Není tomu tak dávno, co světlo světa spatřila knižní prvotina herního youtubera a streamera Radka Starého Arila: Stříbrné město. Jak se kniha povedlo se dozvíte v následující recenzi.

Opravdu zatraceně dlouho jsem se snažil vymyslet originální úvod k této recenzi. Něco alespoň trochu vtipného, něco chytrého. Ale nakonec začnu takto. V této recenzi se podíváme na knihu Arila: Stříbrné město, prvotinu herního youtubera a streamera Radka Starého, kterého asi většina z vás zná pod přezdívkou Sterakdary. Na tohle dílko se snáší jenom samá chvála a my dnes zjistíme, zda oprávněně. Za recenzní výtisk děkujeme knihkupectví Dobré knihy.

Na poli české fantastiky se toho poslední dobou děje čím dál tím více. Zásluhu na tom mají i začínající autoři, jako například Michaela Merglová, Kristýna Sněgoňová, které jsme nedávno recenzovali knihu Šprti a frajeři, nebo třeba Pavel Bareš. Mezi tyhle autory se může začít počítat i Radek Starý, neboť jeho kniha Arila: Stříbrné město se opravdu povedla, ale nepředbíhejme. Kniha nás zavede na svět Aldolon, který před tisíci lety postihla nepříjemná událost, jež měla za následek jeho roztržení na stovky a tisíce kousků. V tomto nelítostném světě žije i národ Nurů, který prchá z místa na místo, neboť má patách šílenou a nelítostnou bohyni, která má jedinou touhu, zničit je. Námět zní opravdu zajímavě.

Příběh, který vás upoutá

Autorovi se povedlo stvořit opravdu velmi originální a propracovaný svět se svými pravidly, zákonitostmi, se svou minulostí i budoucností. Vše do sebe krásně zapadá, tedy na první pohled. Při bližším pohledu objevíte několik vad na kráse, ale o těch až za chvíli, nejprve bych se zastavil u příběhu.

Samotný příběh je naprosté klišé, což však nemusí být nutně na škodu. Mladá dívka z nepříliš dobrých poměrů se snaží vypořádat s nepřízní osudu a přitom zachrání svět. Kolikrát už jsem tohle četl, viděl nebo slyšel. Tady to ale překvapivě funguje skvěle. Kniha se sice této šablony drží zuby nehty, ale bere to oklikami v podobě nečekaných dějových zvratů a spousty vedlejších zápletek, které jsou zábavné. Navíc od začátku nastolí docela solidní tempo, které až na pár zaškobrtnutí, vydrží až do konce.

Ony zaškobrtnutí jsou snahy autora až příliš popisovat nedůležité detaily. Tím však s negativy ještě nekončím. Jestli mě ještě něco zklamalo, byl to odflákly konec, což je problém, na který narážím poslední dobou docela často. Finále se odehraje na pár stranách, celé to působí tak nějak nahuštěně a osekaně. Jako by už to autor chtěl mít celé za sebou. V kontextu s již zmíněnou zbytečnou popisností některých nepodstatných detailů to působí dost nešťastně. Každopádně ve výsledku pozitiva značně převažují nad negativy a po příběhové stránce je to tedy na palec nahoru.

Ach ty dialogy

Co se týče postav, jsem nadmíru spokojený. Autorovi se povedlo napsat charakterově zajímavé a velmi různorodé postavy. Dvojnásob to platí o hlavní hrdince Arile. Ta sice občas působí ukňouraně, někdy taky až moc naivně, po většinu času je však bystrá, odvážná a i docela vtipná. Zkrátka hlavní hrdinka, kterou si zamilujete. Většinu vedlejších postav si taktéž oblíbíte. Například postava Vůdce dodává knize opravdu na šťavnatosti, ale dále mlčím, abych nic neprozradil.

Co se bohužel moc nepovedlo, jsou dialogy. Ty většinou působí strašně hloupě a nepřirozeně. Někdy se postavy baví doslova o, no víte o čem. I tyhle nadbytečné dialogy přispívají k výše zmíněným zaškobrtnutím. Děj tak zbytečně ztrácí tempo. Místo těchto výplňkových rozhovorů mohl autor více zapracovat na konci.

Téměř dokonalý svět

A nyní už ke zdejšímu světu. Ten působí na první pohled opravdu úžasně. Propracovaná historie samotného světa, důmyslný systém řádů a pravidel, originální použití magie, to vše vám vyrazí dech. Vše funguje téměř dokonale. Ale jen do té doby, než se hlouběji začtete. Jak vám budou přibývat přečtené stránky, o to více budete narážet na sice drobné, přesto rušivé nesrovnalosti. Abych uvedl nějaký příklad, ale nic neprozradil, budu mluvit v náznacích. Tak třeba tohle. Nurové jsou vždy nuceni vyhledat nový vhodný svět, kde budou moct žít několik dalších let v poklidu. Proč však hledání nechávají vždy na poslední chvíli. Taktéž použití je magie je v některých okamžicích dost podivné. Podobných nedostatků nemá kniha naštěstí moc. Sice budete občas kroutit hlavou, přesto je Aldolon jeden z nejlepších fantasy světů, na které jsem v knihách narazil. Opravdu smekám.

Pár slov na závěr

Nastal čas tuhle recenzi nějak shrnout. Určitě nebudete překvapeni když řeknu, že Arila: Stříbrné město je opravdu povedená kniha. Úžasný, originální a propracovaný svět, který vás, až na pár detailů, uchvátí. V něm se pak odehrává do detailu promyšlený příběh, který čtenáře naprosto pohltí. K tomu přidejte skvěle napsané postavy. Trochu škoda je těch pár negativ, které titul má, jako je odfláknutý konec a nudné dialogy. Každopádně pokud hledáte skvělou fantasy literaturu, která potěší jak zapáleného knihomola, tak příležitostného čtenáře, tohle je skvělá volba. Já už se nemůžu dočkat pokračování, které bylo nedávno odhaleno.

Knihu Arila: Stříbrné město si můžete pořídit zde.

Martin Kudělka

8
recenze-arila-a-jeji-stribrne-mesto-vas-uchvatiOpravdu povedená fantasy, která potěší jak zaryté fanoušky, tak příležitostné čtenáře. Originální svět, propracovaný příběh, skvěle napsané postavy. Tohle vás prostě nezklame.