RECENZE: Upíři jsou zpět s Pastí

Fukudova trilogie o upírech je u konce a nutno dodat, že opravdu velkolepého. Závěrečná Past je podle mnohých názorů nejlepším dílem z této série. Nemohu než souhlasit.

V minulém roce se nám představil prozatím méně známý autor Andrew Fukuda. Jeho prvotina na našem knižním trhu (oficiálním debutem byl román Crossing, který u nás prozatím nevyšel) nesla jméno Hon. Přišla se zajímavým Young Adult světem, kde vládu nad zemí převzali upíři. Obyčejní lidé (Glupani) jsou v menšině a musí se skrývat před nadřazenou rasou. Tato kniha sloužila především k pochopení tamních poměrů.  Akce bylo spíše pomálu, a proto se jednalo o nejméně zajímavou část.

V druhém dílu Kořist už jsme se o poznání více dostali do nabitého děje a příběh mě začal více bavit. Rozdělili se hlavní role, objevili nové postavy a celkově vše dostalo daleko větší šťávu. Hlavní postava Gen a jeho přátelé si postupem času získali mnoho nepřátel a jejich život se stal o poznání nebezpečnější. Na konci se mnoho přežitých vypravuje z jedné vesničky, aby se vlakem dostali do ráje s názvem Civilizace.

No a jsme ve finále. Past začíná přesně tam, kde předchozí díl skončil. Skupinka přeživších s Genem, Sisi a dalšími se ocitá na konci své cesty vlakem, aby se mohla zapojit do lidského světa – Civilizace. V následující době se Gen opět setkává se Září a jejich kontakt bude poměrně nečekaný. Hlavním úkolem pro naše hrdiny je pokusit se dotvořit lék, který by mohl všechny zachránit a celou situaci zvrátit ve prospěch lidí. Podaří se jim to?

pastPopis ústředních událostí jsem jen lehce nastínil, protože nechci prozradit hlavní dějové zvraty. A že jich je opravdu hodně. Poslední díl nabízí od začátku poměrně velké množství akce a neustále se vyvíjí a mění. Opět se dočkáte vyprávění z pohledu několika hlavních postav. Jedná se o Gena, Sisi a trošku překvapivě i Záře. Její část se sice nachází tak trochu v pozadí, ale vysvětluje několik událostí z minulosti. Jedná se o důležité zkazky, které se vám budou hodit pro pochopení současné situace.

Především hlavní postava chlapce, který se celý život přetvařuje a skrývá před krvelačnými upíry, je velice dobře vykreslena. Během těch hodin, které jsme věnovali čtení této trilogie, jsme se s ním velice sblížili. Poznali jsme všechny jeho emoce včetně lásky, nenávisti i strachu. Okolo jeho osobnosti je v podstatě soustředěna většina příhod. Zajímavý byl i jeho postupný vývoj a změna charakteru. Vzhledem ke sledu událostí se tomu nemůžeme divit.

Už po přečtení prvního dílu jsem byl nadšen hlavní myšlenkou celé série. Zemi ovládají upíři a lidé se mezi nimi musejí skrývat. Bomba. Samozřejmě jsou některé věci poměrně absurdní. Příkladem může být například tvrzení Gena, že se upíři nepotí. Díky tomu se ani on nesmí zpotit. Což je v reálném životě prostě nemožné. A podobných situací najdeme hned několik.

Na druhou stranu je tento svět poměrně chytlavý a velice brzy vtáhne čtenáře do děje. Neustále se bojíte, aby některý z lidí nebyl odhalen. Přemýšlíte o tom, jak se vše nakonec vyvine. A musím s čistým svědomím říct, že budete opravdu překvapeni.

Během čtení Pasti jsem postupně vytušil vyvrcholení hlavní myšlenky. Ale to neznamená, že mě nepřekvapila. Naopak. Poslední díl zdaleka nejvíc šokuje a připravuje hned několik překvapení. Jejich odhalování vlastně probíhá v různých částech děje, nejen na samotném konci. Fukuda si to opravdu promyslel do posledního detailu a nabídl vysvětlení, které je opravdu impozantní.

Celá trilogie má samozřejmě své mouchy. Knih o upírech již bylo mnoho, přesto se tyto v něčem liší. Závěrečná Past nabízí asi nejzajímavější průběh a v rámci celé série u mě na plné čáře vyhrává. Jestliže si jí chcete přečíst, samozřejmě nezapomeňte na předcházející díly. Bez nich to bohužel nepůjde, protože na sebe značně navazují. Odměnou za hodiny čtení vám bude velice příjemný pocit a především příběh, který nabízí poměrně originální myšlenku.

Andrew Fukuda: Past, Fragment, 2015, 304 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

8