Ladislav “Nefarit” Štojdl se v našem rozhovoru rozpovídal nejen o chystané hře Aledorn.

Před nedávnem jsme vyzpovídali Ladislava Štojdla, nezávislého vývojáře a autora chystaného rpg Aledorn. Co bylo inspirací pro jejich chystanou hru? Jak se vypořádali s odchodem ze studia Team21? Proč se podle Ladislava Štojdla už nedělají poctivé rpg tituly? Na tyto a mnohé další otázky jsme se zeptali v následujícím rozhovoru.

1. Dobrý den, mohl byste na začátek představit tým NoEZ games? Kteří členové týmu pracovali na hře již v Team21 a kdo se nově začal na vývoji podílet až se založením nové hostudia?

Dobrý den. Vznik týmu NoEZ games byl víceméně vyústěním dlouholetých neshod sTeam21. Oficiálně jsme součástí Team21 nikdy nebyli a proto záměrně neuvádím slovo “odchod”. Spolupráci s Team21 postupně ukončilo více kolegů. Nicméně na založení NoEZgames jsme byli pouze dva. A to já Ladislav Štojdl alias a Martin Mikš alias“Arbiter”.NoEZ games momentálně představují 3 lidé pracující na dvou projektech. A 3 další externisté (grafici a překladatel). Na hře se ještě kromě našeho dua tedy podílejí dva grafici(Daniela a Honza), kteří pro nás pracují výhradně ve volném čase. Oba se zaměřují na oblečení, které je pro nás momentálně největším problémem a právě takováto externí spolupráce je zatím jediným dostupným řešením.

2. Po odchodu z Team21 jste museli na hře pracovat skoro od znova. Co zůstalo z původní hry a co je na ní zcela nového?

Tím, že jsme neměli s Team21 žádnou smlouvu jsme si mohli ponechat naší výhradní práci. V mém případě šlo zejména o game design a příběh. Co se Arbitera týče, tak ten byl po celou dobu jediným programátorem a proto jsme mohli též použít většinu kódu, který se pro DoA psal. Nicméně zdaleka ne všechen, jelikož některé principy a postupy jsme zvolili znovu a jinak tak, aby byly vhodnější pro další vývoj projektu. Co jsme rozhodně použít nemohli a vlastně ani moc nechtěli byla grafika hry. Ta v té době byla vytvořena z assetů nakoupených právě Team21. Zdroje na tyto assety byly primárně z Kickstarteru, ke kterému jsme tímto krokem ztratili definitivně přístup. Proto už vlastně nejsem ani nijak schopen reagovat na podněty, které se na KS objevují.

KOUKNI SE  Stáhněte si GTA 5 zcela zdarma

Co nás mrzí je práce externistů, kteří se na vývoji též podíleli. Jejich práci jsme radě již projektu odstranili, abychom předešli možným budoucím sporům s Team21.Nová je tedy kompletní grafika hry, která je opět tvořena asi z 95% z assetů. Ty už jsou nově nakoupeny výhradně na můj Unity účet. Tyto assety bylo třeba, někde více, jinde méně, upravit a z takto přetvořených assetů si postupně budujeme interní databázi. Takže veškerý level design, který vzniká pod taktovkou NoEZ games je úplně nová práce, takříkajíc: “na zelené louce”. Ke dnešnímu dni mohu potvrdit, že se jedná o více než 40 lokací(exteriéry, interiéry, dungeony).

3. V jaké fázi je Aledorn nyní?

Tím, že jsme hru založili s čistým štítem tj. pod novým názvem Aledorn tak mohu prozradit, že připravujeme alpha verzi (alpha verze hry Dungeons of Aledorn již vyšla). V té bude k dispozici hlavní město a několik vedlejších lokací. Odhadem 10 hodin herního času. Pro alpha verzi v novém pojetí je nejdůležitější funkcionalita mechanik. Ta totiž byla pro DoA dělaná prvoplánově tzv. horkou jehlou, což bylo pro další rozvoj projektu slepou uličkou. S klidem mohu říci, že pokud alpha bude fungovat tak jak zamýšlíme, tak hra bude po funkcionální stránce tak z 80% hotová. Horší už to bude s obsahem. Ten bude v alphě interpretován v maximální míře 20%. Na zbylý obsah už máme road mapy pro pre-beta, beta a full verzi. Což budou další mezníky. Pomalu si i pohráváme s předběžným přístupem, ale to bych předbíhal.

4. Kdy by se mohla dostat mezi hráče? Jak to bude s distribucí hry?

Na tuhle otázku už jsem se naučil neodpovídat, takže to neučiním ani teď :). Hru děláme stále jen ve volném čase a u vývoje her to bohužel funguje tak, že jednu věc vyřešíte a tři další problémy se objeví. Takže předjímat jakýkoliv termín si netroufnu. Interní alpha verzi bychom měli rádi do konce tohoto roku, nicméně jestli půjde ven a v jakém formátunyní říci nemohu.Distribuce je věc, kterou se zatím prakticky nezabýváme. u DoA jsme šli přes Greenlite na steamu, kde jsme uspěli, ale mezitím se pravidla změnila a nyní na Steam může dát kdo chce, co chce prakticky kdykoliv (bráno trochu s nadsázkou). Takže to zatím neřešíme. Nicméně hra je určena pouze pro PC, takže Steam, GOG popř. Epic jsou pro nás ty správné distribuční kanály.

KOUKNI SE  Různé konce ve hře Red Dead Redemption 2. Jak se rozhodnout?
5. Jako tvůrce titulu, který vychází z klasických rpg, hrajete, nebo hrál jste podobné hry? Pokud ano, co patřilo k vaším oblíbeným hrám?

Tak samozřejmě že jsem hrál a stále hraji. Nicméně na RPG už jsem trochu zanevřel. Ne že bych je nehrál vůbec, ale vybírám si jaké si zahraju. Jde o věc čistě pragmatickou. RPG vyžaduje velké množství času a tuto časovou investici si ne vždy mohu dovolit. Z posledních RPG které mě opravdu bavilo bych zmínil asi Zaklínače 3 či Deus Ex. Když půjdeme trochu do historie a Vaše otázka tam i směřovala, tak těch RPGček bylo samozřejmě celkem kvanta. Vypíchnu-li jich pár, tak např. Fallout 1+2, Gothic 2, Mightand Magic 6,7,8 či stařičký Dungeon Master 2. Zároveň bych zde rád i zmínil dungeon “Shadow over Riva”, který je asi největší inspirací pro hru Aledorn.

6. Proč si myslíte, že dnes už podobné hry moc nevycházejí? A čím to je, že hráči dnes už nemají rádi hardcore hry?

Nejde o nic víc, než o “rozumné” tahy producentů. Dříve hry byly okrajovou záležitostí pro nadšence kolem počítačů obecně. Tito hráči si často museli vše nastavovat ručně a museli toho hodně vědět. Byli zvyklí překonávat pořád nějaké výzvy a to se promítalo i do her. Dnes jsou hry mnohem mainstreamovějším médiem a proto je třeba přizpůsobit i je. Vše je otázkou “target audience”. Vezmeme-li si jakoukoli AAA hru, tak za ní vždy stojí nemalý balík peněz a ten se v lepším případě musí několikrát vynásobit. V horším alespoň vyrovnat. A do tohoto risku nikdo se hrou, která cílí na nějaký segment trhu nepůjde.

KOUKNI SE  Joker se objeví v Mortal Kombat XI

Samozřejmě existují výjimky např. česká Kingodm Come. Ale takových je málo. Obtížnější hry, či hry, které jsou úzce zaměřené se dělají stále, ale dělají je Indie vývojáři a ne přední firmy v herním průmyslu. Co se poslední části otázky týče, tak tu už jsem vlastně zodpověděl. Jde o to, že skupina hráčů, kteří hardcore hry mají rádi se prostě nijak dramaticky nezvětšila. Zatímco počet hráčů za poslední dvě dekády exponenciálně narostl. Takže těch hráčů, co vyžadují ty obtížnější, popř. old-school hry je dnes menšina.

7. Co říkáte na českou vývojářskou scénu? Sledujete výtvory ostatních kolegů nebo se soustředíte pouze na vlastní titul?

Samozřejmě že sleduji, ale přiznám se že zdaleka ne celou. Mobilní a free to play hry mě příliš nezajímají a ani nelákají. Takže tam ani pořádně nevím, co vzniká. Společnosti, které dělají prémiové hry už sleduji o něco více a samozřejmě jim fandím. Vzniká tady hodně kvalitních her a tím, že je tady relativně dost menších studií, tak je super, že si opravdu mohou dělat ty své hry, ještě tolik neovlivněné herně-vývojářským mainstreamem.

8. Ještě bych se vrátil k vaší hře Aledorn. S původní hrou jste absolvovali úspěšnou kampaňna Kickstarteru. Hra vybrala Vámi požadovanou částku. Jak to teď bude s odměnami propřispivatele?

O tomhle už jsem se částečně zmínil v několika rozhovorech, stejně jako na našem webu. Jde o to, že ačkoliv KS byla z většiny moje práce, byla to vlastně práce pro Team21.A právě Team21 je ten, který ty peníze vybral a disponuje jimi. My, když jsme ukončili spolupráci s Team21, tak jsme se vlastně zřekli všeho. Takže veškeré závazky vůči backerům zůstávají tam. Nicméně v rámci dobrých vztahů s komunitou jsme interně rozhodnutí, že lidem kteří měli dostat hru (prakticky všichni) ji po dokončení dáme. Nicméně ostatní rewardy (zejména ty fyzické) jsou mimo nás. Navíc jich nemalá část už byla hotová a připravená.

9. Děkuji Vám za rozhovor a držíme palce.

Také děkuji a přeji vše nejlepší webu kukatko.cz

Martin Kudělka

Komentuj

Vlož komentář
Vaše jméno

5 − 1 =