Recenze: Borderlands 2 je svérázná a vtipná střílečka

Tato hra se kolem potlouká už nějaký ten pátek (přesněji půl roku), ale já ji tak trochu ignoroval až donedávna, kdy jsem dostal referenci od kamaráda. Zrovna byla sleva na Steamu, tak jsem do toho nakonec šel. O čem hra je? Jaké jsou její silné a slabé stránky? Stojí vůbec za ty peníze? Po přečtení této recenze byste snad mohli mít jasno. Tak se do toho tedy pusťme.

+ Klady

Hra má určitě čím se pochlubit. Je originální, zábavná, návyková a dá se hrát dost dlouho, než omrzí (pokud vůbec).

1)    Příběh

Borderlands-2-Gets-New-DLC-on-PC-via-SteamPrvním a podle mě největším tahounem této hry je příběh. Odehrává se na planetě jménem Pandora (ne ta z Avatara, tohle je nějaká jiná Pandora). Hlavní kápo je zde Handsome Jack, a jeho firma Hyperion drží celou planetu ve strachu pomocí vojenské síly. Vy se jako dobrodruh přidáváte k posledním zbytkům odporu na Pandoře a závodíte s Jackem, kdo dříve najde a odemkne mystický Vault, skrývající ohromnou moc. Zápletka je hodně zajímavá, o překvapivé zvraty a epickou akci není nouze, a Handsome Jack by zasloužil cenu za záporáka roku už jenom proto, že je to hajzl nejvyššího kalibru, promiňte mi mou Klačtinu. Ti, co si stejně jako já potrpí na dobrý příběh, rozhodně nebudou zklamaní.

2)    Humor

Druhý důvod, proč znova a znova klikám na tu lákavou ikonku na mojí ploše: Nemůžu se dočkat, až mi někdo vmete do obličeje nějaký další fór, který mě přinutí řehtat, jako kdybych byl nějaký hyperaktivní kůň se škytavkou.

Hra je plná šibnutého, praštěného a někdy i připitomělého humoru, který pracuje na směny s příběhem, takže si navzájem nezavazejí a dokážou hráče velmi efektivně zabavit. Smál jsem se často, smál jsem se od srdce, a smál jsem se nahlas.

3)    Shoot and loot

borderlands_new_look_april_2009_2-700x394Třetí důvod? ZBRANĚ! Hra poměrně dost zničila moji sebeúctu. Zjistil jsem, že jsem špinavý zmetek, kterému se blýskne v očích, kdykoli uvidí nějakou cennost, a bez váhání ji ukradne. Tato hra nabízí tolik zbraní, které vyrvete z mrtvých rukou svých soupeřů, že za chvíli budete všechny zabíjet ne proto, že jsou zlí, ale proto, že mají v ruce úžasnou zápalnou pistolku.

Nebo samopal s bajonetem.

Nebo granát, který po výbuchu způsobí elektrickou bouři.

Nebo bazuku, která po vystřílení munice sama poslouží jako raketa… Měl bych s tím asi přestat, že?

Hra se dokonce i sama prezentuje jako „shoot and loot“. Tak choďte po světě a shrábněte všechno, co vám přijde pod vaše špinavé zlodějské prsty, od toho tu málem jste.

4)    Co-op

Miluju hry s Co-op módem. A tady to ani v podstatě není mód, hra vás ztrestá vyšší obtížností, pokud hrajete sami. Často pařím se svým bráchou, a díky pěkné spolupráci dvou různých postav jsme se stali zbraní hromadného ničení. Co by se asi stalo, kdybychom byli čtyři…

Kdo není jenom posedlý střílením a je schopný pracovat v týmu, by si určitě měl sehnat minimálně jednoho kamaráda, multiplayer je daleko větší sranda, a to neplatí jenom v BL2.

5)    Grafika a prostředí

imagesCA768YAOByl jsem docela omráčený, když jsem viděl tu podivnou komiksovou grafiku. Dobře to sedí k potřeštěnému humoru, o kterém jsem už mluvil, a je to vítaná změna od všech těch „realistických“ a „detailních“ stříleček, kterými se herní průmysl v poslední době zamořil.

Prostředí hry je ve stylu jakéhosi futuristického westernu, Pandora je koneckonců divoká, mladá planeta plná možností a volného prostoru, stejně jako Divoký západ. Jestli jste čirou náhodou fanda westernů, tahle hra vám zaručeně padne do oka.

6)    RPG prvek

Hra nabízí čtyři unikátní postavy, každou s jiným herním stylem a specializací. Hráč tedy může hru projet několikrát za sebou, pokaždé s jiným hrdinou, a organizovaná parta lidí se může domluvit na různých rolích, které bude každý plnit.

Jak se probíjíte hordami banditů, divokých zvířat a bezcitných robotů, zvyšujete si level, investujete body do nových schopností, které si vyberete, a pochopitelně tomu přizpůsobujete své vybavení. Tohle všechno nám už před milénii nabídlo WoW. BL2 se liší především tím, že je to střílečka, a tenhle mix je poměrně nevídaný.

Jedna věc pro mě byla novinka. Víte, jak motivovat hráče, aby plnil všechny ty challenge, achievementy a já nevím co? V BL2 za to dostáváte takzvaný Badass rank, nebo jak mu říkám já, „Frajerův koeficient“. Čím vyšší Badass rank máte, tím více můžete vylepšit své pasivní schopnosti (maximální zdraví, rychlost přebíjení, účinnost granátů atd.). Kouzlo je v tom, že tyto bonusy se sdílejí pro všechny vaše postavy, a že se dají hromadit donekonečna.

– Zápory

Vy už si brousíte zuby na Borderlands 2? Ale já jsem ještě neskončil! Teď ta špatná část.

1)    DLC

Nejsem fanda DLC, popravdě je nesnáším. Někteří mě ukřižují za to, že tohle dávám do záporů, ale já si stojím za svým. Hry jako Minecraft, Team Fortress 2 a Don´t Starve prostě dostávají neustálé updaty a nechtějí za to nic. Borderlands 2 má tolik DLC, že jejich cena v součtu se už blíží k ceně samotné hry, a já nad tím jenom kroutím hlavou.

2)    Bugy

borderlands-2-transformersAle no tááák! Hra, která stojí padesát euro, by snad mohla mít funkční inventář! Čím více tuhle hru hraju, tím více si myslím, že by zasloužila ještě minimálně měsíc v betě. Sem tam na mě vykoukne zářivě chybějící textura, už jsem zmínil paličatý inventář, se kterým je problém pracovat, a jednou se mi stalo, že dočasný záblesk světla byl tak trochu trvalý. Musel jsem restartovat hru, abych neoslepl. Příště více testujte a klidně odložte datum vydání o měsíc, dva. Nebo když už, tak doopravujte hru po vydání, místo toho, abyste hrabali peníze na DLCčkách.

3)    Kecy

Některé hry trpí nedostatkem dialogu. Ale většina jich trpí přesným opakem, a mezi ně se řadí i BL2. Neustále, a tím neustále myslím furt, vám někdo něco povídá. A to i ve chvílích, kdy po vás vzteklá zmutovaná opice hází auta. Když v jednu chvíli zároveň probíhá dialog i boj, nemůžu se pořádně soustředit ani na jedno. Herní dialog potřebuje prosekat, aspoň tak to cítím já. Na druhou stranu, mohlo to být i horší. Dokážu si představit třeba nepřeskočitelné cut-scény…

= Verdikt

Borderlands 2 mi přinesla opravdu originální a dlouhotrvající zážitek. Je to skvělá Co-op hra, dobrá střílečka a prvotřídní RPG. Má svůj vlastní svérázný styl, od grafiky po humor, rozhodně to není jen tak nějaká obyčejná hra. Není ale úplně dotáhnutá do konce, a štve mě, že asi ani nikdy nebude, neboť tvůrci jsou příliš zaneprázdnění výrobou DLC. Ale i přes své pihy na kráse je Borderlands 2 jedna z nejlepších her, co jsem hrál.

Karel Václav