Recenze: Strážci galaxie 1 a 2 na Blu-ray

STRÁŽCI GALAXIE 1

Současné novinky jsou ve znamení filmů se superhrdiny podle komiksů. Vedle Wonder Woman od DC vychází také Strážci galaxie 2 od studia Marvel. V těchto dnech si také můžete zakoupit speciální kolekci Strážců galaxie 1 a 2 na DVD a Blu-ray.

Po třetím Iron Manovi, druhém Thorovi a druhém Captainovi America vznikli Strážci galaxie. Ze strany Marvelu šlo o docela riskantní krok do neznáma. Po dobře známých komiksových postavách a několika jejich pokračováních vstupovali tvůrci do neprobádaných vod. A tak vznikli Strážci galaxie, něco jako vesmírní Avengeři s jediným lidským členem týmu a dvěma postava kompletně vytvořenýma pomocí CGI efektů (geneticky modifikovaný mýval a humanoidní rostlina).

Co se týče děje, je následující. Vše začíná u Petera Quilla, který nalezne podivnou tajemnou kouli. Vzápětí dojde ke konfrontaci s cizími lovci, kteří se snaží najít a získat orb pro jistého Ronana. Série náhod svede Quilla dohromady s Rocketem (geneticky modifikovaným mývalem), Grootem (humanoidní rostlinou), Gamorou (nájemným zabijákem) a Draxem (pomstychtivým bláznem). Společně uprchnou z vězení a cestují za Sběratelem, který nabízí za orb obrovskou sumu peněz. Když parta podivínů objeví pravou podstatu a sílu skrývající se v orbu, která dokáže vyhladit celý vesmír, rozhodnou se učinit tak, aby koule nepadla do nesprávných rukou. A obzvlášť do těch Ronanových. Ronan, jeden z vůdců impéria Kree spolčený s Thanosem, prahne po orbu, aby s jeho silou zničil hlavní planetu galaxie – Xandar. Dokáže se nesourodá pětičlenná skupina sjednotit v zájmu většího dobra a ochránit galaxii před zuřivou povahou Ronana, který se nezastaví před ničím?

Jak dopadl krok do neznáma v podobě Strážců galaxie z roku 2014? Jedním slovem na jedničku. Zariskovat a představit málo známý tým superhrdinů se vyplatil. Výdělky nebyly sice miliardové, ale při rozpočtu 170 miliónů dolarů je konečná utržená částka přes 774 100 000 dolarů na novinku hodně dobrá. První Strážci galaxie uspěli na poli hudebním, digitálním a humorném. Nejen hudební doprovod Tylera Batese, ale hlavně písničky, které letěly v mládí našich rodičů, pozvedly akcí nabité vesmírné dobrodružství do zcela nových sfér. Dokonce album ze soundtracku Awesome Mix Vol. 1 se v americkém žebříčku umístilo na prvním místě. To, že filmový soundtrack neobsahuje ani jednu originální píseň a umístil se na první příčce, se dosud nestalo.

Oproti animovaným postavám ze seriálu Avengers: Nejmocnější superhrdinové světa dostali filmoví Strážci humornější kabát. A padl jim jako ulitý. Vtípky jsou humorné a trefné. Akce slušně odsýpá a baví. Vizuální stránka filmu spolkla velké množství peněz. A je to znát. Prostředí je různorodé, barvené, dynamické a plné barev. Liší se od planety k planetě. Takže vás pohled na nejrůznější prostředí nepřestane nudit. Hercům jejich filmové protějšky sedly na míru.

Nečekejte žádný složitý děj nebo komplexně propracované postavy. Přesto se najde jeden zvratový moment. Pětici postav – Star-Lorda aka Petera Quilla, Gamoru, Draxe, Rocketa, Groota – si rychle zamilujete. Ronan jako hlavní záporák filmu působí dostatečně děsivě, ale jeho záměry jsou poněkud dětinské a povrchní. Ať tak či onak, risk se Marvelu vyplatil po finanční stránce i podle recenzí kritiků a obyčejných diváků. Hlavními taháky jsou hudební hity z dob našich rodičů, když byli mladší, humor, akce a originálně pojaté postavy.

Na obou discích se vám dostane bohatého bonusového obsahu. Jako první jsou Krátké filmy rozdělené na 3 bonusová videa s názvy Průvodce galaxií s Jamesem Gunnem, Intergalaktické vizuální efekty pro Strážce galaxie a Exkluzivní ukázka z filmu Marvel: Avengers: Age of Ultron. Průvodce galaxií vás seznámí s plánováním a nejen digitální tvorbou míst (věznice Kyln, důlní oblast Kdovíkde), planet (Morag, Xandar) a vesmírných plavidel (Quillovo Milano, Ronanovo plavidlo Dark Aster). Na bonusu také najdete seznámení s postavami a jejich hereckými představiteli. Video Intergalaktické vizuální efekty nabídnou pohled na dvě hlavní postavy vytvořené pomocí CGI efektů. Dozvíte se, jak probíhala práce na Rocketovi a Grootovi, aby ve finále vypadali maximálně věrohodně. Exkluzivní ukázka vás zavede do zákulisí a ukáže, co všechno se dělo při natáčení druhých Avengers. Nechybí sekce Vystřižené a prodloužené scény a Gagy aneb co se během natáčené nepovedlo. Pro fajnšmekry je možnost pustit si film s Komentářem režiséra Jamese Gunna. A základní informace o tom, že názory tvůrců a herců nemáme považovat za názory studií a podobně.

STRÁŽCI GALAXIE 2

Po třech letech jsme se dočkali pokračování Strážců galaxie, kteří zaznamenali s jedničkou nemalý úspěch. Režie zůstala v rukou Jamese Gunna, stejně jako hudební doprovod. Změnu doznal rozpočet, který navýšili tvůrci o 30 miliónů dolarů. Při celkovém celosvětovém výdělku 862 785 000 dolarů je to vůbec nemusí trápit. Větší počet financí, které vložili, se jim ještě více vrátily. Dvojka oproti jedničce vydělala téměř o 100 miliónů víc.

Ale dosti již čísel. Teď něco k ději, který doznal maximálního zjednodušení. Strážci galaxie musí čelit nově vznikajícím rozporům ve vlastních řadách. Porazit interdimenzionální bestii a uniknout neúnavným pronásledovatelům z planety Suverén. Do toho všeho je navštíví jeden chlápek, který jim zachrání kejhák. Brzy z něj vypadne, že je Peterův biologický otec. Jenže je to skutečně tak, nebo si Ego (jméno postavy) všechno vymýšlí? Z jakého důvodu cestuje spolu s Peterem, Draxem a Gamorou na svou planetu? A jsou jeho úmysly

s Peterem opravdu tak čisté, jak to na první pohled vypadá? Mezitím dojde ke vzpouře mezi Pleniteli. Tak jsou napospas osudu a bandě magorů ponecháni Rocket s malým Grootem. Do toho se ještě plete Nebula, Gamořina sestra. Jak tohle celé dopadne? Nezbývá než si pustit film.

Dvojka od začátku své propagace sází na hlavního tahouna pokračování Baby Groota. Kdo si tuhle malou roztomilou humanoidní rostlinku neoblíbil ani nezamiloval, tak ten nemá srdce. Opět parádní soundtrack je proložený písničkami z kazety s názvem Awesome Mix Vol. 2. Výběr probíhal z ještě o něco starších kousků, které nebude tolik lidí znát jako v případě prvního filmu. Ale nebojte. Na celkovou hudební kvalitu snímku to nemá vliv. Postavy poodhalují své démony minulosti i současnosti. Mezi členy posádky lodi Miláno dochází k hlubším a závažnějším rozhovorům a rozepřím než v případě jedničky. To poukazuje na vývoj postav, který nikdy není na škodu. Obzvlášť u Marvelovek. Akce stále baví. Světy jsou opět dynamické, barevné a různorodé. Přesto originální. Pokud není zrovna několikasekundový záběr na Zemi nebo Xandar, tak se podíváte na nové planety s krásným prostředím a kouzelnou přírodou. Yondu a Nebula dostali více prostoru a objevily se nové postavy – Mantis a Ego. U Strážců galaxie 2 se budete taky řezat smíchy. Možná i o něco více. Záleží, co vás pobaví a co ne.

Mínusy jsou tentokrát na filmu znát o trošku víc. Humor je dobrá věc. Ale u druhých Strážců je to někdy až příliš na můj vkus. Ne vždy, ale některé vypjaté scény jako by chtěli tvůrci zlehčit vtipem. Ne vždycky se to hodí. Být vtipný za každou cenu není dobré. I když to tak podle popisu nevypadá, děj filmu je ohlodaný na kost a jednodušší než písemka v první třídě. Ve chvíli, kdy náš tým prchá před jednotkami Suverénů kvůli Rocketovi, je v poslední chvíli zachrání Peterův otec. Tady takřka celý děj končí. Vše se najednou točí jen okolo Quilla a jeho otce na Egově planetě. Dojde na finální boj a tím to hasne. To je všechno. Na 136 minut docela málo. I tak se zablýskne na jeden zvrat na konci. Díky bohu.

Zkrátka propracovanější charaktery postav, které se více vyvíjí. Humor, ještě lepší triková akce, skvostný hudební doprovod a roztomilý malý Groot si vybrali svou daň na humoru za každou cenu a ději, který prakticky vůbec žádný není. Motivace hlavního záporáka je přímo úměrná jeho jménu. Nic víc, nic míň. Tady si taky mohli tvůrci více vyhrát.

Na disku k druhým strážcům najdete bonusová videa rozdělená do kategorií Dokumenty, Přežblebty, Vystřižené scény, Audiokomentář a Informace. Sekce Dokumenty obsahuje 4 videa ohledně natáčení filmu. První nese název Bonusové kolo: Jak se točili Strážci galaxie Vol. 2 – V režisérském křesle s Jamesem Gunnem. Jak název jasně a stručně vystihuje podíváme se na zákulisí natáčení druhých Strážců galaxie hlavně z pohledu režiséra. Druhé video – Na turné: Muzika ke Strážcům galaxie Vol. 2 vás seznámí s procesem výběru písní a skládáním hudebního doprovodu do finální podoby. Třetí video s názvem Živé planety a mluvící stromy: Vizuální efekty Vol. 2 vás zavede do procesu tvorby vizuálních efektů nových i starých postav a planet, které v letošním roce opět pozvedly svou kvalitu na další úroveň. Poslední video v sekci Dokumentů nese název Na scénu: Postavy Vol. 2. Zde se vám představí hlavní herečtí představitelé ústředních filmových postav. Osvětlí vám jak se pracovalo na jedničce a co si z ní odnesli. Samozřejmě také nakousnou téma hraní stejných rolí podruhé. Přesto se nechtějí herci opakovat, ale bavit.

Bez Přežblebtů a Vystřižených scén, které se do snímku nevešly, by to nebyly ty pravé bonusy. Pro fajnšmekry je také u dvojky možnost pustit si film s komentářem režiséra. V poslední řadě najdete také nutné (nudné) informace ohledně názorů, které herci a herečky v rozhovorech pronesly.

Dvou diskovou edici prvních a druhých Strážců galaxie na Blu-ray si můžete zakoupit na stránkách MagicBoxu: zde.

Ondřej Blahut