď nelze než doporučit koupit hru na Key4You.cz a stát se druhým Conanem!

Matěj Říha

Předchozí článekBrutální popravy ve hře For Honor
Následující článekRecenze: Zázrak v plechovce slibuje pořádnou nálož nekorektního humoru