Na tento film jsem se těšil. Měl nápaditou, netradiční kampaň (plakát parodující film Osobní strážce s Kevinem Costnerem) a ani první trailery nevypadaly zle. Má ovšem tento film dostatečné kvality na to, aby do žánru buddy komedií čímkoliv přispěl?
Jsem velký fanoušek buddy komedií, a proto jsem byl jako na trní, když jsem se dozvěděl o nové akční komedii Zabiják & bodyguard. Režie se chopil Patrick Hughes ( Expendables 3 ), co vás ale mnohem více zaujme, je herecké obsazení. Film disponuje takovými jmény jako Samuel Jackson, Ryan Reynolds, Gary Oldman nebo Salma Hayek. Zápletka je jednoduchá. Úspěšný bodyguard (Ryan Reynolds), který neměl poslední roky štěstí, dostane nového klienta, nájemného zabijáka (Samuel Jackson), který musí svědčit u soudu proti běloruskému diktátorovi (Gary Oldman). Co by tedy tomuto filmu mohlo stát v úspěchu?
Hned ze začátku filmu poznáte, že tento film si na nic nehraje. Ví o sobě, co si může dovolit, a přesně v takové míře nám servíruje spoustu hlášek, ať už vtipných nebo ne, množství akčních honiček, bojových soubojů a Samuelových motherfuckerů. Akční sekvence jsou tu na průměrné až nadprůměrné úrovni a je jich zde opravdu mnoho. Líbí se mi hlavně bojové souboje, které jsou funkčně sestříhané, s vynikající kamerou a nápady. Bitka, při které Ryan Reynolds v kuchyni sahá po všem, po čem může, aby zneškodnil a následně uškrtil jednoho z běloruských žoldáků, se mi líbila natolik, že bych ji přirovnal k mlátičkám v Kingsman: Tajná služba, kde má tyto boje opravdu bravůrně zmáknuté režisér Matthew Vaughn. Honiček tu jsou kvanta, bohužel už ne tak podařené. Při těchto zběsilých jízdách, kdy je hrdinům za zády snad celá běloruská armáda, padá mnoho výbuchů a je použito mnoho efektů. Tady je první zádrhel.
Upřímně, dlouho jsem neviděl film, u kterého jsem si při každé explozi zavíral oči. Efekty nejsou uvěřitelné. Často je záběr na chlápka střílejícího z rozjetého auta nebo jako v případě Samuela, z člunu. Tyto záběry Vám, kteří mají rádi preciznost a vizuální stránku filmu, nebudou po chuti. Zkrátka a dobře máte pocit, že celý film se natáčel na zelené plátno, a tak se občas do těchto akcí nemůžete jako divák zapojit tak, abyste uvěřili, že se to opravdu děje. Bohužel je to proklatě nízkým rozpočtem filmu. Akční scénky jsou v mnoha případech dost nepřehledné, proto nečekejte akční honičky jako od Michaela Baye. Nutno říct, že režisér Patrick Hughes se s tím pere statečně a v rámci možností si nevede zase tak špatně. Akčních scén je tu požehnaně, a za tu s motorovým člunem by se nestyděl ani James Bond.
Vypněte někdo už tu hudbu
Ke všem těmto přestřelkám a honičkám bohužel hraje hudba připomínající spíše Johnny Englishe, než Jamese Bonda (s rozdílem, že u Mr. Beana tato hudba fungovala). Soundtrack zachraňují vybrané známé písničky, ve kterých texty odkazují na právě probíhající scénu a umí navodit atmosféru. Příkladem buď scéna, kdy Samuel vypráví Ryanovi své osudové setkání s jeho milovanou Salmou Hayek, která vymlátí celou hospodu, a přihlížející Sam na ní může oči nechat. K tomu všemu hraje píseň od Lioneloa Richieho – „Hello“.
Páté přes deváté, jen ať není ticho
Od začátku do konce filmu se mluví, opravdu hodně mluví, až si říkám, bylo to nutné? Této role se nejvýrazněji zhostil nikdo jiný než Sam. Postavu ušitou sobě na míru si vyloženě užívá a i díky ratingu R padá jeho nejoblíbenější slůvko Mothefucker snad častěji než v Osm hrozných. Bohužel je to scénář, který brzdí akci a v rozjetých akčních pasážích odbíhá k zamilovaným dialogům se svými protějšky. Ryanova lovestory je nezajímavá a zpomaluje celý film. Naopak Salma, která je stále tou sexy kočkou z Desperada, si svou roli hraje bez výrazného zaškobrtnutí a do tohoto filmu zapadla skvěle. O to víc, že ona je ten důvod, proč se tohle všechno děje. Je zde i pár skvělých momentů, jako je například tekoucí láhev imitující čůrání nebo jak kufr zneškodní na poslední ránu odvoz. Tyto perličky ale následně pokazí další nepovedený vtip. Pustit sprchu a nechat téct vodu, zatím co uteču? Na to nějaký zkušený bodyguard v této době opravdu naletí? Co vidím jako nevyužitý potenciál a mrhání talentu je minimální prostor pro záporáka Gary Oldmana. Hlavním padouchem je tu spíše horda běloruských žoldáku než samotný diktátor.
Zabiják & bodyguard měl velký potenciál, který splnil tak napůl. Na to málo, co měl k dispozici režisér Patrick Hughes, jde o celkem zábavný film, který ale ničím novým nepřispěl. Spíše recykluje to nejlepší, co v tomto žánru lze najít. Sází se tu spíše na kvantitu než na kvalitu, ať už je to u hlášek (ne všechny pobaví), tak akčních scén. I tak je to ale typ filmu (buddy movie), který se pomalu vytrácí z pláten kin, proto bylo příjemné si zběsilou jízdu dvou chlapíků, kteří jsou sobě protikladem, zopakovat.
Vojtěch Blažek