RECENZE: Těžký úděl zletilé Panny

Máme tu další román pro dospívající dívky, který dostal příhodný název Panna. Jedná se o fiktivní, ale velice otevřenou zpověď slečny, která doposud neměla sex. A navíc řešila velké množství intimních problémů a trapasů.

Další knihu inspirující se Bridget Jonesovou napsala novinářka Radhika Sanghani. Jejím domácím působištěm je deník Daily Telegraph, kde se specializuje na psaní o ženách a jejich problémech. Díky této činnosti získala mnoho inspirace pro svou spisovatelskou prvotinu. Rozhodla se čtenářům představit svou literární postavu, která se potýká s mnoha běžnými i neskutečnými problémy.

Ellie je 21 let a stále neměla pohlavní styk. Ovšem zažila mnoho trapasů. Jejím největším erotickým zážitkem byl orální sex, který se jí příliš nepovedl. Jednoho dne ji doktorka nutí udělat si test na chlamydie. Očividně nevěří, že v tomto věku může být holka ještě panna. Ellie se rozhodne tento fakt změnit a najít si vhodného partnera pro své poprvé.

Na jedné párty potkává velice sympatického kluka Jacka, který jí následně pomůže splnit její sen. Bohužel nakonec vše nedopadne tak, jak by si každá holka představovala. Naštěstí jsou tu kamarádky a jejich psychická pomoc. Dívky se nakonec rozhodnou, že své zkušenosti vytroubí do celého světa prostřednictvím blogu. A tak vznikají stránky, které v budoucnu pomohou nejedné nešťastné dívce.

9788020432568_1 PannaSlavná literární i filmová postava Bridget od Helen Fieldingové si našla během let mnoho následovnic. Představujeme vám další z nich, tentokrát v trochu ostřejším stylu. V knize Panna si autorka nebere žádné servítky a říká vše naprosto otevřeně. Čtenář se může dočíst podrobnosti ze světa menstruace či pubického ochlupení. Přiznávám se, že jsem se při čtení několikrát zhrozil. Některé detaily o těchto tématech jsou natolik přesvědčivě sepsány, že by je téměř žádný chlap neměl číst. Zejména věci okolo menstruace nejsou pro nás příliš příjemným tématem, a proto při konverzaci o ní odvracíme uši. Na druhou stranu v tomto románu nechybí ani mnoho humorných scén, které vše trošku odlehčují.

Prakticky jediná má výtka směřuje na věk hlavní hrdinky. Ellie je 21 let a doposud neměla sex. Tomu by se ještě dalo věřit, přestože v dnešní době je to velice neobvyklé. Bohužel to není jediný její problém. V tomto již dospělém věku se chová stále jako malá holka, která nemá ani potuchy o mnoha věcech. Jednou z nich je i holení intimních partií a mnoho dalších. V celku všechny tyto a mnohé další skutečnosti vytvářejí postavu, která již není tolik uvěřitelná. Alespoň pro mě. Při čtení máte neustále pocit, že čtete o dvanáctileté dívce a její skutečný knižní věk vás trochu irituje.

Na druhou stranu najdete v příběhu i mnoho zábavných a erotických prvků. Jedná se o takovou kombinaci populárních erotických románů a komedie, vzdáleně připomínající Sex ve městě. Z každého slova je znát, že knihu psala žena. Nabízí mnoho dámských témat a velké množství emocí.

Zajímavý je i kontrast dvou hlavních postav. Vedle panny Ellie je tu lehce promiskuitní Emma, která má spíše opačné problémy. Snaží se své kamarádce pomáhat radami, ale bohužel jí to příliš nejde. Na konci příběhu dívky dojdou k velice zajímavému závěru, který by mohl být poučný pro mnohé jejich fanynky. Jedná se o téměř bajkové vyvrcholení.

Autorka se rozhodla do příběhu vložit i svou novinářskou a literární profesi. Ellie píše společně s přítelkyní blog, navíc se snaží dostat i do novin. Její přítel Jack se věnuje tvůrčímu psaní, které je častým tématem jejich konverzace. Tento detail sice nijak výrazně, ale osvěžujícím způsobem přidává ději na zajímavosti.

Podobných knih už jsme tu měli celou řadu. Přesto si stále získávají nové a nové fanynky. V metafoře by se dalo říct, že se jedná o takovou severskou detektivku pro ženy. Stále je čtete a nikdy nemáte dost. Panna je trošku odvážnější a nebojí se vůbec ničeho. Dala by se přirovnat k Se(x)znamu, který vyšel v minulém roce. Nenabízí nic převratného, přesto vás bude bavit. Její čtení doporučuji především dívkám, protože chlapci by z ní mohli mít velice zlé sny.

Radhika Sanghani: Panna, Mladá fronta, 2015, 232 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

7