Recenze: Rivalové se trefili do černého

Film Rivalové v kině Světozor. Program kina Světozor naleznete zde.

Formule 1 je dnes možná ještě větším fenoménem, než tomu tak bylo v 70. letech, a právě proto má smysl podívat se do minulosti a připomenout si nezapomenutelné sezóny. Konkrétně v sezóně 1976 šlo o hodně – dokonce i o život. Dva největší nepřátelé na trati, které mimo ni spojoval vzájemný respekt, Niki Lauda a James Hunt, soupeřili o pohár mistra světa.

Ron Howard už několikrát dokázal, že rekonstrukce skutečných událostí či života osobností mu jdou opravdu skvěle a jeho poslední film dokazuje, že rozhodně ještě má co říct. Příběhu dvou legend Formule 1 se chopil s takovou odvahou a odhodláním ukázat „skutečný příběh Nikiho Laudy“, že je to znát z každého záběru filmu. Příběh sleduje nezkrotného rebela Hunta a jeho protiklad, neoblíbeného a disciplinovaného Laudu, od roku 1970, kdy oba ještě jezdí v nižší třídě Formule 3. Niki si však zaplatí vstupenku do Formule 2 a Hunt ho následuje, až se setkají v nejvyšší soutěži, kde jde opravdu o hodně.

Bezpečnost na trati byla v 70. letech o poznání horší, než je dnes a film z toho těží. Hned zpočátku nás komentář obou závodníků informuje o vysokém procentu nehodovosti a dokonce úmrtnosti, což dává sportu ještě větší váhu. Niki je puntičkářský a snaží se nehodám všemi prostředky předejít, zatímco Hunt nemá příliš vyvinutý pud sebezáchovy a do každé akce se vrhá po hlavě. Jejich protikladné povahy jsou výborným předpokladem k poctivému dramatu, ale nejen to. Prostředí, kterým je vzrušující svět Formule 1, je díky jejich osobitým, upřímným a protikladným komentářům plnohodnotným hráčem v příběhu.

Oba hlavní protagonisté dobře vědí, že jejich živobytí není ničím, co by lidé měli slepě obdivovat. V komentářích je znát sympatická snaha polidštit nejen hrdiny, ale i celý sport, který je dnes především o penězích. O to víc je potom příjemné slyšet z plátna, že řidiči Formule 1 jsou blázni, kteří riskují život, zatímco jezdí pořád dokola. Tahle sympatická „pravda“ paradoxně dodává příběhu na dramatičnosti, protože je jasné, že Hunt i Lauda svým sportem skutečně žijí a jejich motivace je tak opravdu velká. rush05

Řemeslné zpracování staví film na roveň těm nejkvalitnějším dramatům jak ze sportovního prostředí, tak i mimo něj. Svět Formule 1 je vykreslen do posledního detailu se zřejmou láskou k tématu i filmového vyprávění.

Kamera, zvuk, střih a triky jsou v dokonalé rovnováze a kromě toho že tvoří vizuálně úchvatnou podívanou, také výrazně podporují děj a emoce. Prostřednictvím detailů, kterých si jezdci na trati a před závodem všímají, máme možnost nahlédnout do nitra závodníkům i jejich blízkým. To souvisí samozřejmě i s hereckými výkony, které jsou stejně profesionální ale zároveň barvité a zajímavé, jako celý film. Fyzická podoba s reálnými osobami je dobrá, ale důležitější je charisma, které oba herci svým postavám dali. Jejich postavy jsou mnohem víc než jen filmovým ztvárněním někoho živého. Ony skutečně ožívají a nechávají diváka vychutnat si výsek jejich životů do nejmenších podrobností a se všemi bolestmi i radostmi.

Filmaři dobře věděli, že diváci jsou zvědaví především na vážnou nehodu Laudy, které pochopitelně patří místo dramatického vrcholu příběhu. A protože všichni vědí nebo si můžou zjistit, jak to bylo a jak to dopadlo, tvůrci se zaměřili na okolnosti před a po nehodě, které tolik známé nejsou. Následky nehody jsou proto velmi podrobně ukázány včetně bolestivých procedur, které Lauda musel po nehodě snášet, aby se mohl co nejdříve vrátit do závodu. Oproti pravidlům Hollywoodských scénářů není však nehoda rozhodujícím momentem, který by oběma hlavním postavám ukázal „správnou cestu“ a změnil je k lepšímu. Naopak, jejich rivalita se na jednu stranu ještě prohlubuje, i když bolest, kterou prožívá Lauda, s ním citelně prožívá i Hunt. Oba si k sobě hledají cestu až do konce filmu, což je však zcela prosté jakýchkoliv klišé a patosu. 430384-rush-i

Scénář se obratně vyhýbá všemu, co už jsme stokrát viděli. Emoce, vývoj a vztahy hlavních postav jsou neotřele vyprávěné, takže vůbec nevadí, že všechna fakta můžou být divákovi dobře známa. Síla filmu tkví v detailech a v upřímnosti, s jakou Lauda a Hunt vyprávějí, závodí i soupeří. Do Formule 1 dávají všechno, a proto jejich příběh není a ani nemůže být tuctovým nebo nudným. Tvůrci to dobře věděli a chytře si ze skutečných událostí vzali právě to, co bylo pro jejich potřeby důležité.

Výsledek je skutečně působivý, a to i pro někoho, kdo se o tenhle sport ani trochu nezajímá. Je to prostě dobrý film, dobré drama plné skvělých hereckých výkonů a výborného technického zpracování. A mimo to je to i skvělý film o Formuli 1. Každý si v něm najde to své, ať už od filmu očekává adrenalin, romantiku nebo lidské drama.

Rivalové
Rush
USA / Německo / Velká Británie, 2013, 123 minut

Režie: Ron Howard
Hrají:  Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer,Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Lee Asquith-Coe, Egija Zviedre, Julian Seager, Joséphine de La Baume

Zajděte si na film Rivalové i další podzimní filmové hity do Kina Světozor. Pragram najdete zde.

9
recenze-rivalove-se-trefili-do-cernehoVýsledek je skutečně působivý, a to i pro někoho, kdo se o tenhle sport ani trochu nezajímá.