Recenze: proč (ne)mít strach z Blade Runnera 2049

Strach z pokračování kultovního sci-fi noir Blade Runner se nese jak v čase minulém, tak budoucím. Z minulosti ještě přetrvává obava, jak dopadne pokračování po 35 letech. Jenže to už od 5. října je možné vidět i v našich kinech, takže strach, jak to dopadlo, mají pouze ti, kteří Blade Runnera 2049 ještě nenavštívili. A pak jsou tu ostatní, kteří pokračování již viděli. Věřím, že většina fanoušků je spokojena, ale co když přijde trojka? Závěr Blade Runnera 2049 totiž nasvědčuje tomu, že by mohla být natočena mnohem dříve než po 35 letech.

Blade Runner 2049

Kult a noir po 35 letech

S pokračováním úspěšných filmů je to těžké. Tvůrci těžko odolávají snadnému získávání diváků na něco, na co už je získali. Je to snazší, než se neustále pokoušet vymýšlet nový koncept. Zkušenost ovšem ukazuje, že málo kdy pokračování dosáhne úspěchu alespoň podobného a především kvalita snímku jde značně dolů. To se Blade Runnerovi nestalo. Režisér Denis Villeneuve natočil stejně dobrý snímek, jako Ridley Scott v roce 1982. Vliv na to má jak Villeneuveho schopnost natočit výrazově osobitý snímek, aniž by sklouzával do abstrakce, pro většinu diváků nepřijatelné, tak fakt, že pokračování není žádným uměle navlečeným příběhem, ale opět dílem spisovatele Philipa Kindreda Dicka. A nepochybně svojí roli sehrál i fakt, že to trvalo 35 let.

Blade Runner 2049

Mnozí dnešní diváci film ani neznají. Blade Runner 2049 má na to být filmem roku, a to především po finanční stránce, ale současně je velmi riskantním počinem. Může se stát, že si nenajde diváky. Ti, co neznají původní film, nemusí v nabídce současných sci-fi (pokračování Star Trek nebo chystaný Avatar) nikterak zaujmout. Navíc Blade Runner 2049 není žádnou akční podívanou, ale téměř tříhodinovým velmi pomalým filmem sázejícím na kultovnost a precizně vystavěnou atmosféru. To sice ocení fanoušci P. K. Dicka a původního snímku, ale pouze za předpokladu, že dokáží překonat předsudky a strach, které pokračování kultovních filmů s sebou nesou.

Emoce po všechny generace

Věřím, že Blade Runner 2049 si najde fanoušky jak ty „staré“, tak z řad nastupující generace. Určitě si je zaslouží, protože se jedná o povedené pokračování. Není lepší než první film a ani se o to nesnaží. Naopak se pokouší Blade Runnerovi z roku 1982 přiblížit co nejvíc. Přesně navazuje na děj, vkusně odkazuje na momenty z prvního snímku, zachovává noir atmosféru osamělého detektiva a osudovou lásku. Příběh se odehrává opět v Los Angeles, akorát o 30 let později. Detektiv K (Ryan Gosling) je Blade Runner, tedy lovec replikantů. Když objeví tajemství, které může změnit vše, co si do té doby myslel nejen on, ale i zbytek lidstva, stává se sám kořistí. Jedinou možností  na záchranu je najít starého Blade Runnera (Harrison Ford) a zjistit pravdu nejen o sobě.

Banální a okoukaný příběh je podán formou, která z Blade Runnera před 35 lety vytvořila kultovní film a v současnosti z něj tvoří podívanou, jaká tu dlouho nebyla. Potlačena je akce a dynamika, aby divák víc než povrchně vnímal příběh svým nitrem. Stejně jako před 35 lety se Blade Runner dokáže dostat do hloubky a zůstat tam pěkně dlouho.

Blade Runner 2049

Milovat a nechat být

Jestli může být jednička v něčem lepší, pak je to v délce. Přece jen některé záběry jsou příliš dlouhé, např. záběry ze sledovacího dronu. O to víc mohla dostat prostor osudová láska. Ta je sice dobře načrtnuta, ale rozloučit se s ní musíme přesně v momentě, kdy dostává možnost děj nejen vyplňovat, ale i utvářet. A pak konec. Ne, nejde o žádný sluničkový srdcebol, ale ze závěrečné scény mám pocit, že už tvůrci shánějí peníze na další pokračování. Nemám nic proti, ale kdyby stejně kvalitní pokračování přišlo jen pár let po prvním filmu, nestal by se Blade Runner nikdy kultovním. Nová emoce by se slila s emocí předchozí a nezanechala tak silnou stopu, aby mohla v divákovi uzrát. Miluji starého Blade Runnera a teď i toho nového. Jen se bojím, že další pokračování, přijde-li dřív než to současné, zabije obě lásky najednou.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Blade Runner 2049
USA / Velká Británie / Kanada, 2017, 163 min