RECENZE: Panoptikum sexuálních vražd aneb krimi ze života

Úspěšný autor detektivních románů, filmů i literatury faktu se rozhodl vytvořit za pomoci předních českých kriminalistů pentalogii, která zmapuje historii sexuálních vražd. V nedávné době vyšel v nakladatelství Epocha již druhý díl s názvem Démon v mém srdci.

Celá série nese název Panoptikum sexuálních vražd. V prvním díle se mohli čtenáři seznámit s případy z let 1926 až 1981. Ten druhý přináší o poznání kratší časovou dobu, ale o nic méně zajímavou. Události z let 1981 – 1992 se nesou ve znamení konce jedné éry a začátku nové. Samozřejmě mluvím o převratu z komunistického na demokratický režim. Na zločinnost to mělo poměrně velký vliv.

démon v mém srdciJednotlivé kapitoly se snaží zmapovat buď jeden důležitý případ, nebo více podobných případů. Viktorín Šulc prodává informace zajímavou formou, ale s množstvím důležitých informací. Jedním ze zásadních faktorů při ovlivňování kvality textu je i pomoc několika výjimečných kriminalistů. Jedná se především o Jiřího Markoviče, bývalého šéfa pražské mordparty a Luboše Valeriána, který se stará o pátrání po zločincích na Moravě. Jejich poznatky a komentáře tvoří důležitou kostru celé knihy. Na svém kontě mají oba tito pánové již několik knih. V této sérii se rozhodli spojit síly a vydat se společně po stopách zločinců. Jejich vyprávění zaujme především tím, že se udávaných akcí opravdu zúčastnili. I z textu můžete rozpoznat některé jejich pocity, které měli při objevování mrtvých či vyslýchání podezřelých.

Ale nyní již k samotnému obsahu. Již jsem zmínil konkrétní časový úsek, kterému se věnuje tato kniha. Zároveň kriminalisté často vzpomínají i na předešlé případy, takže to není úplnou nutností. Ale hlavní kapitoly se soustředí zejména do těchto let. Velice zajímavý je už samotný prolog, který se věnuje ztvárnění některých zločinů v uměleckém duchu. Zejména se jedná o filmové verze. Čtenář si připomene některé kultovní filmy vycházející z detektivního prostředí a seznámí se s inspirací ze skutečného života. Poté již rozbor mnoha a mnoha trestných činů, vražd a znásilnění. Celkem najdete v knize třináct hlavních kapitol. Představím vám některé z nich.

První dějství se věnuje případu dvou bratrů, kteří jednoznačně dokazují jisté pořekadlo. Jablko opravdu nepadá daleko od stromu. Jedná se o takovou rozjezdovou kapitolu. Kapitola dvě se pod názvem S tváří dítěte věnuje jednoznačně nejznámějšímu případu z této knihy. Jedná se o tzv. spartakiádního vraha Jiřího Straku. Jeho činy byly již mnohokrát popsány. V tomto případě se můžete těšit na opravdu důkladný rozbor vražd i vyšetřování.

Nyní trochu poposkočíme až ke čtvrté kapitole. Obsahuje pro mne jeden z nejzajímavějších případů, který musí každého šokovat. Jeho hlavní aktérkou je sedmnáctiletá dívka Daniela, která chtěla být vždy chlapcem. Obléká si chlapecké oblečení, chová se téměř jako mužský. Ale něco jí stále chybí. Tak se rozhodne, že si to opatří. Mnozí z vás asi tuší, o čem mluvím. Daniela Pecinová se později dokonce objevila v televizních pořadech Tabu či Carusošou.

V knize si opravdu každý najde svou nejzajímavější kapitolu či její část. Pro mě se jednoznačně jednalo o mord z parku u zámku Štiřín. Nedaleko něj bydlím, proto jsem se ocitnul na známých místech. Intenzita jednotlivých případů se postupem času zvětšuje. Konec nabízí už opravdu silné kafe i na mě. Dočtete se o mrtvolách, které pachatel nebo pachatelé otevřeli a vykuchali. Jedná se o dvě vraždy, které spolu mohou, ale nemusí souviset. Brutalita těchto činů byla opravdu nepochopitelná. U této části jsem už měl trochu žaludek na vodě. Pachatel těchto skutků nebyl nikdy nalezen

Samozřejmě nesmí chybět ani fotografická příloha. Najdeme v ní nejen fotky samotných pachatelů, ale i policejní záběry z místa činu. Na nich se vyskytují i oběti, takže se jedná o opravdu autentické snímky. Výrazně čtenářovi dokreslují představu o jednotlivých vraždách. Každá z těch hlavních má hned několik fotografií.

Téměř šest set stran textu nabitého informacemi ze skutečného života. Tohle není smyšlená detektivka. Jedná se o vrahy, kteří žili nebo dokonce stále žijí mezi námi. Naštěstí je velká část z nich zavřená ve vězení. Čtenář se seznámí s pachateli a jejich výslechy, s prostředím vražd i policejního vyšetřování. Vyslechne si mnoho názorů od odborníků i příbuzných obětí.

Nejen tato kniha, ale i celá série je opravdu výjimečným dílem. Nezkreslenou formou zobrazuje historii sexuálních vražd a seznamuje čtenáře s lidskými monstry a psychopaty. Dokazuje, kam až člověk může zajít pro peníze či touhu po sexu. Jestliže máte rádi detektivky, tak toto je skutečné krimi ze života.

Viktorín Šulc: Panoptikum sexuálních vražd 2 – Démon v mém srdci, Epocha, 2015, 592 stran + 24 stran fotopřílohy

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8
recenze-panoptikum-sexualnich-vrazd-aneb-krimi-ze-zivotaNejen tato kniha, ale i celá série je opravdu výjimečným dílem. Nezkreslenou formou zobrazuje historii sexuálních vražd a seznamuje čtenáře s lidskými monstry a psychopaty. Dokazuje, kam až člověk může zajít pro peníze či touhu po sexu