Recenze: Až na konec světa

Dostat se až na samotný konec světa může být i zábavné, stojí-li vedle vás Edgar Wright a Simon Pegg. Tvůrci komedií Shaun of the Dead (Soumrak mrtvých, 2004) a Hot Fuzz (Jednotka příliš rychlého nasazení, 2007) přišli s další svéráznou komedií, kterou útočí na zaběhnuté postupy, jak má moderní komedie vypadat.

Kdo viděl nějaký film od tvůrčího dua Wright-Pegg ví, že nemůže ničemu věřit. Přesně takový je i U konce světa. Mnozí po čtyřiceti minutách budou zklamaní a pokud neodejdou z kina, zbytek filmu protrpí s údivem v obličeji a myšlenkou: What the fuck?! Nic víc, než že Wright i Pegg jsou pošuci a jejich smysl pro humor není každému po chuti.

A musím říci, že díky bohu. Netvoří žádná intelektuální díla, která se nejspíš nedostanou do učebnic filmových škol a ani se o to nesnaží. Stejně tak jako nezapadají do mainstreamu a netvoří komedie, které prvoplánově atakují dnešní diváky, většinou vyměšováním všech tělních tekutin a jeho doprovodnými projevy. Z jejich filmů je patrné, že hlavní cílová skupina, kterou chtějí pobavit, jsou oni sami. Nedivil bych se, kdyby při psaní scénáře vypili víc alkoholu, než je v posledním filmu zobrazeno a vykouřili víc marihuany, než lze spatřit v Bílé vdově (Saving Grace, 2000).

Pět kamarádů se kdysi pokusilo pokořit Zlatou míli, tedy za jediný večer absolvovat cestu po všech dvanácti hospodách jejich malého08 města. Tato výzva se ovšem ukázala mnohem náročnější, než se pětici puberťáků zprvu zdálo a jejich cesta místo v poslední dvanácté hospodě s názvem U konce světa končí kdesi hluboko v lesích. Přesto nikdy nic hezčího v životě nezažili. O mnoho let později Gary King (Simon Pegg) dává dohromady starou partu, aby tentokrát všichni došli až ke Konci světa. Jenže časy se mění, stejně tak lidi i prostředí. Jediný, kdo zůstal stejný, je Gary.

Rodina, hypotéka, práce, zodpovědnost, ale také ztráta důvěry nejlepšího přítele jsou překážky, se kterými se musí vyrovnat, aby svůj plán uskutečnil. Přijde vám to málo na celovečerní film? Tak věřte, že Wright a Pegg i s tímto vystačí. Jednotlivé postavy jsou skvěle napsány, dialogy jsou neotřelé a vtipné, herecké výkony odpovídající. Ale přesto se nebojte, nezůstane jen u putování po hospodách. I když musím se přiznat, když se objeví první „mimozemšťani“, byl jsem trochu zklamaný. Proboha, tak skvěle rozjetá komedie a najednou tohle? Naposledy jsem cítil podobné rozpaky při sledování From Dusk Till Dawn (Od soumraku do úsvitu, 1996). Liboval jsem si, jak povedený thriller sleduji a najednou upíři?

„WTF!“ Jenže právě takový Wright a Pegg jsou. U konce světa je jakési propojení Hott Fuzz, kdy se hlavní hrdina dostává do malého městečka na první pohled idylického a mírumilovného, ale pod povrchem se skrývá cosi zlého a Shaun of the Dead, ve kterém je ústřední dvojice nucena bojovat se zombie. To, že vás téma zombie, mutantů a mimozemšťanů moc nebaví, ještě neznamená, že U Konce světa pro vás bude bezmála dvouhodinová nuda. V jejich pojetí mohou nadpozemské bytosti v kombinaci s britským humorem překvapit nejednoho odpůrce sci-fi horrorů.

04

Filmy z dílny Edgara Wrighta a Simona Pegga jsou nezaměnitelné. Jak už bylo řečeno, nesnaží se o nic nového. Vytvořili si svůj styl, který ctí. Jejich filmy jsou založeny na brilantním scénáři plným vynikajícího černého humoru s parodickými prvky. Okrajově se naváží i do aktuálních témat jako ekologie, globalizace, roztahování se řetězců, přesto se nesnaží moralizovat, jen reflektují situaci a s nadhledem ji předávají divákovi.

Další známkou jejich filmů je ústřední herecká dvojice Simon Pegg a Nick Frost, zde jako nerozluční kamarádi Gary a Andy. Když už jejich přátelství přeci jen něco naruší, osud je dá znovu dohromady, aby třeba zachránili planetu. Ať už to je před zombie nebo domýšlivými mimozemštany. Oba jsou ve svých rolích víc než přesvědčiví, ale i výběr ostatních herců je velmi povedený. Tvůrci se obejdou bez zbytečných hvězd, jejichž popularita je spíše záležitostí marketingovou, než uměleckou.

Jedinou skutečnou „star“ ve filmu tak je Pierce Brosnan v drobné roli středoškolského učitele. I vše ostatní funguje přesně, jak má. Kamera, střih, výběr hudby, kostýmy, výprava. K filmu tak nelze mít mnoho výhrad. Ano, nejedná se o nic nového, nic, co by už sami nenatočili. Vzhledem k tomu, že ale stále mají co říct a stále umí pobavit, dalo by se to spíš přičíst k dobru. Můžete tak zůstat v bezpečí zaběhnutých postupů moderní komedie, anebo si s Edgarem Wrightem a jeho partou pořádně užít cestu až na samotný konec světa.

UP

U Konce světa
The World’s End
Komedie / Sci-Fi / Akční / Horor
Velká Británie, 2013, 109 min
Režie: Edgar Wright
Scénář: Simon Pegg, Edgar Wright
Hrají: Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman, Rosamund Pike, Eddie Marsan, Paddy Considine, Pierce Brosnan, David Bradley, Bill Nighy, Mark Heap, Rafe Spall, Michael Smiley, Alice Lowe, Darren Boyd, Julian Seager, Gabriel Constantin

9
recenze-az-na-konec-svetaFilmy z dílny Edgara Wrighta a Simona Pegga jsou nezaměnitelné. Vytvořili si svůj styl, který ctí. Jejich filmy jsou založeny na brilantním scénáři plným vynikajícího černého humoru s parodickými prvky.