Máte-li rádi vědeckofantastickou literaturu, zpozorněte, neboť tahle kniha by mohla být právě pro vás. Sbírka povídek Jana F. Rajma, Rezavé desky, odkazuje na klasická díla tohoto žánru.

Když mně přišla nabídka recenzovat knihu Rezavé desky, zaujala mě poznámka, že autor je ovlivněn takovými velikány, jako byl například Isaac Asimov nebo Raymond Douglas Bradbury. A onen Ray Bradbury, jeden z mých nejmilovanějších autorů, byl právě ten, který mne přesvědčil, že jsem se do této sbírky povídek začínajícího autora Jana F. Rajma nakonec pustil. Jak se mi kniha líbila, která obsahuje především sci-fi povídky, to se dozvíte na následujících řádcích.

Fantazie v hlavní roli

Z polární stanice přes hluboký vesmír do mysli masového vraha, tak nějak sebe sama představuje sbírka povídek Rezavé desky. V knize jich je hned patnáct a žánrově se pohybují zcela především na poli vědeckofantastické literatury. Jednotlivé povídky se od sebe značně odlišují dějem, zasazením, postavami, zkrátka ve většině důležitých aspektech. Všechny však mají společný nádech jistého tajemna a taky tragikomičnosti, v některých případech možná až náznak tragédie. Pokud jste někdy četli některou z povídek ze sbírky Kaleidoskop, od již zmiňovaného Raye Bradburyho, pak jistě tušíte, o čem mluvím. Pokud ne, doporučuji vám to napravit. Nebudete litovat.

Ale zpátky k naší knize. Autor nás v Rezavých deskách provede napříč časem i světy. Vezme do deštivé korejské džungle, do vlaku, který uhání až k samotným hvězdám, daleko za polární kruh nebo až do hluboké temnoty vesmírné. Různorodost povídek je vcelku plusovým bodem této sbírky. Je vidět, že tvůrce nechal svou fantazii běžet opravdu na plné obrátky. Je jen na čtenáři, zda to příjme a nechá se společně s autorem unášet, nebo ne.

Kolísavá kvalita

Kvalita jednotlivých povídek je různorodá, což je trochu škoda. Některé vás doslova pohltí a vy s úžasem hltáte každý řádek, každé slovo, každé samotné písmeno. Například Na půli cesty je naprosto famózní počtení. Tahle povídka má všechno, co se očekává od kvalitního sci-fi příběhu. Některé zase mají sice zajímavý nápad, ale buď by si zasloužily trochu dotáhnout nebo jim něco zkrátka chybí. Tak nebo tak, beru to jako nevyužitý potenciál dobrého námětu. Třeba povídka o tajemném otisku, která se nepřekvapivě jmenuje Otisk, by si zasloužila ještě pár stránek navíc a byla by naprosto fantastická.

U pár povídek jsem si naopak musel zívnout nebo nechápavě zakroutit hlavou. Něco mi na nich vadilo tak, že jsem je dočetl jen proto, protože jsem zkrátka musel. Třeba Vlakem ke hvězdám. Buď jsem totální hlupák, nebo naprostý cynik, ale za mě ta povídka neměla hlavu, ani patu. Většina textu je na tom naštěstí dobře. Bohužel těch pár nepovedených výtvorů kazí celkově jinak pozitivní dojem.

Za mě je plusem autorův projev. Ten je naštěstí, oproti velké spoustě jiných začínajících autorů, docela čitelný. Jan F. Rajm pracuje promyšleně s textem i jazykem, umí čtenáře zaujmout, což považuju za kumšt, většina povídek se opravdu dobře čte. Myslím si, že autor má dobře nakročeno udělat si svoje místo mezi zavedenými českými sci-fi tvůrci. Abych nepěl jen chválu, opravdu mě mrzí nedotaženost některých povídek.

Stoji to za to!

Rezavé desky se opravdu povedly. Za přijatelnou cenu dostanete patnáct sci-fi povídek. Velká část z nich potěší nejenom fanoušky vědeckofantastické literatury, ale i čtenáře, kteří tomuto žánru dvakrát neholdují. Nechybí jim zajímavý nápad a myšlenka, nepostrádají napětí a taky kousek toho tajemna, samozřejmostí je notná dávka zajímavých technologií, vědeckých poznatků a všeho, co patří k poctivé sci-fi. Dokonce jim nechybí ani špetka humoru. Opravdu jsem se po většinu času dokonale bavil. Bohužel pár povídek by zasloužilo trochu více péče, zkrátka dotáhnout. Některé z nich bych raději úplně vynechal, aby nekazily jinak docela pozitivní dojem.

Když to však vezmeme kolem a kolem, Rezavé desky stojí určitě za to. Pokud tedy máte rádi klasickou science fiction, tohle je kniha přesně pro vás. Pokud vás tento žánr moc neláká, ale rádi podpoříte českého autora, určitě nebudete litovat. Jan F. Rajm má dobře nakročeno zasednout po bok matadorů českého sci-fi rybníčku.

Martin Kudělka

7
recenze-rezave-desky-povedena-ceska-sci-fiPovedená sbírka sci-fi povídek, která nadchne nejenom fanoušky tohoto žánru. Většina povídek má zajímavý nápad, nechybí jim napětí, ani špetka humoru. Bohužel pár povídek by zasloužilo trochu větší péči, jelikož kazí celkový dojem.