Recenze: Sestry – Martin Servaz se vrací

V Sestrách, novince z pera Bernarda Miniera, se vracíme s oblíbeným hrdinou Martinem Servazem na začátek jeho kariéry. Tu odstartoval předčasně uzavřený případ a smrt domnělého pachatele. Minulost si podá ruce s přítomností a Martina dostihne v okamžiku, kdy málem zapomněl. Ke stínům v jeho duši se připojí další, které je potřeba vytáhnout na světlo a čelit jim.

albatros

Pro fanoušky Martina Servaze je román Sestry příjemnou retro jízdou. Na pozadí podivného brutálního zločinu poznávají čtenáři detektiva na samém počátku jeho kariéry. Čerstvě po ukončení studia literatury je dlouhovlasý a policejní praxí neotlučený Servaz spíš přírodním úkazem než profesionálním policistou, který neomylně jde po stopách pachatele. Smysl pro detail a jakési vyšší principy mu jsou vlastní od samého počátku. Autor ale netlačí na pilu. Ponechává mu dostatek prostoru pro lidské slabosti, selhání, zakolísání a nedokonalost, aby si ho čtenář zamiloval a nenásilně propojil všechny předcházející případy.Sestry

Říkám předcházející, protože v minulosti pobude čtenář s Martinem Servazem jen chvíli, aby byl vzápětí vržen do neúprosné reality. V ní je nový případ dvou mrtvých sester a okolnosti nasvědčují tomu, že měly mnohá tajemství. Ta odkrýt bude stejně náročné a složité jako najít jejich vraha.

Vyšetřování Martina velmi brzy dovede k spisovateli Eriku Langovi. Vraždy mají mnoho společného s výjevy z jeho knih a čtenáři se může na chvíli zdát, že máme vraha a jdeme domů. Omyl je pravdou.

KOUKNI SE  Recenze: Nesvá a proklatě nebezpečná

Nebyl by to právě Bernard Minier, kdyby dal čtenáři cokoliv zadarmo. Nic není jednoduché a nic není tak, jak by se mohlo na první pohled zdát. A do konce zbývá ještě víc než půlka knihy. Takže nepředbíhat a v klidu číst.

Nejen v klidu, ale i pěkně pomalu. Bernard Minier si potrpí na promyšlené motivy a do posledního detailu vykoumané chladnokrevné vraždy. Žádný zločin v afektu. Pomalu, teatrálně a se vší parádou.

Nápaditosti motivu a provedení vražd skvěle sekunduje poněkud plytká postava Martina Servaze. Není to typický ostřílený detektiv, který si přibaletí na hranici zákona a všem vytře zrak. Martin Servaz sebou táhne svou zranitelnost, své pochyby i lidskost, které mu jsou přítěží a mnohdy právě tím bonusem, který ho posouvá kupředu. Jeho intelektuální ražení propůjčuje postavě nezvyklý rozměr, kterým autor obměkčuje ty fanoušky, kterým by nemusel sedět syrový styl jeho detektivek. Policistova postava sráží hranu zločincovy brutality, takže činí celý román daleko stravitelnější a zajímavější.

Pokud jste se prokousali předchozími čtyřmi romány a propadli jste jim, nesmí vám Sestry v knihovničce zkrátka chybět. I když mi přijde, že oproti dosavadní trilogii jsou Sestry přeci jen trochu dietnější a jsem zvyklá od Miniera na větší nálož.

Pokud jste neměli tu čest, s klidem se do knihy začtěte. Autor vás nenechá ve štychu a nebude vás trápit minulostí víc, než je nezbytně nutné. Sami se pak rozhodnete, zda absolvujete i zbytek jízdy: Mráz, Tma, Kruh a Noc.

KOUKNI SE  Recenze: Císař jsem já vás vtáhne do světa autismu

Jako vždy tkví kouzlo především v závěru, kde se všechny důkazy spojí ve velké finále. Bernard Minier dokáže vést své loutky i po těch nejjemnějších strukturách a tahat za sotva postřehnutelné vodící nitky. Vyžaduje pozorné čtenáře a i přesto vždy v závěru lavíruje na samé hranici obhajitelnosti. Nakonec to všechno do sebe přeci jen zapadne, aniž by se autor přespříliš zapotil. Vy ale budete možná číst některé odstavce raději dvakrát, aby si to sedlo, jak má.

Zdá se, že je to adekvátní cena za brilantně vystavěný příběh a finesa řemeslné zručnosti autora.

Sestry jsou pátou knihou. Při jejich lehce ochabující kadenci mne napadá, zda pro nás autor nechystá pošesté nějaký hodně zajímavý zvrat. Kdyby ne, bude to i přes výraznou kvalitu jeho knih, známka stagnace, která mu může ještě hodně ublížit.

Vydalo nakladatleství XYZ