Pokud znáte Fincherovy filmy, víte, že nálepky jako krimi, drama, thriller nebo mysteriózní jsou na místě. Po Zmizelé ale stojí David víc než jednou nohou v šuplíku se štítkem „psychologický“. Jeden by řekl, že není možné, aby natočil ještě něco lepšího než šokující Sedm (1995), ale pravdou je, že Zmizelá je Sedm v patách, ne-li, že je za ně drží.Vypadá to, že hlavní přísadou pro úspěch je kniha. Letos je to už popáté, co se Fincher ujal filmového zpracování knižní předlohy, a to s pomocí samotné stvořitelky Gillian Flynn, která si trochu pohrála s koncem své knihy pro potřeby filmu. A tak vzniklo něco skvostného.
Tentokrát se vše točí kolem manželství. Ukázková ženuška a manžílek, se snovou vilou, obřím autem a zeleným trávníčkem. Na první pohled šťastný a upřímný vztah, který maskuje hnijící obsah. Amy (Rosamund Pike) se ztratí v den 5. výročí svatby s Nickem (Ben Affleck) a nevypadá to, že dobrovolně. Nickovi se obrací život naruby. Policie, výslechy, bulvár a hledání manželky se stávají jeho denní náplní.
Abych byla přesnější, manželství není to jediné, o co tu vlastně jde. Stáváme se zároveň diváky prvotřídní ukázky vlivu masových médií 21. století. Celé to ještě zastřešuje všudypřítomná přetvářka, a to tak, že pořádná. Po nějaké té minutě zjistíte, že manželství Nicka a Amy je na nic. Z kdysi zábavného a milého kluka se stal nudný manžel neprojevující zájem. Budiž, nic záludného. Když se ale o zmizení Amy začnou zajímat média, stává se z dějiště cirkus. Celonárodní televizní show s 10miliónovým publikem ze sousedů udělá čmuchaly a z rodiny nepřátele, což se může kdykoliv během pár vteřin zase změnit. Je děsivé, co dokáže mediální masáž udělat s lidskou psychikou a obzvlášť moderátoři, kteří vás krmí cukříkem a přitom za zády drží kudlu.
Ale co když si za to Nick může sám? Všechno totiž nasvědčuje tomu, že možná ví něco víc. Celé vás to nahlodá. Proč by ji zabíjel? Vždyť nemá žádný motiv. Napětí se jen tak nezbavíte. Do ohně přikládá taky druhá dějová linie, kde si Amy píše deník – místo, pro podvedenou ženu se zlomeným srdcem.
Rosamund Pike je úžasná, doposud přehlížená hvězda. Svým výkonem zastínila Bena mám-místo-brady-zadek Afflecka, který vás sice půlku filmu mate, ale ne tak skvěle jako ona. Něžná blondýnka s bledým obličejem a zastřeným šepotavým hlasem skrývajícím hrůzná tajemství vás nenechá klidnými. Chvílemi máte husí kůži z jejího monotónního psychopatického hlasu a hned zas se necháte ukonejšit jejím vydíravým pláčem. Je to celé nějaké divné. A nejste daleko od pravdy. Své podezření si potvrdíte v postelové scéně s Neilem Patrickem Harrisem, na kterou v životě nezapomenete.
Na scéně se na chvilku objeví i Tyler Perry v roli věhlasného právníka obhajujícího Nicka. Svými připomínkami typu „tak pošahanej pár jsem v životě neviděl“ vykouzlí nejednomu divákovi úsměv na tváři a záměrně tak odlehčí atmosféru před drtivým koncem.
Nejkrásnější na tom všem je, že až do poslední minuty nevíte, jak to celé dopadne. Rozhodně nejde o ten typ filmu, u kterého víte, kdy bude nějaký zvrat, kdo kdy koho zabije a tak podobně. Vždycky, když už si myslíte, že něco víte, je to úplně jinak. Celou dobu máte takový ten podivný pocit v žaludku, předzvěst něčeho špatného. Policie sem tam nadhodí nějakou šokující stopu ve stylu „jen tak mimochodem“ a typická fincherovská ponurost dodá snímku ještě více tajemna. Na konci na vás čeká chaos emocí, z nichž nejsilnější je beznadějnost. Přemýšlíte, jak je to možné, hledáte řešení, které neexistuje. Při odchodu z kina si nezapomeňte vzít bradu, která vám nejspíš bude poslední dvě hodiny viset někde u kolen.
Angelika Raisová
Gone Girl
Drama / Thriller / Mysteriózní
USA, 2014, 145 min
Režie: David Fincher
Předloha: Gillian Flynn (kniha)
Hrají: Ben Affleck, Rosamund Pike, Missi Pyle, Neil Patrick Harris, Patrick Fugit, Tyler Perry, Casey Wilson, Kathleen Rose Perkins, Kim Dickens, Sela Ward, Scoot McNairy, Emily Ratajkowski, Boyd Holbrook, David Clennon, Lisa Banes, Lola Kirke, Lars Slind, Carrie Coon