Recenze: Kuchařka první republiky voní nostalgií a dětstvím

Dvojice autorek Jitka Rákosníková a Eva Všetíčková je čtenářům důvěrně známá z tiráží  populárních časopisů o vaření. Z jejich dosavadní práce je tak od počátku jasné, že Kuchařka první republiky je psaná především srdcem. Title

Kuchařka je rozdělena do několika témat. V kapitole Měšťanská kuchyně se seznámíme  se svátečně  prostřeným nedělním stolem našich babiček a prababiček. Inspirace světem nám připomene, jak česká gastronomie tenkrát hrdě pomrkávala po vyhlášených zahraničních kuchyních, se kterými směle měřila své síly. A ještě výš. U Filmových hvězd ochutnáme jejich nejoblíbenější jídla. Co mlsala Adina nebo Vlasta Burian? Elegantní cukrařina  a Domácí moučníky potvrdí silnou pozici  tradičních moučníků coby pilířů naší gastronomie. Ale zpět na zem. Dělnická kuchyně neopomíná ta nejobyčejnější jídla, která kvalitní suroviny povýší na nebeskou manu konkurující i dnešní moderní kuchyni.  Jako svěží zpestření a neopomenutelnou součástí je Židovská kuchyně se svými specialitami.  Kuchařka první republiky škádlí chuťové buňky i ve svém závěru Bezmasými pokrmy.

Recepty jsou doplněny poznámkami autorek, ze ktTitleerých se dozvídáme víc o pozadí původu pokrmů. V jiném případě jsou v poznámkách uvedeny tipy, jak nahradit suroviny, které tehdy byly běžné a dnes může být problém je sehnat. Mnohdy to jsou glosy, kterými je opatřili ti nejlepší kuchaři, kteří v období první republiky posunuli naší gastronomii na úroveň té světové a dělali čest svému řemeslu. Právě z jejich knih autorky čerpaly, když vybíraly recepty pro svou knihu.

KOUKNI SE  Když chcete psa, je lepší pořídit si psa nebo fenu?

Samozřejmostí jsou i velké stylizované fotografie u každého receptu, které doplňují tu správnou atmosféru. Najdete tu i dobové fotografie. Obrazový doprovod tak dotváří celek, který je nostalgickým výletem do doby, která je nenávratně pryč. Její vzpomínka čas od času provoní babiččinu kuchyň a na jazyk přinese chuť, která zůstává navzdory času neměnná.

Smartpress

U receptů není uvedena složitost a náročnost na zkušenosti kuchařky. O většině z nich se ale dá s klidným srdcem prohlásit , že nejsou náročné a zvládne je každý.  Samozřejmě se každá zkušenost v kuchyni projeví na finálním výsledku, ale její absence nemusí předznamenat nutně nezdar.

Recepty jsou vybírány tak, aby poskytly ucelený pohled na období první republiky. Od těch nejobyčejnějších a nejjednodušších po vybrané pokrmy slavnostních tabulí. Tomuto záměru je podřízeno vše. Takže narazíte třeba i na recept na knedlík s vajíčkem nebo topinku s olejovkami.

Tady trochu váhám. Na jednu stranu je to nedílná součást určité doby, na druhou stranu horko těžko nazývat takový počin receptem. Je to jeden krok od chlebu nalámaného do bílé kávy, který tak rády snídaly obě mé babičky.

V době, kdy se na náš stůl dostává mnoho cizokrajných surovin a vaříme podle nejnovějších světových trendů je výlet do první republiky k základům poctivé české kuchyně zajímavým výletem zpět do dětství. A nikoliv zpátečnickým. Autorky bravurně dokázaly, že prvorepubliková gastronomie má i dnes mnohé co nabídnout a dokáže se vyrovnat i moderním trendům gastronomie. Tradičně je kladen důraz na poctivé suroviny a přístup. Ačkoliv nenabízí žádné kreativní novinky, mám pocit, že tu něco takového chybělo. Jak to zpívají pánové Svěrák a Uhlíř: „Neopuštěj staré věci pro nové….“

KOUKNI SE  Vysokoproteinová dieta: Kolik vajec sníst denně a jak je připravit?

Kuchařka první republiky, Jitka Rákosníková a Eva Všetíčková, Smartpress, 2015

Knihu je možné zakoupit ZDE