Recenze: Iron Mana 3 už letos asi těžko něco překoná

Movie poster image for IRON MAN 3 starring Robert Downey Jr.

Tony Stark je zpátky. Jako první z party superhrdinů má po Avengers v kinech svůj další „vlastní“ film. Zdá se, že se Marvel úspěchem hitu, ve kterém bojovali všichni hrdinové proti emzákům, sám povzbudil. Iron Man 3 je velmi ambiciózní film, který hodně riskuje, ale díky skvělému scénáři a hereckým výkonům mu risk vychází.

Vedle “trojky” vypadají předchozí dva filmy jako chudí příbuzní, ale pravda je, že tvůrci si jsou dobře vědomi, že dál už tímhle tempem stoupat nemůžou.

Tony Stark, který se v New Yorku skoro obětoval, aby zavřel červí díru do nepřátelské části vesmíru, promlouvá k divákovi mnohem méně nabubřele, než v jedničce. Film začíná “obyčejnou” scénou ze starého života Tonyho Starka, kdy ještě nebyl Iron Manem. Na Silvestra roku 1999 dvěma lidem ukřivdil, aniž by si to uvědomil, a tito “démoni” se po 13 letech vrací, aby Starkovi ukázali, co způsobil. Navíc Ameriku děsí pirátské vysílání teroristy Mandarína, který odpaluje jednu bombu za druhou. Ale Stark tomu nevěnuje příliš pozornosti, protože po New Yorku trpí nespavostí a záchvaty úzkosti, a tak tráví noci prací na něčem velkém. Jeho přítelkyni Pepper se to ani trochu nelíbí, ale dřív než se stihnout usmířit, napadnou teroristi Tonyho sídlo, a Iron Man uniká až do dalekého Tennessee. Ani tam však není uchráněn před útoky podivně zmutovaných a téměř nesmrtelných zabijáků. mandarin-iron-man-3

Jak vidíte, příběh je komplikovanější než Iron Manův oblek, a to jsem prozradila sotva polovinu zápletky. Jak je možné celý tenhle obrovský mechanismus ukočírovat? Jak nacpat tolik postav do jednoho přiměřeně dlouhého filmu, a ještě do něj napasovat hodně, ale opravdu hodně humoru? Netuším, jak to tvůrci dokázali, ale je to možné! Film je prostě skvělý. Svižný, chytrý a zábavný od začátku až do konce. Ale pojďme chválit postupně.

Zdá se, že ve světě komiksových adaptací a jejich pokračování je nezbytné, aby hlavní hrdina měl nějakou tu temnou stránku. Iron Man 3 není výjimkou a je jen dobře, že si i z této příběhové linie tvůrci dokázali udělat legraci. Jinak by se úzkostné stavy frajera Starka mohly zdát násilně naroubované. Jako protiváha temným pohnutkám záporných hrdinů je to však krok správným směrem, protože míra odlehčení, jakou nastavil první díl, by v tomto díle už neobstála.

Vyznění filmu je celkově mnohem vážnější, ale vše je chytře zakomponováno do akční podívané, která velkou část filmu bere dech. Kromě tradičních technických vychytávek, které chrlí génius Stark, je film plný skvělých bojových scén. Iron Manovou značkou je i retro, které je vidět (a hlavně slyšet) už během úvodních titulků a jasně říká, že není radno brát tuhle komiksovou adaptaci příliš vážně. iron-man-3-tony-rhodey

To ani nejde, protože množství postav, Iron Manových hraček, DNA mutací a dějových zvratů je tu tolik, že se to v klidu vyrovná Avengers. Hlavní slovo má ale stále Tony Stark, jehož prvenství na žebříčku cool hrdinů mu hned tak někdo nesebere.

Jestli vás jen na okamžik napadlo, že jeho vtip a triky už byly vyčerpány, zapomeňte na to. Jeho hlášky jsou lepší, hračky propracovanější a motivace větší. Má totiž vztah, který probíhá přesně tak, jak se dalo očekávat – ne zrovna ideálně. A kupodivu nejsou důvody zdaleka tak prozaické, jako v předchozích dílech. Tony už opravdu nepotřebuje mít každou noc jinou krasavici, ani si nepotrpí na večírky a drahá auta. Jeho izolace před světem je ještě větší, ale to jen proto, aby své geniální stroje použil v pravou chvíli na pravém místě. A nejenom stroje.

Tentokrát se Tony opravdu ušpiní. Uvidíte ho tak, jak jste ho ještě neviděli – rvát se, improvizovat a být v koncích. A to všechno stylově. Robert Downey Jr. si svou životní roli opět náramně užívá a jeho postava zraje jako víno. Těžko říct, kam se tenhle herecký i scenáristický majstrštyk může ještě posunout. Nicméně zatím jeho kvalita pozvolna stoupá, což je skvělá zpráva pro fanoušky i pro studio. Neznamená to, že by Marvel chtěl ždímat další a další peníze z Avengerovských filmů. Láska tvůrců k předloze i filmařskému řemeslu je očividná a nadmíru sympatická.

Mezi nejvýraznější nové postavy patří Killian, další geniální vědec (Guy Pearce), krásná a inteligentní Maya (Rebecca Hall), Mandarín (Ben Kingsley) a malý pomocník Harley (Ty Simpkins) s nezapomenutelnou hláškou “Táta si šel koupit los. Asi vyhrál, protože je pryč už 6 let.” gwyneth-paltrow-and-guy-pearce-star-in-iron-man-3

Ne všechny jsou tak výrazné a zajímavé, aby nutně musely v příběhu být, ale každá z nich má aspoň jeden silný moment. Mandarín kupříkladu překvapí opravdu nevšedním zvratem a Harley roztomile baví po celou dobu, co je na plátně. Tony s ním rozehrává černohumorný skoro-otcovský vztah, který ale nesklouzne k patosu.

Tomu se film snaží vyhnout, i když ne tak úspěšně, jak se to dařilo v prvním díle. Tentokrát nejsme ušetřeni mnoha scén s prezidentem, který věří v „druhého Iron Mana“ Iron Patriota (kterého opět “osedlal” Don Cheadle coby Rhodney) a mnoha zbytečně protahovaných scén s šablonovitě úchylným a ďábelským záporákem.

Finální bitka je dohnána do extrému po všech směrech, ale po ní následuje ujištění, že pokud bude nějaký další díl, půjde spíš o vztahy než o super schopnosti.

Tvůrci zkrátka ukázali a řekli všechno, co se do jednoho filmu mohlo vejít, a podařilo se jim to přetvořit do kvalitního celku.

Síla téhle série spočívá stoprocentně v Tony Starkovi, jeho hračkách, jeho představiteli a jeho hláškách. To ostatní by samo o sobě bylo nadprůměrnou akční podívanou, ale rozhodně by to nesklízelo tolik diváckého nadšení. Přiznejme si, že i Avengers by bez Iron Mana byli horší film. O ostatních jednotlivcích a jejich sólových filmech se to tak úplně říct nedá, a proto si můžeme být jisti, že studio Marvel ze svého hrdiny ještě vyždímá, co se dá. A to v dobrém slova smyslu. iron-man-3-2

Iron Man se ukázal být magnetem na diváky a z třech skvělých filmů, které táhne jeho osoba, je zřejmé, že potenciál byl tentokrát využit beze zbytku. Stejně tak dobře se nesnadného úkolu zakončit komiksovou trilogii se ctí zhostilo DC Comics, které ale brnkalo se svým Batmanem výhradně na temné struny.

Já osobně mám raději Starkův humor, než Wayneův chraptivý hlas. Nicméně obě tyhle trilogie si zaslouží ovace ve stoje za stoupající kvalitu. To se ve filmovém průmyslu hned tak nevidí. Já osobně bych se hodně divila, kdyby u mně Iron Mana 3 letos ještě něco překonalo.

Jo, a nezapomeňte si počkat na scénu po titulcích.

Iron Man 3
Iron Man Three

USA / Čína, 2013, 129 min

Režie:  Shane Black
Scénář: Shane Black, Drew Pearce
Hrají:  Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Ben Kingsley, Paul Bettany, Rebecca Hall, Guy Pearce, James Badge Dale, Jon Favreau, Stan Lee, Stephanie Szostak, Yvonne Zima, Justin Wheelon, Bridger Zadina, Fan Bingbing, Ty Simpkins, Mark Ruffalo, William Sadler, Miguel Ferrer, Adam Pally, Rebecca Mader