Recenze: Po zemi bloudím dál

Co cítíte při pohledu na lesknoucí se zlato? Radost, chtíč nebo snad jemné šimrání vzadu na krku jako Leah Westfallová, která dokáže vycítit zlato? Je rok 1849 a Spojené státy americké zachvátila zlatá horečka. Na nově objevená naleziště v Kalifornii míří tisíce lidí v naději, že naleznou alespoň pár gramů zlata. Pro Leah je to nebezpečná doba. Co by se stalo, kdyby někdo odhalil její schopnosti? Čeho by byli lidé schopni, aby si mohli ji a její talent přivlastnit?

Lee Westfallová má láskyplnou rodinu, věrnou kobylku a nejlepšího kamaráda Jeffersona. Žije spolu se svými rodiči v Georgii a pomáhá jim hospodařit. Leah je nejšťastnější na koni a s nabitou puškou se na lovu v lese cítí jako doma. Navíc má jedno neobyčejné tajemství – schopnost vycítit zlato. Vycítí zlaté žíly hluboko v zemi, zlatý prach i drobné valounky v potoce. Její rodina díky tomu nikdy nežila v úplné bídě. Jenže štěstí jim jednoho dne dojde.

Vše se změní, když Leah po návratu ze školy najde své rodiče mrtvé. Zavražděné. Opustil ji i její nejlepší přítel Jefferson, který míří na západ do Kalifornie. Proto se jí ujme její jediný příbuzný – chamtivý strýc Hiram, který s ní má jisté plány. Leah musí utéct. A kam jinam, než do Kalifornie, země zaslíbené? V přestrojení za chlapce se spolu se svojí kobylkou, puškou a nezlomným odhodláním vydává na cestu do Kalifornie. Jenže Lee žije ve světě, kde právě zuří zlatá horečka. Čeho všeho jsou lidé v touze po zlatě schopni?

Albatros Media

Po zemi bloudím dál je u nás první vydanou knihou od americké autorky Rae Carson a nejspíše i první young adult knihou s touto tématikou. Schválně zavzpomínejte, kolik znáte young adult knih s atmosférou divokého západu, duněním kopyt a pokřikem indiánů? Myslím, že správná odpověď je – žádnou. Po zemi bloudím dál je originální kniha, která vás vtáhne do úplně jiného časového období a zavede na jedinečná místa. Čeká vás napínavá cesta napříč Amerikou. Spolu s Lee budete putovat pouští, indiánskou prérií, čelit lupičům, nemocem a dalším nebezpečím. Netradiční prostředí vás snadno uchvátí. Putování Lee budete s nadšením hltat i sledovat na dobově laděné mapce, která je součástí knihy.

Strastiplné putování je popsané velmi realisticky a s tím souvisí i to, že občas to trochu vázne. V knize najdete akční kapitoly i pomalejší úseky, kdy se vozy putující karavany sotva vlečou. Spolu s Lee je však cestování radost. Lee patří mezi odvážné hrdinky. Nechybí jí rozum, pevná vůle a odvaha postavit se všem výzvám, které ji čekají. Za zmínku stojí i pestré složení členů karavany, s nimiž cestuje. Najdete mezi nimi snobský manželský pár, velmi zbožného reverenda, německou rodinu a především šarmantního Jeffersona, který si s každou mílí pomalu získává srdce hlavní hrdinky. Mírně naťuknuté je tu i téma otrokářství a emancipace žen.

Fantastická linka o schopnosti cítit zlato je tu však spíše v pozadí. V celé knize se o ní vyskytlo jen pár zmínek. V dalších dílech trilogie na ni bude určitě kladen větší důraz. Faktem však je, že první díl má k fantasy daleko. Nezachraňuje se tu svět, není potřeba zlomit kletbu a pak padnout do náruče svého milovaného. Tento příběh je obyčejnější, ale o nic méně zajímavý. Pokud ke štěstí nutně nepotřebujete superhrdiny, princezny, upíry nebo jinou fantasy havěť, rozhodně by jste neměli tuto knihu minout. Po zemi bloudím dál je akční, neotřelá a velmi čtivá. Nebudete se moct odtrhnout, dokud nedojdete až na konec. Nebezpečí, nepřátelé všude kolem, v patách pronásledovatelé a smrt. Na tuhle cestu si zkrátka potřebujete pořádně nabít kolty a dívat se jen kupředu za zlatým snem.

Rae Carson: Po zemi bloudím dál, CooBoo, Albatros Media,  2017, 348 stran.

8
recenze-po-zemi-bloudim-dalJedinečná kniha s atmosférou divokého západu. Zlatý poklad mezi young adult knihami s historickou tématikou.