Recenze: Talisman

Kdo nemá rád Zaca Efrona, romány Nicholase Sparkse nebo přeslazená romantická dramata může rovnou přestat číst a neztrácet čas, protože takového diváka se americký snímek Talisman naprosto netýká. Režisér Scott Hicks pojal filmovou adaptaci románu The Lucky One z roku 2008 velmi citlivě, bezprostředně, avšak nepříliš originálně. To má za následek předvídatelně plynoucí příběh kopírující obvyklé žánrové schéma, ve kterém se pro nějaké to romantické klišé či hloupoučkou frázi nejde daleko. K mému údivu to až na výjimky nijak nevadí a osobně považuji Talisman za jednu z nejpovedenějších romantických limonád poslední doby. Jistě, konkurence není příliš kvalitní, ale pořád je to pozitivní zjištění.

Hicks patří k osvědčeným hollywoodským režisérům a se zpracováním životních dramat má bohaté zkušenosti, jelikož režíroval například neprávem přehlížený snímek Kluci jsou zpět (2009), kulinářskou jednohubku Koření života (2007), atmosféricky zpracovanou adaptaci románu Stephena Kinga Srdce v Atlantidě (2001) a vizuálně povznášející Sníh padá na cedry (1999). V kombinaci s Nicholasem Sparksem, což je jeden z nejúspěšnějších amerických spisovatelů současnosti, a sympatickým obsazením, jemuž vévodí dvojice Zac Efron a Taylor Schilling, ve mně tento projekt již po srdceryvném traileru vzbuzoval naději, že dostanu přesně to, co předpokládám. Jen pro informaci, Sparks je autorem mnoha románů, jenž byly posléze úspěšně převedeny na filmové plátno (Zápisník jedné lásky, Vzkaz v lahvi, Noci v Rodanthe, Milý Johne).

KOUKNI SE  Recenze: Dokument o The Beatles Get Back neskutečně oživuje hudební legendy

Talisman přesně zapadá do řady uvedených literárních / filmových děl, protože opět nabízí dramatický příběh, který je lemován intenzivní romantickou linkou. Hlavní hrdinové musí bojovat za své štěstí, přičemž osud se s nimi zrovna nemazlí. Tentokrát sledujeme osudy seržanta americké námořní pěchoty Logana Thibaulta (Efron), jenž si prošel hrůzami války v Iráku a nejednou přišel málem o život. V jedné takové mezní situaci mu zachrání život fotka neznámé ženy a typicky americky smýšlející Logan si usmyslí, že za život vděčí právě náhodně nalezené fotce. Po návratu se rozhodne tajemnou blondýnku vyhledat a poděkovat jí. Zní to neuvěřitelně kostrbatě, ale nějakým záhadným způsobem to celkem funguje, hlavně díky nepřehrávajícímu a sympatickému Efronovi, ačkoliv i on je občas nucen vypouštět z pusy neuvěřitelně pitomé hlášky. Celý příběh se následně odehrává na venkovské usedlosti, kde rozvedená Beth (Schilling) žije se svým malým synem a sympatickou babičkou. Logan zde začne pracovat jako výpomoc, postupně se sbližuje s Beth a pije krev jejímu ex. Kamenem úrazu je právě komplikovaný vztah Beth a jejího bývalého muže, ale také fakt, že Logan v sobě nenašel odvahu, aby se zmínil o pravém důvodu své přítomnosti. Klasicky vystavěný příběh, který se prakticky zcela omezuje na genezi a vývoj vztahu ústřední dvojice a vesele přehlíží ostatní zajímavé postavy a procesy, které by se daly využít při budování komplexnějšího vyprávění. Škoda, z některých témat se dalo vytěžit mnohem více (posttraumatický syndrom, exmanžel…).

KOUKNI SE  Recenze: Dánský detektivní seriál Kaštánek dělá čest svému žánru

Už po pár minutách je patrné, že se jedná o naivní romantiku, která neklade na diváka příliš velké nároky. Dramatičnost se omezuje na popis prostých životních nesnází, a to je docela škoda, protože především Efronova postava vybízela k hlubšímu propracování. Zajímavý je i přístup k rozložení kvalit jednotlivých postav. Logan je inteligentní, sečtělý, zručný a pracovitý mladý muž, jehož dokonalost je chvílemi malinko otravná. Oproti tomu exmanžel hlavní hrdinky je totální arciblb, který za celý snímek udělá pouze jedinou správnou věc, jež je ovšem naprosto nevyhnutelná. Krajní vyhraněnost jednotlivých charakterů působí ve filmu tu a tam nerealisticky a člověk se pak zamýšlí například nad tím, proč že si přemýšlivá, krásná a milující Beth brala zrovna vypatlaného a promiskuitního kapitána středoškolského týmu amerického fotbalu. Pokud ovšem dokážete tyto drobné chyby (stereotypy) ve scénáři překonat a začnete si užívat malebné venkovské scenérie, parádní soundtrack a fungující chemii mezi charismatickým Efronem a milou Taylor Schilling, pak vám Talisman poskytne nenáročnou, ale příjemnou romantickou podívanou, jež se nesnaží uměle tlačit na pilu.

Ačkoliv by se dala nalézt v Talismanu spousta chyb, zcela upřímně musím říct, že jsem si film užil, tudíž romantickým duším mohu jen doporučit. A nutno zmínit, že Zac Efrona mě po účinkování v komedii Znovu 17 a dramatu Smrt a život Charlieho St. Clouda opět potěšil, protože působí v roli válečného veterána přirozeně, uvěřitelně a zcela nenuceně. Jsem si jist, že ženská část publika najde i další pozitiva.

KOUKNI SE  Recenze: Kyslík je sci-fi thriller ze stísněné kryokomory

Talisman / The Lucky One
Drama, 2012