Recenze: Kuchařka pro teenagery….a pro maminky

Na Kuchařce pro teenagery je nejzajímavější asi fakt, že jej psala skutečně mladá slečna. Julie Kučerovská má na svůj věk bohaté zkušenosti s vařením aKuchařka pro teenagery

touto knihou je chce předat svým vrstevníkům. A také si tak trochu splnit svůj sen. V kuchyni má velké ambice a to samé se dá říct i o její kuchařce.

Kniha je rozdělena do několika kapitol. Hned v té první představuje autorka recepty Do krabičky,  což by měly být svačiny do školy a pro podobné příležitosti. Rozhodně nemohu upřít nápaditost, trendy suroviny a praktická jídla, která se dají dobře zabalit a vzít sebou do školy, aniž by z nich o velké přestávce zbyly jen mazlavé drobky.

Čemu trochu nerozumím, jsou recepty ve stylu: Když nemáte nebo nejíte tohle, tak tam dejte něco jiného a když nemáte něco jiného, tak to tam nedávejte. Stejně tak recept na ovocný salát, který spočívá pouze ve výčtu ovoce a končí kapkou medu a jogurtu je přeci jen spíš pro Méďu Pusíka, než pro náctileté.

Kapitola Víkendová snídaně je zajímavá a pestrá část knihy, která láká k brunchi nebo k pořádné domácí snídani. Některé recepty jsou skvělou inspirací i pro menu v průběhu dne. Stejně jako v první kapitole najde čtenář i zde dobré rady pro ty, kteří ještě nemají příliš zkušeností s vařením. Na druhou stranu se nikde nedozví, jak si poradit, pokud nemá horkovzdušnou troubu. Ta jistě nahradit jde a nejen mladí lidé by ocenili, jak si poradit, pokud máme jiný přístroj, zda bez něho vůbec recept zvládnout lze, nebo proč je použita právě ona trouba.

KOUKNI SE  Jak vyléčit černý kašel? A jak černý kašel poznáte?

U Nedělního oběda začne bít do očí to, co v předchozích kapitolách tolik nevyčnívalo. Čas od času si Julie Kučerovská neodpustí poznámku, že toto jídlo je veganské, ale když tam dáte to či onu, již bude jen vegetariánské. Kuchařka není v duchu žádného z těchto směrů a nelze z ní vypozorovat tyto tendence. O to víc křičí povzdech nad ztrátou veganské kytičky u receptu, když na předchozí straně najdeme hovězí burger. Pokud je někdo vegan nebo vegetarián, tak asi tuší, která surovina je pro něho ještě v pohodě a kterou již použít nechce.  Daleko víc by mne u kuchařky pro mladé potěšila tendence upřednostnit kvalitní suroviny. Neurčitost a nekoncepčnost tak vystupuje do popředí víc, než by bylo nutné.

Vegetariánské večeře trochu nudí a i já jako milovník masa si umím představit daleko pestřejší výběr receptů, který by neurazil žádného milovníka steaků. Kapitola sama o sobě je trochu nadbytečná a většina receptů by lépe fungovala zařazena coby bezmasé osvěžení v jiných. Takhle je to taková zvláštní všehochuť, která čas od času výběrem surovin uvede puberťáka do rozpaků a ten nebude vědět co a kde nakoupit. Julie je zřejmě doma v kuchyni stejně jako mezi regály a občas zapomíná, že jiní to mohou mít trochu jinak.

Oproti tomu Piknik v parku skutečně láká k plotně a posléze i ven. Pokud jste si doposud zvykli na výše zmíněné mouchy, na piknikové dece už s nimi počítáte nebo je odeženete rukou. Kapitola je pestrá, inspirativní a nebojí se žádných surovin. Stejně tak Narozeninová párty. Tady si vybere každý a je jen na něm, jak hodně odvážný si přeje být. Bez ohledu na zkušenosti může vybrat pro sebe vhodné recepty a pohostit své kamarády. Nebo minimálně pomoct mamince s přípravami. Opět chválím nápaditost v surovinách i přípravě a zajímavou skladbu od sladkého po slané dobroty. Kapitola Narozeninová párty působí svěže a uchopitelně.

KOUKNI SE  Handpan jako hudební nástroj k sebeléčbě a muzikoterapii

Sladkou tečkou a nejvyšší metou je Vánoční čas. Na Vánoce i my, zkušenější kuchařky, předkládáme na stůl to nejlepší a nejvoňavější jídlo, u kterého se sejdeme s rodinou nebo přáteli. Jednoduché cukroví, které známe všichni a od mala s ním pomáháme mamince v kuchyni, je klíčem k Vánocům a jsem ráda, že na něj Julie nezapomíná ani ve své kuchařce. Nesnaží se být moderní za každou cenu a tlačit na pilu. Stará dobrá klasika je tak návodem, jak o svátcích pomoct v kuchyni s přípravami, aniž by tradice musely jít o žebrácké holi. Julie svůj temperament a nápady nezapírá ani tady.

Smart Press

Vyloženě základy pro dospívající kuchaře v knize nečekejte. Je to ale skvělý odrazový můstek a návod, jak úplné základy elegantně přeskočit a osvojit si za pochodu. Bez maminky se to asi občas neobejde. Jak při nákupu surovin, při práci s nimi nebo v technologickém postupu. Pokud je teenager trpělivý, párkrát svůj recept za stálého míchání spláchne, než na to přijde a dovede své jídlo k dokonalosti.

Kuchařka pro teenagery, Julie Kučerovská, Smart press, 2018

5
recenze-kucharka-pro-teenagery-a-pro-maminkyTuto kuchařku Julie napsala, když jí bylo 15, a je její výzvou mladým čtenářům – i když třeba jídlo vypadá složitě, jeho příprava může být úplně jednoduchá a zvládne ji každý.