Recenze: Týpci a zbraně k dostání na Blu-Ray! Stojí za to?

„Nevěřte nikomu!“, hlásá snímek Týpci a zbraně, který právě vychází na Blu-Ray. Vypravěčem příběhu je David Packouz (Miles Teller), mladý masér, kterému se život obrátí vzhůru nohama poté, co potká svého přítele z dětství Efraima Diveroliho (Jonah Hill). Společně začnou obchodovat se zbraněmi pro americkou vládu. Ze začátku vše vypadá snadně, ovšem postupem času se vše začne komplikovat a ocitnou se v podivné společnosti lidí, kteří už s americkou vládou nemají nic společného…

Dramatický prolog, ke kterému se film postupně vrací, slibuje nevšední podívanou a nastoluje temnou atmosféru ze zákoutí obchodu se zbraněmi. Ihned poté začíná originální a vtipná výprava pojednávající o tom, kolik miliard dolarů se utratí ve válce za klimatizaci. Tímto se temná atmosféra smete ze stolu a příběh začíná hezky od začátku.

Výpravu v podání Milese Tellera musím zvláště pochválit. Tato výprava je nejen skvěle napsaná, ale v podání Tillerova hlasu i perfektně sedne do mysteriózní atmosféry celého snímku. Tato výprava rozděluje celý film do několika částí podle hlavní myšlenky daného úseku, což je velmi originální nápad. Chytře vybrané písničky do soundtracku tuto výpravu navíc vždy doplní nějakou tématickou písničkou.

Co se týče ztvárnění Efraima Diveroliho, druhé postavy z ústřední dvojice, myslím si, že režisér Todd Phillips zkrátka nemohl sáhnout po lepší volbě. Ztvárnit tak morálně odpornou, ale přesto vtipnou a vždy bezstarostnou postavu je nelehký úkol. Jonah Hill v tomto snímku předvádí dle mého názoru svůj nejlepší výkon a jsou to právě jeho vtipné grimasy, hlášky nebo nezapomenutelně zvrácený smích, který odlehčuje celý film.

Scénáristu musím pochválit za pestrost jazyka, kterou používá. Vulgarismy a nezbytné hovorové a slangové výrazy působí velmi přesvědčivě ve scénách, kdy se komunikuje s gangstery a zločinci.

Hlavní dějová linie, která se týká samotného obchodu se zbraněmi, je velmi nepředvídatelná a divák nikdy neví, čeho se dočká a kam celý film vlastně směřuje. Děj hezky odsýpá, a tím je divák udržován v nejistotě a neustálém vzrušení pro další děj. Naproti tomu největším problémem celého snímku jsou skoky z této zajímavé hlavní linie do vedlejších linií příběhu, které se týkají romantického vztahu mezi Davidem Packouzem a jeho přítelkyní. Ty jsou velmi předvídatelné a nijak zvlášť zajímavé, protože z hlediska děje tyto linie nikam nespějí a nemají téměř žádný děj. Sice jsou nezbytné pro vykreslení celé situace a jsou potřebné k tomu, aby ústřední dvojice na chvíli slezla z plátna, ale přesto se s nimi dalo naložit o dost lépe.

Magicbox

Všechny fanoušky mafiánských příběhů jistě potěší celá řada referencí na známý film Zjizvená tvář. K ději tohoto kultovního filmu se hlavní postavy přirovnávají, hází jednu hlášku z tohoto snímku za druhou a dávají si dárky spojené s dějem tohoto filmu.

Celkově skýtá tento snímek velmi netradiční a originální podívanou. Rovnováha mezi temnějšími scénami a humorem je dobře udržována, hlavní děj rychle odsýpá a skvělá hudba okořeněná tématickými písněmi brilantně doplňuje atmosféru celého snímku. Miles Teller předvádí stejně dobrý výkon, jako když naposledy mlátil do bicích v Oscary ověnčeném Whiplashi a Jonah Hill svým výkonem zastiňuje i Bradleyho Coopera, jehož výkon se zdál nenápadný, ačkoli musím uznat, že měl daleko méně prostoru. Tempo filmu ale narušují nezajímavé vedlejší dějové linie, které se týkají romantických vztahů a děj v nich v podstatě nikam nespěje.

Tento Blu-Ray titul také nabízí spoustu bonusových materiálů v podobě několika vystřižených scén, které rozhodně stojí za to zhlédnout. Doporučuji každému, kdo má rád snímky, ve kterých se kombinuje akce a humor v originálním příběhu. Blu-Ray můžete zakoupit na Magicboxu zde: Týpci a zbraně.

Trailer:

Pavel Melotík