Recenze: Sova-noční lovec nesoucí smrt

Krimi thriller Sova, by neměl uniknout žádnému fanouškovi severské krimi. Přichází právě v čase, kdy se krátí dny, ubývá světla a zima zalézá za nehty…

Neobvykle studený říjen vtrhl i do Norska. V okamžiku, kdy je nalezena mrtvá dívka v podivném hnízdě ze sovího peří v příběhu Samuela Bjorka. V tomhle mrazivém vyprávění vás bude hřát hlas Petry Špalkové.Sova

Čtenář-milovník severské krimi-dostane vše, co očekává. Temné prostředí i lezavou zimu, která se mu kapitolu po kapitole zarývá víc a hloub pod nehty, že si instinktivně přitáhne deku blíž k bradě. Své velké tajemství si v sobě nese i každá z postav knihy. Autor motivaci hlavních i vedlejších hrdinů nepřibližuje žádným zdlouhavým vysvětlováním, ale rovnou zprostředkuje část vyprávění jejich pohledem. Tady mu nelze upřít propracovanost postav a umění pohybovat se mezi nimi s šikovností chameleona.

Hned od začátku se čtenář musí probojovat několika hodně podivnými událostmi, aby ty vzápětí skončily, tak jak začaly. I když je jasné, že na ně ještě přijde řeč. V zápětí však pěkně zostra naskočí do vyšetřování smrti mladé dívky v sovím peří. Detektiv Holger Munch má špičkový tým, i když prim hraje mladá kriminalistka Mia. Ta není schopna se vyrovnat s životním traumatem a lavíruje mezi prací a sebedestrukcí. Má schopnost vidět to, co jiní ne, a tak je pro Holgera nepostradatelnou.

Autorovi se po celou dobu daří udržovat napětí a vyvarovat se hluchých míst. Čtenář má možnost sledovat precizní vyšetřování s množstvím zásadních stop, ale i náhodných odhalení. Právě v náhodách autor kolísá a volí je coby únikovou cestu, když neví jak dál. Nebo by si snad dokázal poradit i bez kněze, který se čistě náhodou v okamžiku vyšetřování ocitl na smrtelné posteli s touhou ulevit svědomí? Nevím, kolik běhá po světě úchylů, kteří se převlékají za sovu, ale tady najde autor rovnou dva a oba zapletené do vyšetřování.

Škoda že si stejnou práci jako s vymýšlením náhod nedal se závěrem. Až do poslední kapitoly drží skvělé tempo a graduje napětí. Kdo přežije a kdo ne? Ačkoliv by se napětí dalo vážit na decimálce, autor ani na okamžik nenapoví, jak to dopadne. Kdo je vrah prozrazuje ve chvíli, kdy je to nezbytně nutné. Ve finální scéně mlží až do posledního dechu.

Audiolibrix

Právě závěr je lepší si poslechnout dvakrát. Po celkem barvitém a na postavy a dění bohatém vyprávění, se konec jeví dost instantně. Mezi slovy snadno přeslechnete, kdo v rakvi leží a na čem vlastně jste. K některým postavám se zachoval vyloženě macešsky. Po prožití celého příběhu to může čtenáři přijít trochu líto.

Nakladatelství Audilobrix přináší thriller Sova v podání Petry Špalkové. Jednohlasné zpracování příběhu, který autor vypráví  optikou tolika postav zavání průšvihem. Barevnost hlasu Petry Špalkové je však unikátní a naprosto odzbrojující. Pokud jste tuhle herečku nedocenili na divadelních prknech nebo před kamerou, pak si vás její hlas zcela získá. Celou knihu posunula o úroveň výš.  Vytáhla postavy i jejich emoce. Zachovala příběhu dynamiku i přehlednost. Pokud nejste přesvědčeni o tom, zda sáhnout po Sově či ne, pak se rozhodněte pro, právě kvůli Petře Špalkové. Stojí to za to.

Ukázka

Hudební předěly mezi jednotlivými kapitolami jsou poměrně dramatické, ale ne rušivé.

Celkově je kniha lehce nadprůměrným exemplářem severské krimi i přes své prohřešky proti pravidlům dobré detektivky. Jako audiokniha je Sova povedeným poslechovým zážitkem, která snadno vtáhne čtenáře do prostředí i děje a nabídne mu další rozměr napínavého příběhu.

Sova, Samuel Bjork, Audiolibrix, čte Petra Špalková, 2016

Audiokniha je k zakoupení ZDE

7