Recenze: Podivná medicína léčí smíchem

Nakladatelství Jota přináší titul Podivná medicína coby náplast na bolístky všem hypochondrům i pacientům. Jde o sbírku postřehů z historie medicíny. Autor Nathan belofsky rozhodně nemá v úmyslu pět chválu na velké objevy, které posunuly lékařskou vědu vpřed. Naopak přináší sbírku momentů, kdy lékaři svým úsilím zasadili pokroku nůž mezi lopatky.

Podivná medicína nabízí pohled na lékařské postupy v průběhu několika tisíciletí od starověkého Řecka až po celkem nedávnou současnost. Nejde však o mapování vývoje jako spíš o ironické pozastavení nad omyly vědců, které byly vzdáleny pravdě stejně před tisíci lety jako třeba v osmnáctém století. Čtenáře určitě zaujme prostý fakt, že liché badatelské závěry a naprosto diletantské postupy v léčbě nejsou žádnou dávno zapomenutou minulostí ale ještě poměrně nedávnou praxí. Stejně tak zaujmou velká jména významných lékařů, které si dnes spojujeme s těmi největšími objevy zatímco jejich největší přehmaty byly dávno zapomenuty. Přitom baví a děsí měrou vrchovatou.

Kniha je uspořádána do krátkých kapitol, které přeskakují z jedné oblasti medicíny do druhé. Nedrží se žádných tematických okruhů. I tehdejší lékařská praxe byla skutečně pestrá. Obor zahrnoval vše od pouštění žilou, chirurgii po léčbu nešťastné lásky nebo ženské hysterie. Pestrost a nenávaznost jednotlivých kapitol nikterak v četbě neruší. Naopak udržuje knihu čtivou a čtenáře bdělého. Vyprávění a postupy lékařů lechtají bránici  i žaludek.  Víc než často zůstává stát i zdravý rozum.  Autor však  zachovává gentlemansky stručnost a věcnost vyprávění, a tak se nedopouští jakýchkoliv nechutných detailů, při nichž by musely jemnější povahy knihu předčasně opustit. A že by se příležitost našla…

Lékařská věda kolem sebe shromáždila v průběhu dějin  skutečně bohatou sbírku nejrůznějších „profesí“. Autor pamatuje i na ně. Prostor tak dostávají vykradači hrobů, obchod s těly, veřejné pitvy nebo sběratele lidských kuriozit a v lihu naložených orgánových anomálií.

Uvěřitelnost mnohdy jen stěží uvěřitelným faktům z historie lékařské vědy dodávají četné úryvky z dobových zdrojů.

Absence fotografií či kreseb není ničemu na škodu. Čtenář byť jen s náznakem fantazie si dokáže představit tolik, že po vizualizaci ani netouží. Lékaři tehdy opravdu neváhali obětovat pacienta, tlumení bolesti bylo nežádoucím jevem a špína všudypřítomným kolegou chirurga.

Jota

Co však ruší dojem jsou svým způsobem nedopovězené příběhy některých zvlášť urputně omylných lékařských postupů. Jak to snimi bylo dál? Jak dlouho trvalo, než lékaři přestali vraždit své pacienty v duchu svého omylu a vize? Výjimečně byl postup správný. Kdy však zjistili, že za chorobou není špatné ovzduší nebo zlí duch ale mikroorganismus? Kniha vyvolává v čtenáři otázky, na které nedává odpověď. Ty nebyly autorovým primárním záměrem. Kniha není určena pro vědeckou ale naopak pro širokou veřejnost.

Jako celek podivná medicína rozhodně baví.  Tedy pokud zrovna nesedíte v čekárně svého lékaře.  I Dnešní osvícená a pokroková medicína má své šedé zóny a někoho možná při četbě potěší, že to vlastně není nic nového.

Knihu podivná medicína můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Jota.

Obrázek pixabay.com

8