Recenze: Sully – komorní drama Clinta Eastwooda na DVD

Právě vychází na DVD dlouho očekávaný snímek dnes již 86 let staré legendy Clinta Eastwooda. Ten vypráví příběh pilota Chesleyho „Sully“ Sullenberga (Tom Hanks), který 15. ledna roku 2009 nouzově přistál na řece Hudson po srážce jeho letadla s ptáky. Díky záchranářům, posádce a jeho leteckým zkušenostem se podaří zachránit všech 155 lidí na palubě. Jenže poté začne vyšetřování nehody, které změní celý pohled na tento incident.

Myslím si, že spousta dnešních tvůrců promarní start filmu, protože tento moment podceňují a soustředí se na jiné klíčové okamžiky. Tento postup má své výhody, ovšem Clint Eastwood zvolil jinou a podle mého názoru úspěšnější taktiku, alespoň pro tento snímek. Zasoustředil se na moment, ve který všichni diváci dávají pozor – na úplný začátek. V něm divák vidí nejdříve pouze černou obrazovku a režisér ho na chvíli nechá pouze vnímat zvuky letadla svištícího vzduchem. Divák si tak představuje, v jakém prostředí se film zrovna odehrává a podle zvuků si dokresluje i obraz. Střih. A obraz se zničehonic zapne. Tento střih mírně vyděsí, protože s obrazem se i zesílí zvuk. Poté se střídají titulky na tmavém pozadí se záběry do kokpitu letadla za doprovodu hlasitých zvuků.

Již od začátku si divák může všimnout režisérovy taktiky – velký důraz na divákův sluch. Sullyho padající letadlo je totiž pro zvukové efekty velmi bohaté – exploze motorů, vřeštící ptáci, stříkání vody, skřípění plechu… Rozmanitost zvuků zanechá v divákovi silný dojem, jako kdyby letadlo viděl přímo před sebou. Na sluch také zanechají dojem přechody z poměrně tichých dialogů v průběhu filmu do hlasitých záběrů padajícího letadla. Tyto záběry jsou ve filmu hned několikrát, pokaždé z pohledu jiné osoby nebo jako součást Sullyho nočních můr.

Clint Eastwood si pro svůj nejnovější film poněkud riskantně vybral skladatele, který ještě nikdy v životě pro žádný film hudbu neskládal. A musím uznat, že tento výběr jazzového skladatele Christiana Jacoba byl výborný tah. Jeho krásné a jednoduché klavírní melodie, které se skládají jen z pár tónů, naprosto vystihovaly Sullyho smutné zírání do prázdna a zpytování svědomí. A naopak rychlejší a lehké houslové pasáže doprovázené zpěvem a hvízdáním byly skvělým odlehčením ve světlejších momentech filmu.

Magicbox

Sully může v průběhu filmu upadat do různých nudných stereotypů. Například ve filmu se několikrát opakuje pořadí scén: výslech, Sully, který se prodírá davem tisku, a pak následný telefonát domů. A další scénou je opět výslech a celý kolotoč se opakuje. Dokonce i nočních můr a Sullyho představ o špatném konci celého letu je ve filmu celá řada. Občas tyto scény budily dojem, že jsou ve filmu jen pro efekt a nic nového oproti předešlým nočním můrám nepřinášejí.

Přesto jsem ale pevně přesvědčen, že nápad vložit do filmu Sullyho noční můry je chytrý a velmi důležitý. Po většinu stopáže se totiž divák seznamuje se Sullym jako s obdivovanou hvězdou a hrdinou. Kdyby si ale divák měl z filmu odnést jen toto, stačily by mu večerní zprávy. Sully má ale velkou výhodu oproti filmům jako je třeba Zemeckisův Let. Tento film totiž zobrazuje skutečný příběh, na jehož realizaci se podílel skutečný Sullenberg i lidé, kteří byli přítomni havárii. Film nám tak nabízí reálný pohled na Sullyho největší potěšení i na jeho nejhroznější představy o tom, jak celý let mohl dopadnout. Díky tomuto pohledu si lze Sullyho představit nejen jako hrdinu, kterým bezpochyby je, ale také jako člověka z masa a kostí, který prožívá to, co bychom prožívali i my. Díky tomuto vykreslení má divák pocit, jako kdyby byl Sullyho důvěrný přítel.

Pokud pozorně studujete Sullyho osobnost, můžete si všimnout několika rysů, které jeho postavu vystihují. Dle mého názoru jsou nejhlavnější rysy tři. První je smutek – hlavní postava trpí depresemi, již zmíněnými nočními můrami a musí se vyrovnávat s důsledky incidentu pro svou rodinu a své okolí. Druhý rys je tvrdost – Sullyho život není lehký a musí se vypořádávat s celou řadou překážek, včetně komise, která mu jde po krku. Aby toto dokázal, musí být na vše připraven a mít ostré lokty. Na tvrdosti přidává i vážný výraz Toma Hankse, který můžeme vidět ve většině scén, kdy Sully musí obhajovat pravdu. A poslední z nich je srdečnost. Navzdory životní situaci, ve které se hlavní hrdina nachází, Sully nikdy nepřestal být milujícím otcem, manželem a dobrým přítelem i kolegou.

Pokud srovnáme tuto postavu s jinými postavami Clinta Eastwooda, rázem vidíme, proč si Eastwood tento příběh vybral k režírování. Tyto tři rysy můžeme pozorovat u postav jako jsou Walt Kowalski z Gran Torina nebo Maggie Fitzgerald z Million Dollar Baby. Příběhy Clinta Eastwooda jsou zkrátka plné smutku, tvrdosti, ale také srdečnosti obyčejných lidí. A jinak to není ani se Sullym.

Tento film má dle mého názoru hned několik ústředních myšlenek. Jednou z nich je ta, že ačkoli se každý člověk setkává s bezprávím a křivým obviněním, přesto musí věřit v to, že každému se jednoho dne dostane toho, co si skutečně zaslouží a že člověk nikdy nesmí přestat věřit ve spravedlnost. Další a o něco méně pozitivní myšlenka je ta, že musíme počítat s lidmi, kteří vždy hledají jen svůj vlastní prospěch, i když je to na úkor druhých. Na tuto myšlenku skvěle naráží Skiles otázkou: „Proč lidé hledají chyby, když všechno dopadlo dobře?“

Celkově je toto drama velmi povedeným zpracováním postavy Sullyho, díky které si budete připadat jako jeho důvěrný přítel. Seznámíte se s jeho největšími potěšeními, ale i s jeho nejhroznějšími nočními můrami. Film pracuje s několika zajímavými myšlenkami a s do hloubky studovanými charaktery postav s výjimečným citem. Za velmi kreativní prvek považuji důraz na sluch, zvláště při přechody mezi tichými a hlasitými scénami a u dramatických scén s padajícím letadlem. Celý dojem upevňuje povedená hudba nováčka mezi filmovými skladateli Christiana Jacoba. Slabým místem filmu ale mohou být stereotypy, do kterých upadá, a také opakování Sullyho představ o špatném konci, i když nic nového nepřináší. Přesto ale tyto představy mají v sobě hluboký význam a jsou nedílnou součástí budování charakteru postavy Sullyho. Toto komorní drama Clinta Eastwooda tak nesmí chybět v poličce žádného milovníka hlubokého dramatu.

Za zmínku rozhodně stojí bonus v podobě krátkého dokumentu o Sullym. Celý dokument je rozhovor doplněn o záběry ze Sullyho minulosti a z havárie. Dokument doplňuje Sullyho motivace létat a díky němu si divák uvědomí, proč byl schopen přistát na Hudsonu, aniž by jediný člověk přišel o život. DVD můžete zakoupit v síti Magicbox zde.

Trailer:

Pavel Melotík