Recenze: Western Osm Hrozných je další Tarantinovou historkou z podsvětí

Quentin Tarantino se už dlouho nechával slyšet, jak moc chce natočit western. Osm hrozných nenatočil z lásky ke koním, kovbojům nebo z touhy oslavovat jejich drsný život. Atmosféra divokého západu mu slouží jako kulisa pro jeho další historky z podsvětí. Přesto je Osm hrozných klasickým westernem a dost možná nejlepším westernem za mnoho let. Ve srovnání s ostatními snímky Tarantina ale trochu pokulhává. Konečně posoudit osmý film Quentina Tarantina můžete sami od 7.1.2016, kdy má premiéru v českých kinech.

Zasněžená krajina Wyomingu. Všude sníh, ledový vítr. Dostavník mířící do města Red Rock veze dva pasažéry. Lovce lidí Johna Rutha (Kurt Russell) a jeho úlovek Daisy Domergueovou. On dostane deset tisíc dolarů ona oprátku. Po cestě nabírají další pasažéry. Lovce lidí Marguise Warrena (Samuel L. Jackson) a syna válečného veterána Chrise Manixe. Oba mají rovněž namířeno do Red Rock. Marguise odváží těla čtyř mrtvých zločinců. Jejich cena je 8 tisíc dolarů. Chrise má být v Red Rock jmenován novým šerifem. Blížící se sněhová vichřice je ovšem donutí k zastávce u Minnie. Místní hospodě, kde chtějí počkat, až vichřice pomine. Když ale k Minnie dorazí, místo pohostinné majitelky nacházejí podivnou čtveřici ne zrovna milých cizinců. Přečkat na živuDalší historky z podsvětí tuhle vichřici bude mnohem složitější, než se zprvu zdálo. Vypadá to, že někdo má něco za lubem a jasné je jen jedno: věřit se nedá nikomu.

Osm Hrozných je výpravně nejskromnějším filmem Quntina Tarantina. Téměř celý příběh se odehrává v jedné místnosti, kromě úvodní pasáže v dostavníku. Ta je dost dlouhá na to, aby přesunutí k Minnie divák uvítal. Zbytek děje je situován do osamocené chalupy poskytující přístřeší osmi lidem během ledové vichřice. Seznamujeme se s jednotlivými postavami a důvodem, proč jsou tam, kde právě jsou. Nechybí drsné historky, sprosté hlášky a nakonec přijde i nějaký ten krvavý masakr. Prostě Tarantino. Na tohle má talent stejně jako na odhadnutí chvíle, kdy by se divák mohl začít nudit. Když začne být příběh u Minnie dlouhý, vrátí ho o kousek do minulosti a teprve v tu chvíli Osm hroznýchzačne všechno, co se před tím odehrálo, do sebe zapadat. Tarantino přesně ví, jak udržet napětí až do samotného konce a v tom je jeho největší síla.

Filmu Osmi hrozných se toho moc vytknout nedá. Snad jen stopáž, ale i tady mám spíše slova chvály. Neznám moc režisérů, kteří by dokázali natočit snímek, kde 180 minut netrvá tři hodiny. Rozdělení filmu do kapitol funguje. Zase. Dlouhé monology zaujmou. Zase. Svižné strohé dialogy pobaví. Zase. Nic víc se nekoná. Zase. Z Nespoutané Djanga jsem odcházel poněkud s rozporuplnými pocity. Že by se Tarantino začal vykrádat? Nechtělo se mi tomu věřit, ale po Osmi hrozných už se nedá mhouřit oči.

Tarantino není první a nebude poslední, komu se to stalo. Ve světě filmu toho řekl dost a překvapit diváka mu půjde hůř a hůř. Na druhou stranu, pokud chcete pořádnou dávku humoru založeného na politicky nekorektních a sprostých hláškách, bude vždy Tarantino patřit k nejlepším. Osm hrozných je jen jeho nejslabší film. Dokázal napsat lepší hlášky (Pulp Fiction), natočit lepší krvavá jatka (Kill Bill) i vykonstruovat poutavější příběh (Jackie Brown), ale pokud se oprostíme od srovnání s předchozí tvorbou, je Osm hrozných stále filmovým majstrštykem.

The Hateful Eight
Western / Drama / Thriller
USA, 2015, 182 min
Režie: Quentin Tarantino
Hrají: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demian Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern, James Parks, Dana Gourrier, Zoë Bell, Lee Horsley, Gene Jones, Channing Tatum, Quentin Tarantino (vyp.), Keith Jefferson, Craig Stark, Belinda Owino

7
recenze-western-osm-hroznych-je-dalsi-tarantinovou-historkou-z-podsvetiPokud se oprostíme od srovnání s předchozí tvorbou Quentina Tarantina, je Osm hrozných filmovým majstrštykem.