Recenze: Všichni ptáci na nebi

Svět na pokraji zkázy.  Jeho osud mají v rukou Laurence a Patricia. Geniální vědátor a nadaná čarodějka. Dva přátelé s neobvyklými dary. Magie versus technologie. Mohou se jejich osudy proplétat nebo jsou odsouzeni k tomu stát navždy na opačných stranách?

Patricia Delfinová je čarodějka. Rozumí řeči zvířat a dřímá v ní daleko větší kouzelná síla, jen ji probudit. Laurence si vyrobil stroj času a právě pracuje na sestrojení umělé inteligence. Oba jsou na střední škole outsidery a proto je to táhne k sobě. Brzy mezi nimi vznikne přátelství. Každý je však nadaný jedinečným darem a jejich cesty se jednoho dne musí nevyhnutelně rozdělit. Patricii čeká studium na čarodějnické akademii a z Laurence se stane vynálezce, což znamená konec vzájemného přátelství. V budoucnosti se však znovu setkají.

Patricie je nyní absolventkou čarodějnické školy a spolu s dalšími mágy se snaží bojovat proti nemocem, katastrofám a zlu, které vidí v každodenním životě. Laurence je geniální konstruktér nejmodernějších technologií. Svět okolo nich se ovšem hroutí pod přívalem katastrof. Budou spolu bojovat za jeho záchranu? Nebo budou stát na opačných stranách ? A může vůbec být technologie v souladu s přírodou?

Host

Všichni ptáci na nebi jsou dílem americké spisovatelky Charlie Jane Andersové, která přichází s příběhem dvou mladých lidí, kteří jsou tak trochu podivíni s neobvyklým darem. Podle anotace se kniha zdá, jako to nejlepší, co se v poslední době na fantasy scéně urodilo. Velká očekávání a sen o kouzelném příběhu se však brzy rozplynou. Sotva knihu otevřete, vaše očekávání se rozletí, jako ptáci na nebi a s každou další stránkou odlétají dál a dál. Čeká vás totiž lehké rozčarování, že kniha je úplně jiná, než jakou si ji představujete.

Příběh začíná ve chvíli, kdy jsou hlavní hrdinové ještě malé děti a postupně ukazuje jejich cestu životem až do doby, kdy jsou dospělí. Spolu s nimi se vyvíjí i styl psaní. Zpočátku kniha vypadá jako dětská pohádka. V této fázi má příběh kouzelnou atmosféru. Časem však zajede do nudných kolejí a  kouzlo se vytratí. Autorka měla skvělý nápad a dobře našlápnuto, ale odbočila špatným směrem. Nakonec je kniha spíše o šikaně na střední, než o magii. Děj se odvíjí pomalu, charaktery postav jsou ploché a málo uvěřitelné. Dalším zádrhelem je hlavní téma celé knihy. Magie versus technologie, lákavé téma, které je však nedomyšlené. Magie není běžnou součástí světa, přesto když začnou z nebe padat trakaře, nikdo se tomu nediví. Knize chybí nějaké uvěřitelné pozadí a vysvětlení.

Všichni ptáci na nebi staví na originálním nápadu. Propojení lásky, sci-fi, fantasy a linky o ochraně přírody, je jedinečná kombinace. Je z toho cítit potenciál a velké možnosti, jak rozjet čarokrásný a silný příběh. Kniha má být pokusem o epickou pohádku s kapkou filosofie. To se podařilo, ovšem na úkor čtivosti, zábavy a chytlavosti. Asi jako kdybyste ze stavebních kamenů Karlova mostu postavili jen zahradní skalku a vyplýtvali všechen potenciál. A ani zajímavá témata jako příroda versus technologie, přátelství nebo láska, to nezachrání. Styl psaní je přemýšlivý, kniha má hloubku, ale pro běžného čtenáře je docela záhadným a uvnitř dutým oříškem.

Přesto nelze o knize mluvit jen negativně. Má řadu příznivců, nádech jedinečnosti a hlubší poselství skryté mezi řádky. Než se pustíte do čtení, doporučuji se však připravit na to, že Všichni ptáci na nebi se nedají zařadit do jedné žánrové škatulky. Nejblíže mají k magickému realismu. Pokud se vám líbilo Podivuhodné soužení Avy Lavender nebo Miniaturista, možná vás tato kniha ohromí více a stane se vám dobrým společníkem pro letní čtení .

Charlie Jane Anderson: Všichni ptáci na nebi, Host,  2017, 423 stran

6
recenze-vsichni-ptaci-na-nebiVšichni ptáci na nebi jsou propojením lásky, sci-fi, fantasy a linky o ochraně přírody. Kouzelná kombinace, která však ve výsledku čtenáře moc neočaruje.