Recenze: Riddick se vrací do černočerné tmy

Riddick je drsňák se svítícíma očima, který si už zvykl na to, že ho někdo nechává umřít na opuštěných a nehostinných planetách. Zatím se z toho vždycky dostal, protože jeho pud sebezáchovy je opravdu velký. Navíc má muskulaturu Vina Diesela, takže nějaké to zranění nebo masožravá příšera ho nevyvedou z míry. Do poslední šlamastyky, kterou tenhle film začíná, se dostal kvůli tomu, že se ho smrtivládci rozhodli sesadit z trůnu, který získal na konci předchozího filmu.

Jak nám sám Riddick řekne, nechal se zcivilizovat a otupěl, což je špatně, když po vás jde skoro celý vesmír. Riddick tedy skončil sám, zraněný, beze zbraní a jakýchkoliv prostředků na planetě, která je z těch ošklivějších. Po krku vám tam jde všechno, co se hýbe, ale na to už je Riddick zvyklý. On sám je totiž nejnebezpečnějším z dravců. Vyléčí se, ochočí si zebro-psa a z vesmírné stanice přivolá pomoc. Lépe řečeno žoldáky, kteří za Riddickovu hlavu dostanou tučnou odměnu. Jakmile na planetě přistanou hned dvě lodě s profesionálními zabijáky, začíná hra na kočku a na myš. Žoldáci však rychle pochopí, že Riddick není myš a nikdy nebude. A hlavně – on není to nejhorší, co na planetě pobývá.Riddick-wallpapers-4

Po megalomanské Kronice temna, která nastínila mytologii Riddickova světa a uvedla spoustu nových postav, se tvůrci vrátili ke staré dobré vyvražďovačce, ve které má navrch muž, který vidí ve tmě a má pro strach uděláno. Příběh je tentokrát opravdu prostý a veškeré tajemství tkví v tom, že jeden ze žoldnéřů chce po Riddickovi informaci z minulosti. Kromě krátkého úvodu ale jiné propojení s ostatními filmy nečekejte.

Film sází na to, že diváci Riddicka zbožňují a chtějí vidět do detailů jeho způsob přežití na nehostinných planetách. Já naštěstí k těmto divákům patřím, ale kdyby tomu tak nebylo, těžko bych v Riddickovi hledala něco, co by mě zaujalo. V první části filmu Riddick čelí bolesti a samotě, ochočuje si zvířátka, nebo s nimi bojuje. Sice to má svůj význam v dalším ději, ale je to opravdu podívaná jen pro úzkou cílovou skupinu. Zajímavější to začne být, až když se objeví další postavy, protože Riddick už většinu svých kouzel vypotřeboval v předchozích filmech a dívat se na něj (myšleno na Vina Diesela) není zas tak zábavné, jak si možná urputně se tvářící herec myslí.

Naštěstí se objevuje hned několik zajímavých postav, na které se dobře dívá. Velkou část filmu s nimi potom Riddick hraje na schovávanou a jeho triky jsou zábavné stejně, jako nejistota žoldáků. To vše je ale jen příprava na tu starou dobrou černočernou tmu, v tomto případě déšť, který s sebou přinese mnohem ohavnější tvory. Příběh je opravdu téměř nulový, ale film buduje slušnou atmosféru, která ho zachraňuje. Možná by úplně stačilo, kdyby Riddick celý film jen unikal žáldákům a bafal na ně z tmy. Takhle se film snaží hrát na psychologickou notu, ale jen tím ztrácí dech a konec vyznívá zcela do prázdna.riddick-trailer-2

Málo známí herci si svých 15 minut slávy užívají, jak to jen jde. Nejsou to ovce jdoucí na porážku, Riddicka už znají a mají v zásobě taky pár triků. Nejvíc pozornosti přitahuje jediná žena v obou posádkách – drsňačka Dahl (Katee Sackhoff), která je sexy a navíc pěkně od rány, takže dokonale splňuje svou úlohu. Ostatní jsou pestrou směsí zabijáků a vojáků, kteří umřou v pravou chvíli. Dobře se na ně dívá, ale žádný si nezíská příliš diváckých sympatií. To je asi hlavní problém filmu. Riddick se sice snaží dokázat, že hraje fér, ani on ale není zdaleka tak sympatický, jako byl v předchozích filmech. Film se snaží dokázat, že Riddick je v tom nevinně a všechno, co se děje, naplánoval tak, aby přitom zemřelo co nejmíň lidí. Ale když si zabíjení tak moc užívá, je těžké ho litovat pro jeho úděl.

Riddick dobře ví, co jeho fanoušci chtějí a bohatě jim toho nakládá. Ale obávám se, že většinu nových příznivců, kterým se líbila právě obsáhlost Kroniky temna, série po tomhle filmu zase ztratí. Nicméně pokud vás baví Riddick, ať už dělá cokoliv (hlavně když u toho teče krev), tak neváhejte a vydejte se s ním na další hnusnou planetu.

Riddick
USA, 2013, 119 minut

Režie: David Twohy
Hrají: Vin Diesel, Katee Sackhoff, Dave Bautista, Jordi Mollà, Raoul Trujillo, Nolan Gerard Funk, Conrad Pla, Bokeem Woodbine, Neil Napier, Karl Urban

6
recenze-riddick-se-vraci-do-cernocerne-tmyRiddick dobře ví, co jeho fanoušci chtějí a bohatě jim toho nakládá. Ale obávám se, že většinu nových příznivců, kterým se líbila právě obsáhlost Kroniky temna, série po tomhle filmu zase ztratí.