Recenze: Pasažérka : cesta napříč časem

Mladá, nadaná houslistka Etta Spencerová. New York. Současnost. Nicholas, kapitán lodi. Atlantik, rok  1776. Jedna mocná rodina a jeden ztracený astroláb. Co je spojuje dohromady?

Správná odpověď je – nenápadný průchod v Metropolitním muzeu v New Yorku. Pokud máte časocestovací geny a náhodou jím proklouznete, ocitnete se na Bahamách. A věřte, že to není nejlepší způsob, jak ušetřit za letenku na dovolenou. Má to totiž háček. Skočíte do úplně jiné epochy, přesněji do roku 1776. Tohle se jednoho dne stane Ettě Spencerové, která tak přijde o všechno, co znala a milovala.

Etta je nadaná houslistka, která se právě připravuje na svůj debutový koncert, který je však naprosto jiný, než si představovala. Uprostřed vystoupení ji paralyzuje zvuk, který slyší jen ona a vzápětí  kdosi zastřelí její učitelku hry na housle. A aby toho nebylo málo, neznámá dívka ji prostrčí podivným průchodem.

Jaké je Ettino překvapení, když se probere na dobové plachetnici, kde na palubě pobíhají piráti s kostýmy, jako z Pirátů z Karibiku. Etta brzy zjistí, že je obětí únosu. Od domova ji dělí nejen mnoho mil, ale i stovky let. Zavítala totiž do osmnáctého století. Unesla ji mocná rodina Ironwoodových, která má s její matkou nevyřízené účty. Kdysi jim totiž ukradla  neobyčejně cenný předmět. Teď je na Ettě, aby ho našla. Bude to jako hledání v kupce sena. Jen si zkuste hledat na všech místech planety, ve všech epochách. Etta proto bude potřebovat pomocníka. Jedinou spřátelenou duší v neznámém světě, je pro ni kapitán lodě Nicholas.

Etta a Nicholas. Dvojice, která by se za normálních okolností nikdy nepotkala. Osud je však svede dohromady. Mají před sebou výpravu za ztraceným astrolábem a v patách agenty rodiny Ironwoodových, kteří se nezastaví před ničím…

,,Naši předkové ovládali schopnost využívat trhliny v tkanivu času a těmi proplout do jiné éry. Jsou to přirozené pukliny, jaké najdeš všude na světě. Vlastně je to jednoduché. Průchod ze středověké Paříže vede třeba do Egypta za časů faraónů. Vejdeš do trhliny jako do každého jiného tunelu a můžeš procházet mezi vchody.“

Pasažérka, novinka z nakladatelství CooBoo, láká povedenou obálkou i svým zaměřením. Autorka Alexandra Bracken má na kontě vychvalovanou sérii The Darkest Minds a Pasažérka je jejím posledním dílem. V jedné knize se jí povedlo spojit lákavé téma cestování časem, značnou dávku romantiky a špetku historie. Originální zážitkový balíček 3 v 1, zkrátka netradiční cesta napříč časem.

CooBoo

Myšlenka časových portálů, které vás přenesou z jednoho místa na druhé a do jiné doby, je zajímavá. Nabízí se tisíce možností, jak cestovat a vyvíjet příběh. Pasažérka má velký potenciál, který však zůstal nevyužit. Pro příště prosím více cestování časem, klidně i na pštrosí závody do pouště nebo na gladiátorské zápasy ve starověkém Řecku. První polovina knihy je totiž zdlouhavá a chvíli trvá, než se začtete. Svůj podíl na tom má lyrický styl psaní autorky, která se vyžívá v popisech a úvahách. Výraznější akce se dočkáte až v druhé polovině knihy, kde nabere trochu spád.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Ripley

Vyvedu vás  ještě z jednoho omylu. Nečekejte příběh o cestování časem, ale především romantiku. Vše stojí na vztahu Nicholase a Etty,  kteří  jsou jako jedno tělo, jedna duše a spolu smutní nad tím, že jsou každý z jiné doby. Romantika do YA knih dnes již téměř neodmyslitelně patří, přesto je škoda, že hlavním tématem nezůstala časocestovací linie příběhu.

I když se zdá, že zatím převažuje mírná kritika, Pasažérka je originální knihou. Jistě, jestli očekáváte údernější a akčnější knihu, kde se seká mečem a uhání s větrem o závod, budete rozčarovaní. Pokud vám ale nevadí romantičtější knihy, určitě ji vyzkoušejte. Šarmantní Nicholas, dobrodružství, zajímavá místa a doby… své kouzlo kniha  má, jen ho musíte objevit. Pasažérka si vás získává postupně, stránku za stránkou až nakonec zjistíte, že jste jí propadli.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

Alexandra Bracken : Pasažérka, CooBoo, 2016, 408 stran.

úvodní foto: Pixabay.com