Recenze: Walter Mitty a jeho pohádka na Nový rok

Ben Stiller za kamerou, Ben Stiller před kamerou.

V pořadí pátý režijní počin Bena Stillera se od těch předešlých (Bolestná realita, Cable Guy, Zoolander, Tropická bouře) liší především svými ambicemi. I přesto, že film těží z partikulárních gagů a místy až prvoplánových vtípků, nejedná se o klasickou „Stillerovskou řehtačku“. Waltera Mittyho a jeho tajný život je důležité vnímat v kontextu. Není rozhodně náhodou, že film, který je volně inspirován stejnojmennou komedií z roku 1947, byl uveden do kin 25. prosince. Kromě potenciálního útoku na ceny Akademie je uvedení na přelomu roku, kdy člověk bilancuje nad uplynulým rokem a přemýšlí nad tím následujícím, ideálním obdobím umocňujícím nosná témata Waltera Mittyho, protože kdy jindy už bychom se měli ztotožnit s hrdinou zvažujícím zásadní kroky do neznáma a změny v životě, než právě na přelomu roku.

Už od prvních záběrů, kdy Stiller představuje sám sebe jako klasického úředníka (vyvolávače negativů časopisu Life) je jasné, že největší doménou filmu bude jeho vizualita. Chirurgicky symetrické záběry, středová kompozice a práce s prostorem mají za cíl symbolizovat Walterovu narýsovanou a přesně danou budoucnost člověka žijícího 16 let podle jasně nastavených pravidel. Tyto záběry jsou v ostrém kontrastu se snovými sekvencemi plnými akčního pohybu a dynamického pojetí.

Charakter záběrů se postupem příběhu začíná i v reálném světě měnit úměrně s tím, jak Walter stále více a více překračuje svůj stín a objevuje nové hranice poznání. Propojení vizuality s příběhovým vývojem hlavního hrdiny patří k výborným nápadům a v kombinaci s krásnými scenériemi Grónska, Islandu, či Afghanistánu se na Waltera Mittyho a jeho tajný život prostě a jednoduše krásně kouká.

Příběhově se Stiller nepouští na tenký led a hraje na jistotu. Již ze zveřejněných trailerů je v podstatě jasné jakým směrem se film bude ubírat a jak dopadne. Srozumitelnosti pro nejširší veřejnost nahrává i zřejmá karikaturizace zbylých postav. Manager pro transformaci je zde vykreslen jako vzor debility, Walterova ségra jako infantilní protiklad spořádanosti a matka jako vševědoucí síla. Z této doslovnosti bohužel pramení i spousta klišoidních až hloupých dialogů.

Primárním problémem se však stává fakt, že se Stiller vzdává antropologického přesahu a pokládá jej na oltář humoru, což je u filmu, který pracuje s tématem tak niterným pro každého žijícího člověka, téměř neodpustitelná chyba. Je určitě škoda, že např. gagy se žralokem či pochutnávání si na maminčiných koláčích s afghánskými warlordy přibližují Waltera Mittyho zpět k Zoolandrovi a Tropické bouři, jelikož po technické stránce film téměř nemá chybu.

Nicméně…

…vraťme se obloukem zpět ke kontextu. Jsou Vánoce. Je Nový rok. Walter Mitty a jeho tajný život není nic jiného než pohádka. A kdy jindy se oddat pohádce než nyní? Kdy jindy se vydat hledat svého sněžného levharta? Kdy jindy když ne teď? Jasně, Walter Mitty a jeho tajný život není nejsofistikovanější filmové dílo, které tento rok vzniklo… Ale přesto po něm budete mít chuť nasadit si sluchátka a za zvuku Space Oddity od Bowieho ukázat prostředníček všem těm ouředníkům, intelektuálům, skautům, učitelům, politikům a všem ostatním, kdo vás v minulém roce štvali, vzít baťoh na záda a na první letištní přepážce se se slovy „jednou na Island prosím“ odrazit do nového života.

Can you hear me major Tom?

Walter Mitty a jeho tajný život
The Secret Life of Walter Mitty