Recenze: Ona připomíná Vesmírnou odyseu i Čapka

Kina jsou letos plná robotů v hlavní roli. Na stříbrné plátno se v příštích měsících chystají noví Tranformers, divákům už se stihl představit také Robocop. Vedle této skupiny stojí další robot, od zbytku naprosto odlišný. Nejen tím, že je skrytý v malé krabičce, ale taky tím, že je to Ona.

Celý snímek se odehrává v nedaleké budoucnosti v Los Angeles, v němž žije Theodore (Joaquin Phoenix). Citlivý muž, který se ještě nevzpamatoval z rozchodu se svou ženou. Muž, který své emoce vkládá do osobních dopisů, které pro druhé píše v rámci svého zaměstnání. Muž, který miluje moderní technologie. S počítačem je v kontaktu po celou pracovní dobu, cestou domů kontroluje přes mobil příchozí poštu a volný čas tráví hraním her na konzoli. Místo reálného světa objevuje ten virtuální, jeho přáteli jsou herní hrdinové a technika mu zprostředkovává i kontakt se ženami.

Jednoho dne vstoupí do Theodorova života technologická vychytávka, která se pro něj stane zlomovou. Při instalaci nového operačního systému zodpoví pár prostých otázek včetně té, zda chce, aby hračka mluvila mužským či ženským hlasem. Zvolí si ženu, která se mu posléze představí jako Samantha (Scarlett Johansson).

Ona (Her)A stejně jako další technologie, i tento operační systém se stane běžnou součástí Theodorova života. Jakožto umělá inteligence se mu však pomalu ale jistě dostává hluboko pod kůži. Dokáže stejně dobře vycítit jeho nálady i ho rozveselit. V oné malé krabičce se ukrývá rádce, psycholog a přítel v jednom. A tak není divu, když si Theodor k Samanthě vytvoří silnější citové pouto než ke komukoliv ze svého skutečného okolí. Chybí jí sice tělo, ale jak říká sám její obdivovatel: „Alespoň tvé pocity jsou skutečné.“

Je potřeba zmínit, že hlavní postava není ve filmu jediná posedlá technologiemi. Při venkovních záběrech je vidět, že nějakou technickou hračku má v ruce snad každý kolemjdoucí, naopak téměř chybí kontakt s dalšími lidmi. A když nakonec Theodore prozradí, že chodí s operačním systémem, jediná překvapivá reakce pochází od jeho bývalé ženy. Ostatní reagují zhruba podobně, jako kdyby jim oznámil: „Dnes jsem posnídal tousty s marmeládou“.

Že vzájemný vztah Theodora a Samanthy zašel až příliš daleko si divák nejvíc uvědomí v okamžiku, kdy spolu dvojice debatuje ráno po prvním společném sexu (ano, operační systémy mohou mít sex) a Theodore své virtuální přítelkyni se vší vážností vysvětluje, že není připraven na závazky. Hlavní postava sama si však negativa své situace neuvědomuje. Jeho nová láska je pro něj jako droga, s níž je mu tak skvěle, že mu jeho stav nedovoluje přemýšlet. Ovšem opravdový problém nastává, když najednou nemáte svou drogu na dosah…

Je příhodné, že film vstupuje do kin ve stejnou chvíli jako legendární 2001: Vesmírná odysea. I v ní hraje totiž stěžejní roli počítač. Už tenkrát si filmoví tvůrci položili otázku, zda je člověk počítačem nahraditelný po všech stránkách. Českému divákovi se zase přímo nabízí paralela s dramatem R.U.R. Karla Čapka. Ale přestože roboti už tu byli, Ona je díky svému uchopení tématu neotřelá.

Snímek by se navíc jen těžko podařilo jednoznačně zařadit a charakterizovat z hlediska žánru. Může být stejně dobře netradičním romantickým příběhem, dramatem o ubíjející samotě i kritikou dnešní přetechnizované doby.

V každém případě je jen máloco divácky příjemnější než film, který nemoralizuje a nepoučuje, a přesto je přínosný. Přesně taková je i Ona. Skrývá v sobě silné varování pro současné i budoucí generace směrem k technickému pokroku, ale neagituje. To vše servíruje v příjemném balení, které svým výkonem zdobí vynikající Joaquin Phoenix.

Kristýna Motlová

Ona (Her)
Sci-Fi / Romantický / Drama
USA, 2013, 126 min
Režie: Spike Jonze
Scénář: Spike Jonze
Hrají: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Sam Jaeger, Katherine Boecher, Chris Pratt, Portia Doubleday, Luka Jones, Pamela Roylance, Matt Letscher, Bill Hader, Kristen Wiig, Soko, Brian Cox, Spike Jonze

8
recenze-pripomina-vesmirnou-odyseu-capkaV každém případě je jen máloco divácky příjemnější než film, který nemoralizuje a nepoučuje, a přesto je přínosný. Přesně taková je i Ona.