Recenze: Rychle a zběsile 6 porušuje poslední zbytky logiky

Přiznám se, že jsem neviděla všech pět předchozích dílů, ale před návštěvou kina mi to nepřišlo jako nějaký výrazný problém. Ve výsledku to však byla trochu škoda, protože jsem se ztrácela v postavách a jejich vztazích. Pokud si tedy chcete Rychle a zběsile 6 užít do poslední otáčky, udělejte si před návštěvou kina rychlý a zběsilý víkend.

Celá série, jejíž hlavními hrdiny jsou víc nabušená auta, než lidi, nás už zavedla do Los Angeles, Miami, Tokia, Dominikánské republiky a brazilského Ria. Druhý a třetí díl budily spíše rozpaky, ale s návratem Vina Diesela začala kvalita opět stoupat.

Je až neuvěřitelné, kolik toho tvůrci dokázali vytěžit z prostého příběhu o partě automobilových nadšenců, kteří žijí a jezdí rychle a zběsile. Hlavní trojice Dom-Brian-Mia přitom ani nemusela projít příliš mnoha vztahovými zvraty. Brian (Paul Walker) a Mia (Jordana Brewster) se do sebe zamilovali už v prvním díle, což Dom nesl nelibě hlavně proto, že z Briana se vyklubal polda. Ale když se i Brian přiklonil na stranu zločinu, jeho vztahu s Domovou sestrou už nestálo nic v cestě.

V posledním díle je celá milostná linie dokonce korunovaná narozením syna Jacka. Je to vlastně taková telenovela na pozadí nelegálního závodění, krádeží a kočkování s policií. Další milostnou, a o něco zajímavější linii, tvoří Dom (Vin Diesel) a Letty (Michelle Rodriguez), která byla v sérii drsnější postavou, než většina mužů. Ta sice v předminulém díle zemřela, pochovali ji a Dom si našel novou přítelkyni, ale vypadá to, že Letty vstala z mrtvých. A tak tu máme novou zápletku, která se vlastně oklikou vrací k té úplně první. fast-furious-6-cast

Ale i další postavy, které série postupně nabalila, se do filmu chtěly dostat, a tak je šestý díl klasickým pokračováním, které se snaží velkolepě završit populární sérii – všichni spojí síly, aby vyřešili ještě větší, drsnější a vážnější úkol. Dokonce se se starou partou dá dohromady i drsný agent Hobbs (Dwayne Johnson). Proč? To je asi každému jasné – světovou bezpečnost ohrožuje vychytralý padouch, který dřív býval v armádě. A tak tu máme jednoho bývalého policistu, který je teď mezinárodně hledaný zločinec, pod vedením federálního agenta, který v klidu rozmlátí se svědkem výslechovou místnost, proti nepolapitelnému bývalému vojákovi, který je „vždycky o krok napřed“.

Podobných padouchů bylo za poslední dobu ve filmech tolik, že už to začíná být trochu trapné. Při pohledu na Owena Shawa (Luke Evans, kterého si můžete pamatovat z Války bohů) jsem si kladla otázku, zda hollywoodští scenáristé opravdu nedokážou vymyslet něco jiného, než vychytralého, fyzicky zdatného zločince ovládajícího všechna bojová umění, který má geniální plán a kolem sebe partu ujetých poskoků včetně nějaké té krasavice, a rád zabíjí nevinné lidi. Roman (černoch z těch „hodných“) dokonce vtipně podotkne, že členové „zlé“ party jsou zrcadlovým obrazem „hodné“ party, jenom prostě kopají za špatný tým. Udeřil tak vlastně hřebíček akčních filmů dnešní doby přímo na hlavičku – šablona je pořád stejná, jenom ty obličeje a zbraně se trochu mění. Pořád jsou všichni krásní a nezranitelní, akorát ti zlí pravděpodobně umřou. 2418_d024_00249r

Rychle a zběsile 6 zkrátka v ničem nevybočuje ze šablon akčních filmů a dokonce si na tom zakládá. Ženám se ani nesnaží dát do repertoáru nějakou tu žárlivost nebo výčitku. Domova přítelkyně v klidu přenechá své místo „právoplatné“ držitelce tohoto titulu, stejně jako Mia ani nemrkne, když má Brian jít opět do akce. Dom sice po narození svého synovce vážně řekne, že teď se „všechno změní“, ale hned v příští scéně je nám jasné, že se nemění nic, a dokonce bude tahle jízda ještě zběsilejší a rychlejší.

Nicméně by bylo nespravedlivé tvrdit, že tvůrci se vykašlali na vztahy a dali důraz jen na akci. Mezi všechny ty rvačky a honičky se vešlo ještě spoustu vtipných a osvěžujících dialogů, špičkování starých známých a ne úplně hloupých gagů. Takže i když vás nevtáhne hlavní zápletka boje proti zloduchovi, je velká šance, že se budete výborně bavit.

Musíte ovšem už od začátku přistoupit na to, že v téhle sérii příliš neplatí fyzikální zákony. Všichni bourají o sto šest, perou se, střílejí po sobě a lezou po jedoucích autech. A vyváznou z toho nanejvýš s jedním šrámem na čele. Dom si dokonce sám vyndá kulku, protože chodit do nemocnice je pro slabochy. Dvě ženy při rvačce spadnou ze schodů a nic se jim nestane. Perou se půl hodiny, ale ani jedna zlomenina. Všichni udělají s autem v plné rychlosti aspoň jednou několikanásobné salto, ale po chvíli už jsou zase krásní, upravení a zdraví. Ale korunu tomu nasadila finální bitka v jedoucím letadle. Inu, tvůrci se s tím prostě nemažou. Vědí totiž, že diváci nad tím přimhouří oči. Nebo si toho ani nevšimnou, protože je tam příliš mnoho zajímavějších věcí – krásná a rychlá auta, krásné a drsné ženy, velké zbraně a dokonce i tank! A navíc Vin Diesel – i když mě tak napadá, pro koho je vlastně ten Vin víc atraktivní? Nemá zas tak moc svalů (ve srovnání s Dwaynem), není příliš chytrý (ve srovnání se záporákem a počítačovými experty) a vlastně není ani hezký. Možná, že tuhle otázku si položili i tvůrci, protože Domova postava je trochu jinde, než ostatní. S Brianem tvoří „vážnou“ dvojici mužů-ochranitelů, kteří už hloupě nezávodí, ale chtějí především klid a beztrestnost pro své milované.

Tím jediným, o co mu jde, a proč dal celou partu zase dohromady, je Letty. Za každou cenu se snaží oživit její zapomenuté vzpomínky na život v Los Angeles a jejich společné zážitky. Letty se tomu však urputně brání. Pracuje pro Shawa, což ji několikrát dostane do velmi ostrého kontaktu s našimi hrdiny. Už to není ta vzpurná holka, která odháněla od Doma krasavice sprostými poznámkami. Je to zmatená žena, které zůstala vzdorovitost, ale už zapomněla, proti čemu vlastně tak bojuje.

Kupodivu mi Letty v tomhle díle byla mnohem sympatičtější, než v prvním. Zasloužil se o to i Dom, který má s Letty svatou trpělivost a jeho promluvy k ní jsou nejintimnějším a nejvážnějším sdělením, které za celou sérii měl. Jejich vzkříšený příběh je nejoriginálnější linií příběhu a po tolika dílech je Domova filozofie už i docela uvěřitelná. Je až zarážející, jak vážně se po celý film tváří a chová. Je tu totiž spoustu jiných postav, které se postarají o mlácení, vtipkování a hláškování. Teoreticky by Domovy proslovy měly působit nemístně a pateticky, ale kdyby se to trochu víc sestřihalo, hezky by to zakončilo celou sérii. 5566178-rychle-a-zbesile-6

Pozornost je věnovaná i dalším vztahům, které se poměrně zdatně vyhýbají klišé spojeným s průběhem milostných vztahů v akčních filmech. Rychle a zběsile 6 má totiž tu výhodu, že mu předchází 5 dílů, ve kterých už bylo všechno zásadní řečeno. Takže se může zaměřit na pozorování a rozvíjení vztahů v pokročilých, nebo naopak prvotních fázích, na což by v jediném filmu prostor nebyl. Tvůrci se svými postavami pracují citlivě, a o to víc zamrzí, že je nakonec všechny proženou nějakou tou absurdní akční scénou a dají je do konfrontace se záporákem, na kterém není nic výjimečného. Ne že by Luke Evans coby Shaw byl špatný nebo směšný, ale měl zkrátka tu smůlu, že od začátku víme, jak to s ním skončí. Poměřování s Vinem Dieslem a Dwaynem Johnsonem zákonitě musí skončit hláškou typu „wrong team, bitch“. A nejsou to jen svaly, co vítězí nad zlem. Je to právě ta obětavost, se kterou se ti správní chlapi (i když jsou to zločinci) vrhají pro svoje milované.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Rychle a zběsile 6 je předvídatelný film plný hloupostí, u kterých se už ani nemá cenu pozastavovat. Ale je to taky parádní příležitost se v kině odreagovat. A hlavně, uvidíte Vina Diesela vystupujícího z plamenů. Čekal snad od tohohle filmu někdo něco víc?

Rychle a zběsile 6
Fast and the Furious 6
USA, 2013, 130 min

Režie: Justin Lin
Hrají:
Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, Luke Evans, Sung Kang, Gal Gadot, Gina Carano, Ludacris, Elsa Pataky, Benjamin Davies, Joe Taslim, Clara Paget, Lee Asquith-Coe, Kim Kold, Rowena Diamond