RECENZE: Babička drsňačka a její malé tajemství

Není radno vynášet soudy předčasně. Ben je sice typickým představitelem jedenáctiletého rošťáka, jeho naoko nudná babička je však z jiného těsta. Na jednu stranu splňuje klasický prototyp starého člověka – sedí doma, čeká na důchod, luští osmisměrky nebo sleduje dokument o pářících se labutích. Je opravdu velice těžké uvěřit faktu, že už se jako stará nenarodila. Kdo by po tom všem čekal, že pod přezdívkou Černá kočka se jako zlodějka šperků stala trnem v oku ochráncům zákona po celém světě?

Ben vidí svět zásadně v černých barvách. Máma manikérka a táta hlídač v obchodě žijí svůj fádní život před televizní obrazovkou a rodičovské povinnosti ustupují do pozadí před pořadem Tanec s hvězdami. Zato babička s naslouchátkem, umělým chrupem a brýlemi jako popelníky se každý pátek nemůže dočkat návštěvy svého jediného vnuka. Ben překvapivě víkendy k smrti nenávidí. K obědu si musí třikrát přidat, pár hodin hrát neskutečně nudné scrabble, vyčistit si pečlivě zuby a před osmou hodinou spát jako zabitý. babicka-drsnacka-duze

Jediným záchranným bodem v stereotypním životě je instalatérský magazín. Jedině v odpadních rourách, měděných trubkách a nejmodernějších těsněních se Ben cítí doslova jako ryba ve vodě. Tímto způsobem by se život podle Benových propočtů mohl táhnout dalších tisíc let. Jeden den však přeci jenom bude radikálně odlišným od těch ostatních. Při nevinné honbě za čokoládovými sušenkami Ben objeví v zaprášené plechovce babiččiny kredence diamantové náhrdelníky, náušnice i prsteny. To odstartuje sérii velkých dobrodružství, kdy se Benovi svět otočí o 180 stupňů a on začne pohlížet na starou paní z jiného úhlu. Napadlo by ho někdy, že právě se svojí babičkou bude plánovat kolosální krádež, kdy nepůjde o nic jiného než o britské korunovační klenoty?

Kdo je to vlastně ten Ben? Pohrdá všemi a vším a mnohdy si neušetří nějakou tu morální poučku či radu. Zatracuje své rodiče, přes prsty kouká na babičku i spolužáky a škola se pro něj stává jakýmsi ústavem pro choromyslné. Rád ironizuje koníčky dospělých, rád utíká do svého instalatérského světa. Podle něj jsou všichni moc staří, hloupí, omezení, nezajímaví a nudní. Přijmout fakt, že v každém člověku se skrývá notný kus superhrdiny, je pro něj nepředstavitelné.

Pohledem dětského hrdiny se tak na scéně přetřásají témata jako prohlubující se propast mezi generacemi i narychlo vytvořené a ničím nepodložené předsudky. Dynamický vývoj hlavního protagonisty, černý humor i poučky, vyústí s nečekanou pointou doslova v melodrama. Realita v surové podobě nastolí ve finále nepříliš pozitivní náladu, která by menším čtenářům/posluchačům nemusela být po chuti.

Odlišné pojetí příběhu pro děti si vyžadovalo i odlišný přístup při namlouvání této audioknihy. Naprostou novinkou je absence hudebního doprovodu. To se tak stalo u audio vydavatelství Tympanum poprvé. Veškerá váha příběhu tedy ležela na výběru interpreta a jeho hlasovém umění. Volba tentokrát nemohla padnout na úrodnější půdu. Český herec Jiří Lábus se zhostil ztvárnění nejen Bena, ale také jeho babičky, rodičů a dalších postav z příběhu. Díky jeho hlasovému rozsahu a talentu pro ztvárnění ženských postav příběh nabyl na atraktivnosti.

O interpretovi: Jiří Lábus (*1950) je český herec, komik a dabér. Svůj jedinečný hlas propůjčil Marge Simpsonové, Rowanu Atkinsonovi, nebo doktoru Robertu Llewellynovi v Červeném trpaslíkovi. S audio vydavatelstvím Tympanum spolupracoval již na namluvení knih Tracyho tygr, Straka v říši entropie nebo Bajky i nebajky. Za své hlasové umění získal řád Rytíře krásného slova.

O autorovi: David Walliams (*1971) je britským komediálním a dramatickým hercem. Je držitelem cen BAFTA, British Comedy Award a EMMY Internationale. V roce 2008 napsal svoji první dětskou knihu, která zabodovala u čtenářů i kritiků. V jeho kánonu tak vedle Babičky drsňačky najdeme i Ďábelskou zubařku, Kluka v sukních, Malého miliardáře nebo Pana Smraďocha.

David Walliams, Babička drsňačka

Čte: Jiří Lábus

Vydal: Tympanum