Recenze: U Zmizení Eleanor Rigbyové: Ona si nepobrečíte

Ano, je to drama, dokonce romantické. Ne, neuronila jsem slzu já, ani nikdo v mém okolí. Samozřejmě není podmínkou slzet u každé romantické hlouposti, ale co si budeme povídat, bývá to tak. Většinou vás alespoň něco dojme, chytne za srdce, byť by to bylo jen na chviličku. Ale Ned Benson nám nedal vůbec šanci na jakýkoli emocionální výlev s kapesníčkem v ruce.

Conor (James McAvoy) a Eleanor (Jessica Chastain) se vzájemně odcizili po tragédii, která je nečekaně zastihla. Každý se vyrovnává se situací jinak, o čemž je celý snímek. Její verze je, no, jak to popsat – emocionálně suchá, nesympatická, neztotožnitelná. Nerada bych křivdila režisérovi Bensonovi, který měl očividně nějaký umělecký záměr (možná proto se film objevil na festivalu v Karlových Varech), ale pochopit ho a zpětně ohodnotit pozitivně, je opravdu těžké.

Po menším průzkumu zjistíte, že se dámské publikum s její verzí obecně neztotožňuje. Eleanor je prostě zvláštní holka. S nikým moc nemluví, především ne s rodiči a s Conorem, se kterým si byli velice blízcí, což zjistíte, když sem tam Eleanor zavzpomíná. Jsou to ty „světlejší“ chvilky z filmu, které vás trochu pohltí, vtáhnou, konečně trocha té zmiňované romantiky. Ale opak je pravdou. Po pár minutách jste zpět v realitě, stejně jako hlavní hrdinka. A nekonečných 100 minut jakoby se ztrojnásobily.the-disappearance-of-eleanor

Děj se neúprosně vleče. Čekáte, že se něco stane. Čekáte, stále čekáte a ještě jednou čekáte. Nakonec to vzdáte, což je dobře. Ono se opravdu nic nestane. I kdybyste to zařízli jako spolutrpitel po mé levici, o nic nepřijdete. Celé to totiž vypadá jak vytržené z kontextu, jako byste přišli do kina v půlce filmu. Nechápete, co se stalo a nepochopíte to až do samotného konce – závěrečné prozření se nekoná. Samozřejmě šlo o záměr, že se všechny významné chvilky udály mimo snímek, a vy se stáváte diváky emocionálního vyrovnání se se světem nesympatické Eleanor, ale žádná sláva teda.

Z apatie vás občas vytrhne její blonďatá sestra – svobodná matka, která se snaží najít nového tatínka. Sesterské dialogy sice nemají žádnou hloubku, ale typické „jsem tlustá“, „ne, nejsi“, slečnám vyčarují úsměv na tváři, jak moc dobře to znají. Úsměv mi ale zvadl po jedné scéně konající se večer před domem Eleanořiných rodičů. Jsem úplný laik, ale v jednu chvíli byla kamera tak podivně roztřesená, že bych to snad natočila lépe i já.

Jak je to tedy s tím pláčem? Eleanor je odtažitá, studená a všelijaká, jen ne typická žena, a když už si myslíte, že by si mohla pobrečet, místo ní to udělá Conor. Na samotném konci si zaslzí dohromady, ale to už jste tak otrávení, že vás to ani nedojme. Posledních pár minut před „finišem“ bez pointy se stihnete ještě několikrát zavrtět a změnit polohu v sedačce, která vás za tu dobu tlačí všude možně. Závěrem lze napsat, že jde o netypické romantické drama vyvarující se všech typických romantických klišé, které vám vezme chuť zhlédnout druhou verzi Zmizení Eleanor Rigbyové: On.

Zmizení Eleanor Rigbyové: Ona
Drama / Romantický
USA, 2013, 100 min