Recenze: Příběh z tajuplné Vesnice

A je tu další knižní recenze – tentokrát nám česká spisovatelka Kristýna Trpková představí příběh z tajuplné Vesnice. Mladá autorka a matka tří dětí čtenáři nabízí zajímavou českou alternativu klasických severských kriminálek, kterým kvalitativně může směle konkurovat. Velkým lákadlem je také vyvedená a tak trochu tajuplná obálka od Davida Dvořáka, která zaujme už na první pohled. Za recenzní výtisk děkujeme knihkupectví Dobré knihy.

Hrůzný nález znovu otevře odložený případ

Je parné léto a nedaleko zapadlé vesničky Lipová jsou objeveny lidské ostatky. Je více než zřejmé, že budou patřit jednomu ze tří pohřešovaných chlapců, kteří před pár lety záhadně zmizeli. Ohledání kostry vnese do odloženého případu nové světlo – oběť byla dlouho držena na místě bez přístupu slunce. Vyvstává otázka, co je se zbylými dvěma hochy. Jsou někde pohřbeni, nebo mohou být stále naživu? Kdo za tím vším stojí?

Tajemná vesnička

Fiktivní vesnička Lipová leží v Pardubickém kraji, nepříliš daleko od krajského města. Všichni se tu znají a drží při sobě jako židovská víra. Zdá se, že zmizení tří prvňáčků a následné nalezení ostatků místní obyvatele nerozdělilo, ba naopak stmelilo. Není ani divu, že takto podivně uzavřená komunita na „cizí“ působí velice zvláštním způsobem –  téměř až sektářsky. Něco tu zkrátka nesedí a sovy nejsou tím, čím se zdají být…Tajemnou atmosféra podivné „prokleté“ vesnice autorka vykreslila dobře, bohužel však při ní nešla příliš do hloubky. Pokud by více rozpracovala vzájemné vztahy mezi usedlíky, čtenář by dostal ucelený místopis, který by ho lépe vtáhl do děje. O jednotlivých postavách (včetně podezřelých i obětí), které tvoří podstatnou část příběhu, se dozvídáme rovněž pouze povrchově a autorka neprozradí ani o chlup víc, než je třeba.

Mulder a Scullyová počesku

Případu v Lipové se ujímá ostřílené duo, se nímž jsme se mohli seznámit již v autorčině předešlé knize nazvané Stvůra. Laura Linhartová a Adam Beneš jsou sehraná dvojka a coby parťákům jim to dokonale šlape. Zatímco si práci zpříjemňují různými žertíky, vytrvale se derou za poznáním pravdy. Oba vyšetřovatele s workoholickými sklony poněkud polidšťuje rozvláčné vztahové drama, které nám autorka servíruje společně s tajemnou zápletkou. Nutno říci, že právě osobním problémům Laury a Adama je věnována nemalá část poměrně útlého dílka. Dost možná se tak děje právě na úkor detailnějšího rozboru života obětí a podezřelých osob, který tu zkrátka chybí jako sůl.

Adam s Laurou jsou však zajímavě vystavěné charaktery a nechybí jim zajímavá vztahová dynamika a lidskost. Elán, mládí a určitou osobnostní nevyzrálost postav autorka kompenzuje právě častými vhledy do jejich nitra a obsáhlými popisy psychologických procesů, které příjemně zpomalují jinak rychlý děj. Oceňuji také to, že nejsou hlavní hrdinové prezentovaní jako neomylní lovci zločinců, nýbrž jako obyčejní lidé s vlastními osobními traumaty.

Příjemné tempo a netypický závěr

Kristýna Trpková vsadila na zajímavou zápletku, která se díky citlivému tématu dotkne většiny čtenářů. Velikým lákadlem je také zasazení tajemného detektivního příběhu do českého prostředí. Autorčin styl je jednoduchý, srozumitelný a velice čtivý. Postavy hovoří přirozeným jazykem, který dodává na věrohodnosti celého příběhu. Děj je kvalitně a především logicky vystavěný, bez hluchých míst. Kristýna Trpková si libuje v popisech detailů (skvrna na oblečení, zoufalost ve tvářích pozůstalých), které se tak stávají nedílnou součástí dynamiky celé knihy. Tempo je příjemné a v prvních dvou třetinách je napětí rovnoměrně dávkované. Rozuzlení a závěr (včetně epilogu) tak nějak netypický, zvláštní a hlavně nečekaný.

Krimi s velkou dávkou romance

Vesnice je zajímavá česká detektivka s velice atraktivním námětem. Kristýna Trpková tu dokazuje, že i čeští autoři dokáží vystavit kvalitní příběh a dovést ho do zdárného konce. Kniha je čtivá, napínavá a má spád. Jediným mínusem je nedostatečný rozbor některých postav a zoufale povrchové nastínění historie místa, kde se děj odehrává. Naopak romantické vztahové lince autorka věnuje možná až příliš prostoru. Knihu rozhodně doporučuji k přečtení – koupit si ji můžete například ZDE v knihkupectví Dobré knihy.

Esterka

7
recenze-pribeh-z-tajuplne-vesniceVesnice Kristýny Trpkové je zajímavá detektivka s velice atraktivním námětem. Autorka tu dokazuje, že i čeští spisovatelé dokáží vystavit kvalitní příběh a dovést ho do zdárného konce.