V pořadí třetí díl vesmírné sci-fi série Legie, jenž má na svědomí duo Sněgoňová-Kotleta, nese název Šprti a frajeři. Jak na tom kniha je, se dozvíte v naší recenzi.

Je tomu už více jak půl roku, co světlo světa spatřil vysněný projekt Františka Kotlety. Série Legie, pohybující se ve vodách žánru space opera, ke které navíc přizval Kristýnu Sněgoňovou, autorku postapokalyptického sci-fi Město v oblacích nebo fantasy Krev pro Rusalku. Legie si okamžitě našla své věrné fanoušky, kteří si ji oblíbili. Série má tedy skvělou budoucnost ještě před sebou. Před nedávnem vyšel třetí díl s názvem Šprti a frajeři, který má na svědomí, stejně jako předchozí díl, právě Kristýna Sněgoňová. My se na něho blíže podíváme v následující recenzi. Knihu nám poskytlo knihkupectví Dobré knihy.

Nabídka, která se neodmítá

Příběh knihy Šprti a frajeři začíná přesně tam, kde končí titul Amanda. Opět se tedy setkáte s vypečenou posádkou lodi Kraksna, v čele s kapitánem Moravcem a jeho věrnými druhy. Tahle roztodivná parta tentokrát dostane nabídku, která se neodmítá. Vydat se do zakázané oblasti, výměnou za svobodu.

Nejnovější díl má oproti předchozím knihám docela pomalý rozjezd. Žádné napětí, žádná akce. Místo toho se Šprti snaží být ze začátku hlavně vtipní. Za každou cenu. A celkem se jim to daří. Hlavně ústřední dvojice chrlí jednu hlášku za druhou. Po čase se však začnete všemožných drsných vtípků a sexistických narážek notně přejídat. Tohle se naštěstí po první třetině změní. Humor ustoupí mírně do pozadí a až do konce se udrží v únosné mezi. Přesto se však zasmějete až až. V knize se objevil i legendární hláška flákanec. Humor tedy v knize po celou dobu hraje důležitou roli, byť je po opravdu šíleném začátku odveden na druhou kolej. Do popředí naopak nastoupí napětí.

Druhá třetina knihy je opravdu skvělá. Napínavá hutná atmosféra, která by se dala krájet, místy až s hororovým nádechem. Autorce se opravdu skvěle podařilo navodit pocit, že se nacházíte na opuštěné lodi, uprostřed temného vesmíru. Milovníky akčních pasáží pak uchvátí závěrečná část knihy. Akce střídá akci, všude lítají kusy mimozemšťanů, krev a jiné tekutiny stříkající kolem by se daly počítat na hektolitry. Příběh uhání svižným tempem do finále. Naschvál jsem před slovo finále nedával žádné přídavné jméno, jelikož finále působí trochu jako mírné zklamání. Myšlenka dobrá, bohužel provedení se trochu nepovedlo. Konec knihy asi nejlépe vystihuje slovo předvídatelný. Naštěstí zbytek knihy je na tom dobře a celkový dojem zůstává pozitivní. Příběh je promyšlený, čtivý a pro čtenáře je nachystáno i několik zajímavých dějových zvratů. pokud navíc máte rádi drsnější humor, knihu si zamilujete.

Postavy na jedničku

Velkým tahákem knihy Šprti a frajeři, a vlastně i celé série Legie, jsou postavy. Oběma autorům se podařilo napsat charaktery, které jsou zábavné, do jisté míry uvěřitelné a navíc vás ani po delší době nezačnou štvát. Hlavně ústřední dvojice, pragmatický kapitán František Moravec a jeho mírně střelený, ale za to odvážný parťák Gerasim, stojí opravdu za to. Mezi oběma panuje naprosto úžasná chemie. K tomu připojte ještě například postavu ještěra Agy, oplzlého kuchaře Guiseppeho nebo vždy uhlazenou profesorku Danku Krasinski, a máte na první pohled nesourodou, za to skvěle fungující partu, která je zárukou, že se budete dokonale bavit. Neustále narážky na Guiseppeho kuchařský um, sexistické řeči Gerasima nebo neustálé špičkování Agy a Moravce vás prostě jen tak neomrzí.

Příjemné překvapení

Ještě než se dostanu k závěrečnému shrnutí, pár vět bych věnoval něčemu, co mě v knize neskutečně potěšilo. V sérii Legie se vyskytuje spousta mimozemských tvorů a ras, které je i přes vcelku podrobný popis a mou docela bujnou fantazii těžké si představit. Největší problém má člověk s členkou posádky chanou Agou, což má být vzrostlá ještěrka, která chodí po dvou. Tohle trápení je však u konce, jelikož úplný závěr knihy nabídne čtenáři vizuální popis většiny tvorů, které se v sérii vyskytují. Opravdu super práce a do budoucna bych uvítal více popisů a nákresů, nejen tvorů, ale i třeba vesmírných zařízení, které se v knize vyskytují. Člověka to ještě více vtáhne do děje.

Dobrá volba

A už jsme se rychlostí světla přiblížili k samotnému závěru recenze. Podařilo se udržet vcelku vysoko položenou laťku, kterou položily knihy Operace Thümmel a Amanda? Nebojím se říct, že ano. Přesto se Šprti a frajeři od předchozích knih docela odlišují. Nepočítám-li vcelku ujetý začátek, kde je asi největší podobnost se staršími díly, zbytek knihy už působí tak nějak dospěleji. Ubylo nechutných vtípků a přibylo více akce a napětí. Vlastně by se dalo říct, že příběh má konečně hlavu a patu. Byť si do jisté míry udržuje naivitu a chaotičnost celé série. Těžko však hádat, kam se to cele bude ubírat, jelikož otěže čtvrtého dílu opět přebírá František Kotleta. Každopádně třetí díl stojí za to. Pokud jste tedy četli předchozí díly, Šprti a frajeři jsou nutnost. Očekávejte však malinko něco jiného. Pokud jste touto sérii nepolíbení, doporučuji jí dát šanci. Na české sci-fi scéně není moc lepších děl.

Knihu Šprti a frajeři můžete pořídit zde.

Martin Kudělka

8
recenze-sprti-a-frajeri-ctenare-nezklamaliVynikající pokračování sci-fi série Legie. Skvěle napsaný příběh, kterému nechybí akce, humor, ani napětí. Připočtěme navíc fantastické postavy. Malým mínusem je pomalejší rozjezd a předvídatelný konec.