RECENZE: Lež: Povinná četba před dovolenou s přáteli

C. L. Taylor původně psala jen povídky. Nějakou dobu jí trvalo, než si uvědomila, že je opravdu dobrá a odhodlala se k napsání románu. Nakladatelství Domino vydalo letos v češtině Lež (anglický originál The Lie, 2015) a hlasí i další dobrou zprávu. Psychothriller Nehoda na sebe nenechá dlouho čekat. Mimochodem za obálku prvně zmíněné knihy si zaslouží Rajka Marišinská jedničku.

941_lez_2d_web

Jane žije zdánlivě poklidným životem. Práce ve psím útulku jí baví a vztah s Willem také začíná vypadat slibně. Jediné, v čem je trošku problém je to, že Jane je ve skutečnosti Emma. Před lety odjela s nejlepšími kamarádkami užívat krás Nepálu, zpátky se ovšem nevrátily všechny. Ve snaze zapomenout na tragické události si změnila jméno a začala nový život. Jednoho dne ji přijde dopis, který rozbouří zdánlivě klidné vody. Někdo zná její tajemství.

I přestože je v anotaci na přebalu knihy podstatně nastíněn děj („Věc má ale háček: celý její život je lež.“), příběhu to nijak neublíží, ba naopak, zvýší to zvědavost potenciálních čtenářů. V pozadí děsivého vyprávění, který se odvíjí ve dvou rovinách – současné a té před pěti lety, je precizně popsána problematika práce v útulku. Ten samotný představuje pro Jane (nebo vlastně Emmu) něco pevného, vydobytého a milovaného.

Domino

Vycestovat do Nepálu není jen tak pro někoho. A už vůbec ne strávit tam dva týdny v duchovním centru v horách bez wi-fi připojení. Ono totiž není duchovní centrum jako duchovní centrum. V jednom si opravdu můžete užívat domácího jídla, jógy, koupání v řece, vodopádů a masáží. Ale Ekanta Jatra takové rozhodně není. Ze začátku sice vypadá slibně, ale pak začnou umírat lidé.

Hlavními hrdinkami příběhu jsou čtyři Britky, pro něž je vrcholem meditace nepravidelné cvičení jógy. Každá má kostlivce ve skříni a jelikož přátelství čtyř žen skřípe i v kultovním seriálu Sex ve městě, a jelikož tady nám autorka háže indicie o problematických vztazích mezi některými zúčastněnými ještě před odletem („Ne že bychom se s Leanne nesnášely, kamarádíme se, ale jenom když jsme pohromadě s Daisy nebo Al. …Sama nevím proč. Možná proto, že se mi nelíbilo, jak si mě při našem prvním setkání změřila od hlavy k patě.“), je jasné, že můžeme očekávat intriky, pomluvy, nedůvěru, boje o muže a samá ale. O to těžší pak bude rozhodnout se komu věřit.

Autorka sama před mnoha lety podnikla cestu do Nepálu se svými přítelkyněmi a v poděkování na konci knihy je roztomile upozorňuje, že žádná z postav nebyla napsána podle nich. Prostředí svobodomyslné komunity sídlící vysoko v nepálských horách C. L. Taylor líčí velmi barvitě a autenticky, monžá právě díky zmíněnému pobytu.

Je důležité si uvědomit, že nebezpečí v zahraničí nemusí představovat jen tamní obyvatelé. Smyčka se kolem hrdinek utahuje velmi pevně a díky systematickému dávkování napětí má i čtenář v bezpečí domova strach ze zaklapnutých mříží. A je jasné, že pokud se z nich nedostane teď, tak už nikdy. Zároveň ví, stejně jako hlavní hrdinka, že už je pozdě na to, aby se to obešlo bez následků.

Leona Šťávová

Lež, C.L.Taylot, Domino, 2016

8