Recenze na DVD: Sedmilhářky jsou povedené střípky z každého žánru

Právě vychází na DVD sedmidílná série HBO s názvem Sedmilhářky, kterou si můžete zakoupit v síti MagicBox zde. Sedmilhářky jsou volnou adaptací knihy australské spisovatelky Liane Moriarty. Nový seriál zrežíroval kanadský režisér Jean-Marc Vallée (Královna Viktorie, Divočina, Klub poslední naděje) a scénář sepsal David E. Kelley, který se podílel například na novém seriálu Goliath.

Seriál Sedmilhářky se zabývá příběhem tří žen, které žijí v městečku Monterey v Kalifornii a jsou nejlepší kamarádky. Celeste (Nicole Kidman) je bývalá právnička, která svou kariéru pověsila na hřebík a je matkou na plný úvazek. Madeline (Reese Witherspoon) je extrovertní žena v domácnosti, která chová zášť vůči exmanželově nové ženě Bonnie. A Jane (Shailene Woodley) se do města přistěhovala sama se svým dítětem a má za sebou temnou minulost. Jejich příběhy se dozvídáme retrospektivně, protože víme, že mají co do činění s vraždou, která se stala na benefiční akci základní školy.

Pro Sedmilhářky je nejvíce charakteristické, že zasahují do spousty žánrů najednou. Seriál se dá například považovat za romantický. Velmi se řeší vztahy mezi hlavními hrdinkami a jejich manžely. Dokonce vztah mezi Celeste a jejím manželem je jednou z nejdůležitějších dějových linií v příběhu. Sedmilhářky spadají i do žánru krimi, protože všechny dějové linky se divákovi vyprávějí jen kvůli tomu, že došlo k vraždě, která se musí vyšetřit. Taky Jane se snaží někoho vypátrat kvůli své minulosti.

Sedmilhářky jsou i lehce kontroverzní několika explicitními sexuálními scénami (zvláště těmi s Nicole Kidman). V seriálu taky najdeme spoustu kvalitního humoru v dialozích mezi postavami. Sedmilhářky nabízejí pro každého diváka něco, ale přitom neslevují z toho, co chtějí tvůrci seriálem sdělit.

Navzdory multižánrovosti má seriál určené hlavní zaměření, což je dobře. Sedmilhářky jsou především drama a satira moderní společnosti. Jsou o všem, co nás tvoří lidskými bytostmi v 21. století, se všemi přednostmi i chybami, jistotami a pochybnostmi. Ústředním tématem je naše tendence všechno generalizovat a vynášet ukvapené soudy o lidech kolem nás. Hlavní hrdinky vidí společnost jako úspěšné a dokonalé dámy. Ale to, co společnost vidí jako jejich nejsilnější stránky, jsou ve skutečnosti jejich největší noční múry. Například Celeste všichni závidí její živý sexuální život s pohledným manželem. Ale nikdo neví, že jejich sex je něco mezi znásilněním a vybitím vzteku z napětí ve vztahu. Jane všichni závidí, že se přestěhovala a začíná nový život s čistým štítem. Ale nikdo neví, že se přestěhovala pro pomstu kvůli ublížení, které si nese s sebou.

Silnou stránkou Sedmilhářek je kombinace skvělého humoru s mrazivým dramatem. V sérii najdeme hned několik scén, které začínají vtipně, ale končí tak dramaticky, že vám ztuhne úsměv na rtech. Ke konci série se Ziggy (syn od Jane) začne zajímat o to, kdo je jeho otec. Jenže je příliš malý na to, aby snesl krutou pravdu o svém otci, a tak mu Jane říká jen polopravdy. Ziggyho zvědavost vyvrcholí vtipnou scénou, kdy se převleče do kostýmu popového zpěváka a začne zpívat a tančit. Když se zaposloucháte do textu písně, zjistíte, že celá písnička je o otci, kterého se zpěvák snaží najít. Scéna zničehonic končí asi vteřinovým záběrem, během kterého Jane zoufale zařve do prázdna, když Ziggyho divadlo skončí.

Další výhodou Sedmilhářek je velmi přesné vykreslení všech hlavních postav. Za sedm hodin je známe, jako kdyby byly naše nejlepší kamarádky. Víme, co si o nich myslí jejich partneři, rodina, přátelé i známí. Známe jejich minulost a díky důvěrným dialogům víme přesně, co si myslí. Navíc všechny hlavní protagonistky podávají skvělý herecký výkon. Zvláště bych chtěl vyzdvihnout Lauru Dern, která si zahrála záporačku Renatu Klein. Ta je v prvním díle prezentována jako egoistická mrcha, ale díky jejímu tragickému výrazu ve tváři je divákovi jasné, že je uvnitř velmi křehká a zranitelná. To vdechlo postavě Renaty duši. Takže je v prvním díle mrcha, ale něco vám říká, že to není úplně všechno.

Jednou z nevýhod může být fakt, že příběhy hlavních postav jsou velmi extrémní. Což je zajímavé z hlediska děje, ale divák se nemá šanci s hlavními hrdinkami sžít. Většina diváků (nebo čtenářů) nepatří do sociální vrstvy, která si může dovolit mít doma služebnictvo a starat se o to, kolik dětí pozvat na narozeninovou párty naší dcerky k bazénu za vilou. Ani tajemství, která hýbou dějem, nepatří do sféry, která by se mohla rovnat našim „obyčejným tajemstvím“.

Sedmilhářky jsou pestrobarevnou paletou žánrů, ze které si vybere úplně každý. Inteligentně rozvíjený příběh o pokrytectví a lžích dojde do bodu, kdy zjistíte, že úplně kdokoliv mohl zabít naprosto kohokoliv. Protože kdyby se jen jedno tajemství dostalo k nesprávným uším, vypukla by v celém městečku válka. Sedmilhářky se zabývají celou řadou vážných témat ve společnosti v 21. století, mezi které patří důvěra, věrnost, ale i nevěra, odcizení nebo násilí. Nádherně vypadá i prosluněné kalifornské pobřeží za doprovodu chytlavého soundtracku.

K úplné dokonalosti mi chyběla nějaká ústřední dějová linka, která by sjednotila všechny ty malé příběhy, které jsou rozvíjeny u hlavních i vedlejších postav. Samozřejmě, je tady vyšetřování vraždy, které má teoreticky vše spojovat dohromady. Ale celých šest dílů se nedozvídáme nic než abstraktní fráze z policejních rozhovorů. Vyšetřování nabere obrátky až v samotném finále, které má kvůli tomu prodlouženou stopáž. Ale do té doby mi chybělo něco, co by dalo Sedmilhářkám smysl jako celku a hnalo kupředu všechny ty nejednotné postranní dějové linky.

DVD se seriálem i bonusovými materiály obsahující komentáře scénáristy a režiséra k jednotlivým epizodám si můžete koupit v síti MagicBox zde.

Trailer s českými titulky:

Pavel Melotík