Recenze: Proč se (ne)dívat na 4 série seriálu The Killing

Hned na začátku, než se pustím do kritiky, by mělo zaznít, co je na seriálu The Killing z produkce americké TV stanice AMC a Netflixu tak jedinečného, protože psát o každém seriálu, který se v posledních letech natočil, by v masové produkci především americké továrny na sny nemělo smysl. Seriál The Killing se nikam nežene, detailně zpracovává proces vyšetřování vražd a bravurně pracuje s temnou atmosférou a s psychologií ústředních postav.

Scénář k seriálu nenapsal nikdo jiný než Nic Pizzolatto, tvůrce seriálu True Detective, a jeho otisk je v seriálu samozřejmě znát. Příběhy spojuje posedlost dvou hlavních detektivů případem, jejich slabosti a démoni, stále přítomná dusná atmosféra- v případě The Killing atmosféra permanentně deštivého Seattlu, temných zákoutí a pohledů do životů lidí z okraje společnosti.

Seriálu The Killing láme vaz jedna vražda a 2 série

Od počátku, tedy nalezení mrtvé dívky v kufru auta, sledujeme mravenčí detektivní práci, postupné rozkrývání stop a motivací hlavních podezřelých. Děje se tak opravdu zevrubně a s nárokem na pozornost diváka- nitky se rozplétají, jednotlivé linie nečekaně zanikají, objevují se nové skutečnosti. Příběhem nás přitom doprovází svérázná dvojice detektivů, k nimž si je těžké udržet chladný odstup a se zaujetím nesledovat jejich pohnuté osudy a vtipné výměny názorů.

ep2-stephen-holder-sarah-linden-stan-larsen-mitch-larsenJako opravdoví detektivové jsou zanícení do pátrání po vrahovi dnem i nocí. Sarah Lindenová v podání Mireille Enos je zrzka s chladným výrazem a s mrazivě přesným úsudkem. Pátrání obětuje vše, včetně vztahu se svým synem a své krátkodobé milenecké vztahy. City vytěsnila ze svého života, sama odložená svou matkou do dětského domova, utíká svou netečností k bližním před zodpovědností. Její parťák Stephen Holder v originálním pojetí herce Joela Kinnamana je zase bývalý závislák na pervitinu, který se obléká jako vagus a odzbrojuje okolí svou velkohubostí a smyslem pro humor. Tato nesourodá dvojice je nejdynamičtějším článkem od první do poslední série seriálu.

Tvůrci ale přecenili schopnost udržet logiku příběhu a vyšetřování jedné vraždy v délce 36 epizod- tj. celé 2 série seriálu, kdy jeden díl (cca. 45 minut) má být jeden den v životě všech aktérů filmu. S narůstající délkou ztrácí seriál půdu pod nohama a vytrácí se záměr, s kterým se skvěle rozběhl. Bezpočet zvratů v osobním životě hlavních postav se na konci druhé sezóny jeví zcela neuvěřitelně, což u seriálu, který staví na poctivé atmosféře je trošku problém. Hlavní podezřelí tváří tvář obvinění z vraždy odmítají pravdivě vypovídat. Důvody, proč tak činili, jsou směšné a absurdní. V tu chvíli cítíte, že se vás tvůrci snažili tahat velmi dlouho za nos, aniž by vám poskytli jediný rozumný důvod. Po konci první série jsem byl znechucený překombinovaným a nelogickým můstkem k celé druhé sérii, která začne s vyšetřováním vlastně od začátku ve vyšších patrech politiky a hledá nové důvody, proč zkolabovanému příběhu ještě dočasně uvěřit.

Zákeřný ne-konec poslední epizody první série měl drastický vliv na sledovanost celé druhé série. Diváci se od seriálu odvrátili a televize AMC se rozhodla, že dál se točit pod jejich hlavičkou nebude.

Hodnocení: 1. série: 80%
                      2. série: 40%

3. série The Killing je mistrným thrillerem ze dna reality

Seriál si našel ale mnoho skalních fanoušků a ti hlasitě volali po dalším pokračování života ústředního dua Lindenové a Holdera. Televizní stanice AMC se nakonec domluvila s Netflixem na produkci třetí řady seriálu a dvanácti nových dílech.

Danette Leeds (Amy Seimetz) and Bullet (Bex Taylor-Klaus) - The Killing _ Season 3, Episode 6 - Photo Credit: Carole Segal/AMCAutoři se poučili z předchozích nezdarů a dle mého názoru natočili nejlepší ze všech sérií. Duo detektivů tentokrát pátrá po sériovém vrahovi, který zabíjí mladistvá děvčata z ulice. Místo jedné vraždy tu máme nyní přes dvacet brutálně zavražděných dívek. Detektivové se ocitají v depresivním a bezvýchodném prostředí „white trash“. Kamera nás zavede do postranních uliček, rozpadlých rodin, kde se matky nezajímají o své děti, mezi mládež, která krade, bere drogy a prostituuje. Není to pohled utěšený, ale díky hloubkovému průzkumu Holdera s Lindenovou můžeme spatřit, že tyto bytosti jsou lidé jako my, kteří potřebují lásku a trpí samotou a opuštěním. Vyděděnost a desperátství obou detektivů, kteří si opět v osobním životě procházejí svým osobním peklem, se tu spojuje s bezútěšným bojem o přežití odložených dětí, které nemají kam jít, a proto se pro sériového vraha stávají snadnou kořistí. Nikdo je nehledá, nikomu nechybí.

Tentokrát příběh se zápletkou skvěle gradují, 12 dílů je tak akorát na to, aby došlo ve velkém finále v závěrečné epizodě k odhalení vraha. Jestli vám bude někdo tvrdit, že vraha odhalil dávno před rozuzlením, ale nevěřte tomu, vrah je rafinovaně skrytý až do poslední chvíle. Ostatně zjistíte, že věřit nemůže Holder s Lindenovou vůbec nikomu, ani sobě navzájem.

Hodnocení: 100%

Závěrečná 4. série se z malého prostoru snaží vydupat co nejvíce emocí

Televizní stanici AMC se opět znelíbila nízká sledovanost 3. série, a to natolik, že od seriálu dala definitivně ruce pryč. Netflix se rozhodl natočit ještě závěrečnou šestidílnou sérii a poskytl ji internetovým divákům najednou celou ke zhlédnutí.

levi-meaden-joan-allen-scene-from-netflix-killingDá se říci, co nová série, to smrsknutí příběhu na polovinu. Začali jsme u vyšetřování vraždy na dlouhých 36 dílů, pokračovali pátráním po zločinci na 12 dílů a poslední příběh se rozvíjí v prostoru 6ti dílů, a to má v zádech kostlivce z předešlé série. Pachuť strachu a do-vysvětlování se táhne jako sopl a zbytečně bere místo detektivní práci dvojice na novém případu. Temné prostředí v této sérii zajištuje vojenská internátní škola pro problémové chlapce v čele s na první pohled ujetou ředitelkou. Detektivové tu vyšetřují brutální vyvraždění čtyřčlenné rodiny, z které překvapivě zbyl také pořádně zvláštní synek, který je prvním a hlavním podezřelým ze spáchání hrůzného činu. Jak se zaplétáme do pozadí fungování vojenského internátu, zjišťujeme, že zde není normální prakticky nikdo a těžko hádat, kdo nakonec bude tím nejpošahanějším, který zločin spáchal.

Pozvolné tempo předchozích sérií vystřídá šokující a vydatná porce zvrhlostí, což sice vyvolává silné emoce, ale také rozpaky, kdy na tak malém prostoru opět sledujeme řadu někdy více někdy méně překvapivých zvratů.

Diváci ale tentokrát nečekali jen na odhalení vraha, ale také na to, jak se podaří tvůrcům uzavřít příběh Holdera a Lindenové, na jejichž elektrizujícím a dynamickém vztahu všechny série stály. Ano, dočkáte se, ale určitě vám neřeknu, jak to s nimi nakonec dopadne…

Hodnocení: 80%