Recenze: Hon na mrtvého má zběsilé tempo a překvapivý závěr

Tim Weaver je autor thrillerů s Davidem Rakerem, bývalým novinářem a nyní vyšetřovatelem, který hledá pohřešované lidi.

Právě to ho odlišuje od mnoha jiných detektivů. Thrillery Tima Weavera nezačínají nad rozčtvrcenou mrtvolou nebo v tratolišti krve. Začínají příběhem člověka, který zmizel. Konejší nadějí, že dotyčný žije, že někomu chybí a David Raker udělá vše pro to, aby ho našel. Autor tak nabízí alternativu pro milovníky napětí, kteří nevyhledávají husí kůži  podmíněnou syrovou realitou smrti.

Hon na mrtvého není výjimkou. Syn Mary Towneové se ztratil již před lety a je to právě rok, co policie identifikovala jeho tělo. Mary se nedokáže s jeho smrtí smířit. Už vůbec v ni nehodlá uvěřit, když jednoho dne Alexe zahlédne na ulici. Vyhledá Davida Rakera a poprosí ho, aby přes všechny pochybnost o jejím duševním zdraví našel jejího syna, nebo alespoň zjistil, co dělal těch pět let od zmizení do jeho smrti. Jako už mnohdy předtím, nebude trvat dlouho, aby si David přál tento případ nikdy nevzít.

Zmizení Alexe Towena není jen obyčejným vzdorem mladého muže vůči rodičům a rodnému městu. Mnoho podivných okolností přivede zakrátko Davida Rakera na stopu něčeho mnohem většího. Skutečnost ho překvapí nejen svou brutalitou,ale i důmyslným modem operandi a překvapivými odhaleními, o které nebude nouze.

Začnu, s dovolením trochu od konce. Po dočtení knihy mi došlo, jak velký krajíc se rozhodl autor ukousnout. Zápletku si vymyslel vskutku velkolepou a cestičku k vyřešení případu pěkně křivolakou. I přesto se rozsah knihy drží do čtyř set stran. Pozorný čtenář již odtuší, že tempo bude pěkně zběsilé.

Timu Weaverovi to hned zkraje pěkně odsýpá. Případ ani na okamžik neustrne na mrtvém bodě. Přešlapování na místě se nekoná. Kniha má spád, je bohatá na nečekané zvraty, originální zápletku a napětí pečlivě dávkované od začátku do značně překvapivého konce. Hon na mrtvého není detektivkou v tom pravém slova smyslu. Vlastně nevíte, čím je. Příběh vyprávěný v ich formě sledujete spolu s Davidem a nejste ani o krok napřed. Vynořující se důkazy a fakta mění perspektivu s každou stránkou a teprve ve výsledku je mozaika celého zločinu kompletní.

Autor má bohatou fantazii a ani v jednom okamžiku nevykrádá sám sebe a své předchozí knihy. Tedy krom momentu, kdy David Raker lituje, že tenhle případ vzal. Tomu se nelze, vzhledem ke sledu událostí, co divit.

S Davidem Rakerem ale jinak vplouváte do klidných mělčin thrillerového žánru. Jeho postava je hlasem všech zmizelých, jejich obhájcem, poslední nadějí. Je člověkem, kterého postrádá každý z nás. Jeho bezvýhradná pozornost, kterou upíná k pohřešovanému, vás pohltí a ukonejší. Velmi snadno získáte pocit, že jeho život je v dobrých rukou. Jistota vás neopustí, ani během velmi dramatického vývoje děje, který je bohatý na napínavé okamžiky a zajímavý směr, kterým se posléze vyšetřování ubírá.

Snad nejhorší věc, která se při čtení detektivky může stát je, když postrádáte souvislosti. V momentě, kdy detektiv tahá důkazy jak kouzelník králíky z klobouku a jeho intuice je tak geniální, až hraničí s věštbou budoucnosti z kávové sedliny. To by dokázalo otrávit každého a každou správnou detektivku. Tim Weaver je perfekcionista a nenechá se rozhodně načapat při školáckých chybách. Bez ohledu na to, jak spletitou síť podezřelých, důkazů a událostí nastínil. Nic neopomíjí a i kdyby čtenář vypustil nějaký zdánlivě nepodstatný fakt z hlavy, Tim Weaver ne a rozhodně se k němu vrátí. Ve velkolepém finále nezbývá než si užít instantní ochutnávku vypravěčského umu.

Případy Davida Rakera jsou vždy uzavřené. Jediné, co spojuje všechny knihy je Davidova osoba a sem tam zmínka o jeho soukromém životě. Především bolest nad ztrátou milované ženy v Honu na mrtvého účelně doléhá na Davida silněji. Díky ní jeho postava nestagnuje a i ve svém lidském rozměru se mění a vyzrává.

Hon na mrtvého je důkazem, že Tim Weaver s každou knihou odhaluje velký kus svého talentu. Přitom dokáže vždy vzbudit zdání, že to zdaleka není vše.

Hon na mrtvého, Tim Weaver, Mystery publishing, 2018

10
recenze-hon-na-mrtvehoNapínavý thriller s oblíbeným hrdinou Davidem Rakerem, kterého pátrání po nezvěstném Alexovi zavede na stopu tajné organizace, která má na svědomí zločiny, které si jen těžko lze představit.