Recenze: Poradil si Venom i bez Spider-Mana?

Venom je jedním z nejznámějších záporáků Spider-Mana. Jeho nové origins zpracování s Tomem Hardym v hlavní roli je jedním z nejočekávanějších superhrdinských filmů roku. Zároveň ale trailery nevypadaly příliš lákavě, a tak diváci byli na pochybách, jestli do kina jít nebo ne. Spoustu diváků také odradil rating PG-13, protože se původně očekával mladistvým nepřístupný film. A to hlavně po úspěchů obou Deadpoolů, který by měl studia značně povzbudit k tomu, aby sypaly peníze do nepřístupných superhrdinských bijáků. Ale to se nestalo. Tom Hardy také v rozhovorech prozradil, že Venom rozhodně nebude brutální horor plný originálních způsobů zabíjení, jak by se dalo čekat.

Určitě se setkáte s názory, že začátek filmu Venom je příliš pomalý a roztahaný a trvá to dost dlouho, než se dostane na první akci. Je sice pravda, že na akci dojde ve filmu až později. Ale tempo je od začátku velmi rychlé. Naopak jde velmi poznat, že se z filmu dost radikálně stříhalo. Včetně důležitých momentů, které by pravděpodobně vysvětlily nelogické motivace hlavních hrdinů a různé díry v příběhu, který je už i tak dost triviální. Něco méně originálního než mimozemšťani z vesmíru, kteří chcou ovládnout Zemi tím, že použijí samotné lidi jako své hostitele, totiž ani vymyslet nelze. Je to zápletka každého druhého sci-fi filmu.

Ze začátku mi příšerně vadila jednoduchost a přímočarost příběhu a vyobrazení vztahů mezi postavami. Celý svět, ve kterém se Venom odehrává, má prapodivná pravidla pro mezilidské vztahy, psychologii člověka a motivace dělat důležitá rozhodnutí. Už na začátku přijde hlavní hrdina Eddie Brock o práci, stejně jako jeho snoubenka. Brock poté přichází i o snoubenku. A to všechno kvůli tomu, že jako reportér si vzal do pusy příliš velké sousto v podobě mocného, bohatého a šíleného vědce.

Na začátku filmu vidíme, že je Brock velmi úspěšný a populární reportér s dobrým vztahem se svým zaměstnavatelem. Ale stačí jen jediný zpackaný rozhovor a Brock dostává padáka. Stejně tak je to s jeho snoubenkou. Milují se a plánují svatbu. Ale stačí jen jedna lež a jeho snoubenka mu dává košem a pomlouvá ho za jeho zády. A divák nikdy nedostane nahlédnout do těchto zásadních rozhodnutí, které nastartují celou zápletku filmu. Nikdy nezjistí, proč se tak Brockova snoubenka rozhodla.  Buď je to všechno nereálně rychlé, povrchní a nedomyšlené, nebo je ta ženská prostě mrcha. Ale v druhé třetině filmu se karta obrací a vidíme Brockovu snoubenku v jiném světle – snaží se mu pomoct za jakoukoliv cenu a je ochotná nasadit vlastní život, aby Brocka zbavila parazita jménem Venom. Taky přijme jeho omluvu. Takže úplně mrcha není. Zbývá nám tedy jen jedna možnost…

Abych nebyl na scénáristu moc přísný, musím uznat, že minimálně jeden úžasný nápad přeci jen zrealizoval. Správně zobrazit Venoma jako samostatně myslící bytost, která není jen čiré zlo a bezduchá hmota. Způsob, jakým Venom komunikuje s Eddiem v průběhu filmu je senzační. Rozhovory mezi Eddiem a Venomem dávají divákovi nahlédnout do charakterů obou postav, co mají společného, co mají odlišného a proč se sjednotili vjedno. Vznikají tím dvě velmi komplikované a v podstatě kladné postavy, které se nechávají vtáhnout do víru událostí, které ženou celý film kupředu. Zároveň tyto rozhovory nechávají úzký prostor pro humor, který skvěle doplňuje vážné či akční scény.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Dále bych chtěl vyzdvihnout nápaditost akčních scén, ve kterých je minimum počítačové technologie (ačkoli jeden obří CGI fight diváka přeci jen čeká) a jsou maximálně napínavé. Hlavně je to dáno tím, že Eddie Brock i Venom mají oba své slabiny. Eddie je pouhý člověk, který je sice silák a dobře mu to myslí, ale proti armádě vycvičených zabijáků a monstrům z vesmíru je bezbranný. Venomovi zase vadí zvuky o určité frekvenci a oheň. Spolu jsou velmi silní a chytří, ale jejich soupeři často ví, jak na ně, a to diváka udržuje v neustálém napětí.

Ze začátku Venom není plně spojen s tělem Brocka, a tak se nemůže celý proměnit. Musí tedy navigovat Brocka a říkat mu, co má dělat, kam má udeřit a pozoruje za něj okolí, jestli za rohem nečíhá nějaké nebezpečí. Osobně jsem si tyto akční scény užil nejvíce, protože Eddie si ještě není vědom, čeho je schopný a postupně odhaluje další a další schopnosti, které mu Venom může poskytnout.

Herecky samozřejmě kraluje Hardy a nikdo mu nesahá ani po kotníky. Opět projevil svůj talent a dokázal, že se může řadit mezi nejlepší herce své generace, a že je schopen utáhnout akční superhrdinský celovečerák. Užíval jsem si škálu jeho hlasů a přízvuků. Eddie Brock je totiž komplikovaná postava tím, jak se v průběhu filmu mění v důsledku toho, jak je postupně ovládán Venomem. Ze začátku je to milující snoubenec a úspěšný reportér. Poté vidíme prvky v jeho charakteru, díky kterým jde říct, že se z něj stane Spider-Manův záporák. Je to tajuplná postava, která je nepředvídatelná a nikdy nevíte, jak zareaguje.

Celkově je Venom nadprůměrný akční film, který si zcela vystačí sám o sobě. Materiál stačil tak akorát na klasický celovečerák s nápaditými akčními scénami, humorem a skvělou chemií mezi Venomem a Eddie Brockem. Ale musíte vypnout a užívat si jízdu rychlým tempem, kterou tento film nabízí. Až na Venoma a Brocka ostatní postavy nejsou moc propracované a příběh je jakž takž fungující puzzle různých klasických prvků z každého druhého sci-fi filmu. Potěší také cameo Stana Leeho a dvě potitulkové scény. Pokud ale někdo nepřijde s fakt originálním nápadem, pokračování bych neradil.

Na trailer k filmu Venom se můžete podívat zde.

Pavel Melotík

7
recenze-venom-poradil-si-i-bez-spider-manaMateriál stačil tak akorát na celovečerák s nápaditými akčními scénami, humorem a skvělou chemií mezi Venomem a Eddie Brockem. Ale ostatní postavy nejsou propracované a příběh je jakž takž fungující puzzle různých prvků z každého druhého sci-fi filmu.