Recenze: třetí série Daredevila odhaluje, kým je Matt Murdock

V říjnu odstartovala na Netflixu třetí série nejlépe hodnocené a nejsledovanější superhrdinské show současnosti. Daredevil se vrací stejně jako záporák Wilson Fisk.

Třetí série rozhodně začíná velmi dramaticky. Umírající Matt Murdock se dostane z trosek budovy, která se na něj zhroutí, a dostává se zpět do péče otce Lantoma a sester v prostorách katolického kostela a sirotčince, kde vyrůstal. Kvůli této nehodě přijde o své smysly, a tak se z něj stane jen pouhý slepec. Musí tedy začít od nuly a snažit se trénovat, aby se mu smysly opět navrátily.

Třetí série se jednoznačně nejvíce věnuje postavě Matta Murdocka jako člověka a ne jako Daredevila. I proto se v třetí sérii nejvíce řeší katolictví a teologické otázky, které k této postavě prostě patří. Matt prožívá velkou duchovní krizi poté, co přijde o své smysly. Myslel si, že ho Bůh učinil nástrojem spravedlnosti, a najednou mu bylo všechno vzato. Přijde o možnost být Daredevilem. Což dává možnost ještě hlouběji pochopit celou komplikovanou postavu Matta Murdocka a jeho světonázor. Matta čekají největší morální rozhodnutí, kterým kdy čelil. A tato rozhodnutí mohou natrvalo ovlivnit to, kým je, a s čím se bude muset v životě vyrovnat.

Další dějová linka se týká záporáka Wilsona Fiska, který je ve vězení poté, co ho Daredevil na konci druhé série porazí a předá policii. Ten pomalu přichází na způsoby, jak manipulovat FBI, aby mohl opět ovládat městské podsvětí na svobodě. S tím souvisí i příběhy dvou nových postav. Jednou z nich je agent Nadeem, čestný a morální člověk, který má rodinu, kterou nadevše miluje. Ten se dostane k Wilsonu Fiskovi, který s ním udělá dohodu a začne mu dávat potřebné informace k dopadení albánských gangů v Hell’s Kitchen výměnou za lepší podmínky. Druhou postavou je agent Poindexter, který osobně hlídá Wilsona Fiska.

Tyto postavy sice nejsou tak zajímavé jako třeba postava Franka Castla v druhé sérii, ale zato díky nim vznikne mnoho morálních dilemat. Obě postavy projdou v třetí sérii rozsáhlým vývojem a divák se o nich dozví všechno. Zároveň během třetí série čelí mnoha důležitým rozhodnutím, která nejsou jednoduchá, protože ani jedna možnost vlastně není morálně správná. Každá z těchto postav se vydá jiným směrem a je zajímavé sledovat, jak obě postavy k tomuto rozhodnutí došly, a jak se v průběhu série mění jejich náhled na spravedlnost.

Většina superhrdinských seriálů má jednu morální hodnotu, kolem které se točí hlavní myšlenky. Například v seriálu Arrow je to rodina, protože Arrow vždy doplácí na to, když jedná na vlastní pěst a snaží se od sebe ostatní odstrčit. Často jsou podobné hodnoty důvodem, proč se seriály stanou monotónní, některé motivy se pořád opakují, a proto se seriál po čase stane předvídatelným.

U Daredevila je tato hodnota jednoznačně spravedlnost. V třetí sérii se to projevuje jinými způsoby než v první a druhé, protože neexistuje právnická firma Nelson and Murdock. Ale právě proto, že spravedlnost je natolik obecný pojem, na který se dá nahlížet z mnoha pohledů, je Daredevil pořád velmi nepředvídatelný. Daredevil se totiž nebojí nechat nespravedlnost občas skutečně vyhrát. Taky Daredevil rozlišuje mezi legální spravedlností, kdy je záporák souzen podle zákona, a mezi morální spravedlností, kdy záporák dostane, co si zaslouží. A ne vždy vyhrává ta spravedlnost, kterou by divák podle okolností čekal.

Herecky převládají Charlie Cox a Vincent D’Onofrio jako Wilson Fisk. Taky musím vyzdvihnout výkon Wilsona Bethela (Ben Poindexter), který skvěle zvládl psychicky nevyrovnanou postavu s komplikovanou minulostí, která se pohybuje na hraně mezi dobrým agentem FBI a záporákem.

Stejně jako v předchozích sériích, i v třetí sérii se dočkáme špičkové akční scény natočené na jeden záběr. Ovšem tato akční scéna hravě strčila všechny předchozí do kapsy. Trvá totiž přes jedenáct minut. Matt Murdock je vlákán do pasti, zdrogován, a se zpomalenými reflexy se musí dostat pryč z věznice, kde po něm jdou nejen vězni, ale i ozbrojení strážci podplacení Fiskem. Zároveň nechce odejít, aniž by se dozvěděl důležitou informaci, pro kterou přišel. Začínám si myslet, že Daredevilova skrytá superschopnost je, že existuje přímá úměra mezi Daredevilovou silou a délkou chodby, ve které bojuje…

I další akční scény působí velmi silným dojmem a díky nim se dá snadno zapomenout, že se díváte na seriál a ne na vysokorozpočtový akční film. Například bojové scény mezi Mattem a Poindexterem. Matt je jednoznačně lepší v boji zblízka, a tak se snaží si svého soupeře držet u těla. Poindexter je zase mistr ve vrhání a snaží se o souboj na střední vzdálenost. Skvěle to jde vidět například v souboji v kanceláři, kde Poindexter vrhá ostré kancelářské potřeby a umí je i odrážet od stěn, aby trefily svůj cíl, zatímco Daredevil se snaží ztratit se ve tmě a skočit po svém soupeři, když to nejméně čeká. Je to jednoduchá logika, ale umožňuje originální kreativní postup.

Celkově se třetí série snažila vymýšlet nové věci a neopakovat postupy z předchozích sérií, což je za mě pro seriál vždycky dobře. V třetí sérii je jen minimum starých postav a hlavními hybateli zápletky jsou nové postavy. Spousta postav dostala svůj kompletní origins příběh, například Karen nebo Poindexter. Taky bojové scény dosáhly zlepšení. Třetí série je o něco méně temná než předchozí dvě série. Je to dáno tím, že Daredevil v podstatě přestal existovat a Matt Murdock se musí vyhrabat z úplného dna zpět na vrchol. Taky je to myšlenkově nejhlubší série, protože se více do hloubky zabývá spravedlností a důsledky různých morálních rozhodnutí, stejně jako duchovními a existenčními otázkami, které ovlivňují postavu Matta Murdocka a jeho úlohu v jeho světě.

Pavel Melotík

Daredevil: třetí série
10
recenze-treti-serie-daredevilCelkově se třetí série snažila vymýšlet nové věci a neopakovat postupy z předchozích sérií, což je za mě pro seriál vždycky dobře. Velkým plusem jsou špičkové akční scény, propracované postavy, charismatický záporák a smysluplné myšlenky o spravedlnosti a důsledcích morálních rozhodnutí každého z nás.