Recenze: Erotický thriller Raluca do kin nepatří

Krimi, noir, erotický thriller, tím vším chce nový český film Raluca být. Přestože obsahuje momenty typické pro zmiňované žánry, nedokáže ale být ani jedním z nich. Nejblíže má k pilotu televizního seriálu z detektivního prostředí. Tam by film snad i zaujal, ale uvedení Ralucy v kinech se dá vysvětlit jedině spolehnutím distributorů na český patriotismus.

Krimi
Žánr, ke kterému má Raluca nejblíže. Film vypráví příběh soukromého detektiva Filipa (Jan Dolanský), který opustil policii a snaží se zapomenout na vlastní minulost. Při řešení nového případu jej ale minulost začne znova pronásledovat a Filipovi začíná jít o život. Klišé, které se dá rozpracovat do nekonečně mnoha podob. Viděli jsme jich stovky a mnohem více jich ještě uvidíme. Bohužel Raluca nenabídne nic víc. Žádnou vlastní invenci. Naopak, zápletka je natolik čitelná, že už v polovině filmu víte, jak to dopadne.

R 03Noir
On je bývalým policistou pracující jako soukromý detektiv. Osamělý jezdec obletovaný ženami. Ona nádherná, s pevnými tvary. V temně rudých večerních šatech vstoupí právě do toho jeho baru a stane se jeho femme fatale. Jenže to nestačí. Film noir je založený především na atmosféře, ne na pár kýčovitých a vykradených motivech. V tomto případě je skoro urážkou přirovnávat Ralucu k žánru, který tvořili režiséři jako Billy Wider či Orson Welles.

Erotický thriller
Raluca se tak zoufale snaží být erotická, až je člověku do pláče. Její sexuální otevřenost je samoúčelná a neestetická. Postráda vášeň, nápad, touhu, eleganci. Jakoby nejen režisér, ale i samotní herci nevěděli, co si s tím počít.

Raluca by mohla být čímkoliv ze zmíněného, ale chybí jakýkoliv autorský nápad a navíc i řemeslná zručnost. Herci chvílemi působí, že stojí prvně před kamerou, ale to nelze zazlívat pouze jim. Scénář totiž nenabízí víc, než holé fráze bez většího myšlenkového významu. Z hlavních hercůR 02 zaujme pouze David Novotný v roli Filipova kamaráda a bývalého policejního parťáka. Jinak herecky neruší paradoxně ti, kteří ve filmu dostali nejmenší prostor. Stanislav Majer coby hlavní padouch a Dana Syslová v roli policistky ve výslužbě.

Podíl na spíše televizním vyznění má především kamera, která se snaží být v každém záběru až přespříliš výrazná. Často zachycuje záběry z podhledu, snad aby vypadaly více umělecky, a bohužel až příliš mnoho záběrů je statických, což působí poněkud amatérsky. Do kategorie televizní tvorby pak film posouvá výprava. Postavy, prostory, dokonce i jejich vybavení jsou přestylizované, takže nepůsobí přirozeně, ale ne zase natolik, aby mohly být brány jako nadsázka. Jediné co ve filmu funguje, je hudba, která nevtíravě podkresluje vybrané záběry.

Raluca je zahozenou příležitostí. Buď to chtělo více času, který se měl věnovat napsání dobrého scénáře, anebo mnohem více skromnosti. Pokud by se Raluca rozdělila do více půl hodinových dílů a vysílala v podvečer na ČT 1, dalo by se mluvit, na české poměry, o kvalitní tvorbě. To neznamená, že nedokážeme natočit kvalitní seriály, ale od Detektiva Martina Tomsy jsem přesvědčen, že některé žánry pro nás nejsou vhodné. Nejspíš pro to, že nevycházejí z naší mentality. I ten nejstupidnější americký seriál o detektivech z Miami nebo Texasu působí mnohokrát věrohodněji, než Marek Vašut cedící skrze zatnuté zuby věty o tom, že jej od policie vyhodili pro přílišnou krutost. Ale těžko by zase v Americe dokázali natočit Hříšné lidi města pražského. Věřím, že když se Zdeněk Viktora přestane snažit natočit thriller ve stylu Základního instinktu a pokusí se o něco, co je mu ve skutečnosti blízké a čemu alespoň trochu rozumí, bude výsledek mnohem lepší.

Raluca
Film-Noir / Krimi / Erotický / Thriller
Česko, 2014, 80 min