Recenze: Odplata – teroristický útok poznamenal všechny a přijde znovu

Teroristický útok na kodaňský zábavní park zanechal  1241 obětí. Ti, kteří přežili, ale pohřbili své blízké touží po odplatě. Ve svých činech a nenávisti pokračují i teroristé. Takřka po roce se chystá velký summit evropských politiků. Teroristé, policie a tajné služby jsou v pohotovosti. Dánsko nedokázalo odhalit původce tehdejšího atentátu a nyní čelí nové hrozbě stejně obnažené jako tenkrát.

Kriminální thriller Odplata se představuje s neotřelou a více než aktuální zápletkou.

Hlavní hrdinkou je komisařka Lene. Její osobní i profesní život krutě poznamenal teroristický útok v zábavním parku. Na jejím chování je patrná velká profesionalita a jedinečná intuice limitovaná  těžkými depresivními stavy, alkoholismem a celkovým rozpadem osobnosti. Typický polda, který je zatraceně dobrý, všem jde na nervy a vždycky má pravdu. Klišé v postavě Lene se potýká s jistými neduhy, které brání hlubší empatii. Vlastně je vám ta ženská stejně protivná jako celému policejnímu sboru.

To vyvažuje Michael. Není policistou ale žoldákem. Pojí je dávné přátelství a důvěrné jiskření. Oproti Lene je charismatický, chytrý profesionál. Svým bystrým úsudkem dovednostmi je tím pravým akčním hrdinou, který táhne celý příběh.

Ostatní postavy totiž trpí více či méně touhou po odplatě, jsou traumatizovány teroristickým útokem. Svou deprivaci snadno přenáší na čtenáře, který se tak rád a ochotně upne k postavě Michaela. Odplata

Po poněkud rozpačitém úvodu nasadí autor poměrně svižné tempo. Události jdou v rychlém sledu za sebou. Od okamžiku, kdy je nebezpečí jasně definované a karty jsou rozdány, se napětí umocňuje s každou stranou a spěje k dramatickému finále. Toho se čtenáři dostane s rozšafností velkých filmových akčních bijáků. Až do poslední chvíle je děj hnán ve svém tempu originálními nápady a nečekanými zvraty. Některé jsou, pravda, trochu očekávané, ale nijak neruší celkový dojem.

Téma sebevražedných útoků je aktuální a prozatím nijak nevyčerpané. Rozhodně tedy čtenáře zaujme. Minimálně svým pohledem do světa a praktik těchto skupin v poměrně věrném příběhu. V tomto žánru byl velmi zdařilý Já, poutník z pera Terryho Hayse, který vsadil krom tématu na hlavní postavu a dostal ji čtenářovi pod kůži.  Odplata je spíš kolektivní policejní honičkou v reálných kulisách dánského společenského smýšlení.

Kniha Zlín

Rozhodně jde o napínavý kriminální thriller. Téma sebevraždených atentátníků autor zpracoval věrně a zhostil se ho skutečně se ctí. Věčně deprivovaní hlavní hrdinové mohou lézt časem poněkud na nervy. Prvoplánově to má být důsledek množství obětí atentátu, na kterém chce autor demonstrovat, jak hluboko byla tímto činem společnost zasažena. Jak se promítl akt jediného teroristy do životů několika tisíc lidí.

Velkým plusem je originálnost, nápaditost, umě gradované napětí a nepředvidatelnost  vývoje děje. Kniha Odplata patří rozhodně k tomu lepšímu v daném žánru a nasazuje laťku v tématu proklatě vysoko.

Odplata, Steffen Jacobsen, Kniha Zlín, 2017

8