Recenze: Ostré předměty se zařezávají do rodinných vztahů

Ostré předměty, osmidílný seriál z dílny televize HBO, nadchne zájemce o rodinné konstelace, zklame diváky, kteří čekali klasickou detektivku.

Reřisér seriálu, Jean-Marc Vallée, stál také za seriálem Sedmilhářky (zde je recenze seriálu). Ostré předměty navazují na Sedmihlářky v modelu detektivního příběhu, který se odvíjí na pozadí rozpletání vzájemných vztahů, přičemž hlavní role v příběhu patří většinou ženám.

Zde je dokonce vražda nezletilé dívky hlavním motivem, proč novinářka Camile v podání anglické herečky Amy Adams (Příchozí) dorazí do amerického jižanského zapadákova, kde shodou náhod vyrůstala. Jejím úkolem je totiž o vraždě a následné druhé vraždě napsat přitažlivé reportáže. Příslib zajímavé detektivky posílí přítomnost solitérního mladého detektiva. Detektivní linka však od počátku hraje podružnou roli, pokud berete detektivku jako postupné a systematické sledování stop a vodítek, které posouvají příběh dopředu. Místní šerif i zmíněný detektiv se stejně jako hlavní hrdinka potýkají s víceméně chladnými až nevraživými vztahy mezi obyvateli městečka, a to je to stěžejní, co je trápí. Nejčastěji budete sledovat Camile, jak z umělohmotné lahve na vodu pije alkohol a kombinuje to s prášky. To, aby vám bylo jasné, že je na dně. Také budete sledovat četné flashbacky do jejího dětství, v nichž od začátku vězí něco hrozivého. Herečka navzdory tomu vypadá velmi přitažlivě a nikdy ji nezastihneme v nějaké zcela nedůstojné nebo odhalené póze.

Jako psychologické drama jdou Ostré předměty naopak až nepříjemně na dřeň. Film se dokáže v pomalu vedených až snových záběrech držet v nevyslovených temných zákoutích minulosti. A postupně diváky nechat propadat pod snobský, slonovinový a odtažitý povrch rodinných vztahů této pošahané rodinky. Ostatně pokrytectví a neupřímnost sehrály podstatnou roli i v seriálu Sedmilhářky. Vallée má schopnost elegantně odkrývat zdánlivě prosluněný blahobyt a nacházet u svých postav až příliš lidské vlastnosti. Přesto, že některé postavy mi svými dialogy připomínaly spíše karikatury psychologických typů, zpětně mi jejich vyhraněnost již dávala určitý smysl.

KOUKNI SE  Recenze: Decentní exploatační thriller Zdravotník

Srdce psychoterapeuta zaplesá, když se jádro motivů postav nachází tam, odkud v našem životě obvykle opravdu pramení. Na závěr jen prozradím, že vrahem není zahradník.

Kubin