Být hvězdou na sociálních sítích, to není jen úžasný život plný bohatství, věhlasu a uznání. Bohužel být slavný má i svá úskalí. V knize Víš, kdo se dívá? poznáte, jak se vám váš vysněný život může proměnit v horor.

I když se mnou nebude spousta lidí souhlasit, sociální sítě vládnou světu. Samozřejmě se jim podařilo proniknout i do literatury. Taktéž námětem thrilleru Víš, kdo se dívá? jsou sociální sítě. Thriller má na svědomí irská spisovatelka Catherine Ryan Howard. Pokud jsem dobře hledal, jde o její první knihu, která byla přeložena do našeho jazyka. Jestli to za tu námahu stálo, se dozvíte v následující recenzi.

Smrt v přímém přenosu

Jak jsem již psal v úvodu, kniha Víš, kdo se dívá? se točí okolo sociálních sítí. Mladá, krásná a chytrá Natalie je hvězdou Instagramu. Její život je jako v bavlnce. Párty, dobré jídlo, cestování. Natalii nic nechybí. Její život ovšem nabere opačný směr. K tomu navíc připočtěme mladého a nesmělého Andrewa. Ten má zvláštní zálibu, která ho však jednoho dne přijde velice draho. Cesty obou aktérů se střetnou v potemnělém a posmutnělém městečku Shannamore. Příběh knihy slibuje opravdu napínavý zážitek.

Přehrát. Pauza. Přetočit.

Co vás hned po začtení upoutá, je způsob vyprávění. Konkrétně časová posloupnost. Příběh přeskakuje na časové ose tam a zpátky. Pokud jste již někdy četli nějakou moji recenzi, víte že nelineárnost vyprávění nesnáším moc dobře. Na rovinu musím říct, že u této knihy mně to překvapivě vůbec nevadilo. Opravdu se mi nestalo, že bych se v příběhu nějak ztratil. Je třeba dodat, že vyprávění nemělo žádné zbytečné odbočky a skákalo jen v čase, tudíž nebyl zase takový problém neztratit nit. Navíc jednotlivá časová období byla od sebe viditelně oddělena.

Pár slov je třeba věnovat postavám. Kniha Víš, kdo se dívá? nemá v podstatě žádného výrazného hlavního hrdinu a vůbec to není na škodu. Ono se vlastně ani moc postav, které by nějak zásadně hýbaly dějem, v knize nevyskytuje. Zde by se dalo připomenout známé přísloví, že někdy je měně více. Co se týče postav samotných, ty nevynikají nějak zvlášť výraznými charakterovými vlastnostmi. Na druhou stranu působí velmi uvěřitelně. Za mě to, jak jsou napsány, je určitě velké plus.

Ještě bych se rád vrátil k samotnému příběhu. K tomu jak na mě působil, k tomu jak se vlastně četl. Zde však budu mírně kritický. Opravdu velice nerad mezi sebou porovnávám různé tituly, tady však udělám výjimku. Před touto knihou jsem četl román V kleci. Ten mě, kromě skvělého námětu, upoutal svižnosti vyprávění. Příběh odsýpal v nevídaném tempu, nezatěžoval čtenáře nedůležitými informacemi, zkrátka neměl hluchá místa. To se v případě Víš, kdo se dívá? říct nedá. Samotný děj je opravdu velmi napínavý, bohužel se autorka často zbytečně pouští do popisu zřejmého. Taky některé rozhovory působí docela zbytečně. Opět zde použiji ono méně je více. Nebojím se říct, že kdyby měla kniha o několik desítek stran méně, dopadlo by hodnocení o mnoho lépe. Ale je to taková hrůza?

Špatná kniha? To určitě ne!

Jako obvykle je důležité si na závěr položit onu známou otázku. Jaká ta kniha vlastně je? Odpověď již tradičně nebude jednoduchá. Mezi klady patří jistě zajímavý námět, skvěle napsané postavy a do jisté míry způsob vyprávění. Konkrétně časová posloupnost. To, jak autorka skáče v ději do různých časových období, mě doopravdy bavilo. Bohužel když se bavíme o vyprávění, je třeba zmínit i zápory. Příběh trpí zbytečným rozepisováním zřejmých nebo nedůležitých situací. Taky některé rozhovory působí někdy až zbytečně. Dalo by se říct, že to nejsou až tak podstatné věci. Zbytečně však kazí celkový dojem z celé knihy.

Shrneme-li celou naši recenzi, je potřeba říct, že kniha Víš, kdo se dívá? se vcelku povedla. Zajímavý příběh, dobře napsané postavy. Vadou na kráse je tempo vyprávění a někdy až otravné rozhovory. Máte-li rádi thrillery, nebojte se po tomto titulu sáhnout. Já vám tuto knihu můžu s klidným srdcem doporučit.

Knihu na recenzi poskytlo nakladatelství GRADA Publishing.

Martin Kudělka

7