Recenze: Rozhněvaný muž – Revenge thriller o bankovních lupičích a lidském svědomí

Guy Ritchie s Jasonem Stathamem natočili nejtemnější film své kariéry. Snímek je plný smutku, zloby a hněvu. Název je opravdu přesný – jednoduchý a především všeříkající. Z nenápadného akčního thrilleru se vyklubal velkolepý filmový zážitek. Tajemný muž přezdívaný „H“ se vydává na cestu pomsty a vykoupení.

Tento revenge thriller o pomstě a vykoupení je nejtemnějším a nejdrsnějším filmem v Ritchieho filmografii. Vymyká se v mnohém, ale přesto nese jasný režisérův rukopis. Za takovýto film by se nemusel stydět ani Michael Mann nebo S. Craig Zahler. Inspirace a podobnost s filmy Nelítostný souboj (1998, r. Michael Mann) nebo Na druhé straně (2018, r. S. Craig Zahler) se nabízí především ve spojitosti s hlavním tématem. Tím je pomsta, sebevykoupení a vykonání spravedlnosti. Příběh je zasazen do prostředí Los Angeles a konkrétně mezi přepravní společnost, která obrněnými dodávkami převáží miliony dolarů.

Guy Ritchie je úspěšný britský režisér a natočil řadu kultovních filmů různých žánrů. Vždy přijde s něčím novým a trošku jiným, než byste od něj čekali. Debutoval úspěšnou kriminální komedií Sbal prachy a vypadni, kde se poprvé potkal s Jasonem Stathamem. Dále natočil úspěšné kriminálky Podfu(c)k, Rockenrolla, špionážní bondovský akčňák Krycí jméno U.N.C.L.E nebo stylovou akční fantasy Král Artuš: Legenda o meči. Naposledy nám představil disneyovský hraný remake Aladin nebo povedenou gangsterku Gentlemani. Scénář napsal Guy Ritchie, Ivan Atkinson a Marn Davies. Oba scenáristé napsali a produkovali film Gentlemani a připravují další Ritchieho film Five Eyes. Rozhněvaný muž je remakem francouzského thrilleru Krvavý prachy (2004, r. Nicolas Boukhrief).

Snímek vypráví příběh tajemného muže „H“, který nově nastupuje do transportní společnosti, která převáží obrněnými dodávkami milióny dolarů po Los Angeles. Do práce nastupuje chvíli po nepříjemném incidentu, kdy po přepadení jedné dodávky zůstali na místě mrtví strážci a civilista. „H“ musí absolvovat tvrdý zácvik a vydává se na každodenní rutinu, která je plná převážení hotovosti z největších bankovních společností. S tím je spojené neustálé nebezpečí a strážci se každodenně ocitají v nebezpečí na život a na smrt. Postupně se dozvídáme, že Stathamovi jde o něco víc, než jenom chránit dodávky a vydělat si. Je vycvičený v boji, umí skvěle zacházet se zbraněmi a jeho kariéra rychle stoupá. Vypadá to, že tato práce má mnoho společného s jeho cestou pomsty.

Ritchieho nový film je kombinací klasického revenge thrilleru s heist filmem, který nese intimní příběh plný smutku, osobního selhání a až nebezpečně ubíjející touhu po pomstě. Vše propojené s loupežemi a otcovským příběhem. Film stírá hranice mezi heistovým filmem o propracovaných bankovních přepadeních s osobním dramatem, který přerůstá do temné thrillerové sondy, která rozebírá hněv a touhu po spravedlnosti hlavního hrdiny. Celým snímkem je prodchnut britský humor hlavní postavy, který je patřičně černý a místy nejednoznačný. Suchý britský humor k Ritchieho filmům prostě patří. A tento snímek je suchými vtipy prodchnut tak akorát. Dokonale a přesně v ten pravý čas rozmělňují temně a drsně pojatý thriller. Přesto se do takto vážného filmu výborně hodí a nepůsobí nijak rušivě – spíše naopak, jako nechtěný útěk z kruté reality.

Jason Statham si roli tajemného „H“ přímo užívá. Je kamenný, drsný a skoro nemění tvář. Ztvárňuje klasického akčního hrdinu s pohnutou minulostí – není to žádný kladný hrdina, ale muž s temnotou na duši. Je to jednoduché a strnulé, ale sympatické herectví plné drsných a dlouhých všeříkajících pohledů. Občas nenápadně, ale úderně utrousí sérii sarkastických a tichých hlášek. Celkově je ve filmu minimum dialogů a tichému hrdinu stačí zádumčivý pohled a především jeho vlastní konání. Mnoho nenamluví a neztrácí čas maličkostmi – nemá čas ani pomyšlení, on musí jednat. Nemůže se vykecávat s každým na potkání – je tu kvůli důležitějším věcem. Má tajemné poslání, které postupně vyplouvá na povrch a ukazuje ještě temnější background a tvář hrdiny. Guy Ritchie vypráví obrazem, náznakem a nefalšovanou filmovou řečí, která dává vzpomenout na akční thrillery z 80. a 70. let.

Snímek svojí temnou, pomalou a drsnou atmosférou připomíná staré noirové filmy, které oslavují antagonisty a slibují jim vykoupení. Statham ztělesňuje ponurého hrdinu, který udělal mnoho zlého a nyní se snaží sjednat nápravu. Uvědomuje si následky svého konání, ale jeho mužská a otcovská čest ho žene k radikální pomstě. A od začátku je divákům jasné, že vykonání dané pomsty je to jediné, co Stathamově postavě pomůže a osvobodí ji. Tvůrci zde reflektují prohřešky z minulosti, které se snaží hlavní postava napravit. Zkrátka a jednoduše film má jednoduché, ale silné poselství – každý si zaslouží druhou šanci.

Přesto že má film kolem 2 hodin, tak utíká velmi rychle a svižně. Najednou skončí a vy si přejete, abyste ještě chvíli sledovali vyšťavující, ale opojnou a strastiplnou cestu za Stathamovým sebevykoupením. Rutinní rozvážky a nakládání dolarových bankovek z obchodů a bank střídají sekvence z baru, kde ochranka vozů pije pivo a hraje kulečník. Následně jsme svědky brutálních přestřelek a umně vykonané loupeže, která ale není dokonalá. Film si také nemohl odpustit scénu, jak se plánuje přepadení bankovního automobilu – tyto scény nedají nevzpomenout na netflixovský megahit Papírový dům a důmyslně vymyšlené krádeže.

Postupně se nám odhaluje minulost a hlavní pohnutky tajemného „H“. Film je členěný na několik kapitol a různě skáče v čase. Flashbacky z minulosti se střídají s aktuální prací v přepravní společnosti. Vše se ke konci nenápadně, takřka automaticky a svévolně spojí do ohromujícího celku, který diváky ještě více napojí na hlavního antagonistu. Všechny dílky vyprávění do sebe skvěle zapadnou a divák je spokojen jednoduchou, ale efektní a působivou podívanou, která má silné i když místy předvídatelné vyvrcholení.

Je to takový ten typ filmu, který se dnes už málokdy vidí. Rozhněvaný muž se drží stylu a nádechu typického pro drsné a jednoduché revenge thrillery z 80. let. Tento „chlapský“ druh filmu už dnes v kinech málokdy vidíme, ale o to více oceníme, když se povede. Pro Guye Ritchieho poměrně netypický film zahřeje u srdíčka všechny milovníky akčních a přímočarých filmů, které divácky pobaví a nesou jasné poselství.

Vedle Jasona Stathama ve filmu vystoupí Scott Eastwood jako psychopatický zloduch, Hold McCallany, Josh Hartnett, Jeffrey Donovan nebo Andy Garcia. Rozhněvaný muž bude mít premiéru v českých kinech 22. července.

Rozhněvaný muž (2021, r. Guy Ritchie, 118 min.)

Film vstupuje do českých kin 22. července.

Viktor H.

Rozhěvaný muž
8
recenze-rozhnevany-muz-revenge-thriller-o-bankovnich-lupicich-a-lidskem-svedomiJednoduchý a přímočarý revenge thriller v sobě kloubí to nejlepší z temných akčňáků o pomstě a heist filmů. Tajemná postava Jasona Stathama se vydává na cestu pomsty s břitkým britským humorem v atraktivním prostředí transportní firmy, která převáží miliony dolarů v Los Angeles. Guy Ritchie natočil opravdu "chlapský" film, kterých dnes vzniká po málu.