Recenze: Patrola

Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) a Mike Zavala (Michael Peña) jsou parťáci a jako součást policejního sboru Los Angeles hlídkují v drsném South Central. Jak sami říkají, za jednu hlídku se jim přihodí tolik akce, kolik v jiných okrscích nezažijí za celý rok.
Jsou to dobří policisté, ale především obyčejní chlapi. Jenom mají trochu drsnější práci, než ostatní. Nikdy nevědí, jestli a v jakém stavu se po hlídce vrátí domů. A že se mají k čemu vracet. Mike má velkou mexickou rodinu, manželku a čerstvě narozeného syna. A Brian právě našel ženu svého života.

Život jim ale zkomplikuje válka černochů proti Mexičanům a drsné praktiky kartelů. Mexické gangy totiž přesouvají nekalé obchody přímo do srdce South Central. A Brian s Mikem mají to „štěstí“, že vždycky natrefí na nějaký ten důkaz. Očima policistů se díky tomu jejich kariéra začíná pěkně rozjíždět, mafie si to však nehodlá nechat líbit. Do věci se navíc vloží zvláštní jednotky a odvěký sok strážníků – detektivové, kteří „obyčejným“ policistům házejí klacky pod nohy.

Příběh je tedy vcelku klasický, metoda vyprávění je ale velmi originální. Brian v rámci studia filmové školy (aspoň to tvrdí) natáčí svou práci, svého parťáka i kolegy na tři kamery. A kromě něho náhodou své aktivity natáčejí i Mexičani a černoši. Takže to máme všechno pěkně z první ruky a z ruční kamery.

Styl náhodného zaznamenání zásadních momentů je přiznaný a vůbec není rušivý. Naopak, ruční kamera přidává na napětí, autentičnosti i akčnosti. Ve výsledku je film pořádná jízda, a to nejen díky originálnímu stylu obrazového zpracování, dotaženému až do konce. Skvělá je i hudba, která je pro zachycení autentického prostředí zásadní. Všechny prvky působí velmi nenuceně, ale působí na divákovy smysly v tu pravou chvíli. Množství postav je výborně profilováno jak do řad policie a rodin policistů, tak do řad mafiánů, feťáků, nebo prostě jen flákajících se černochů. Zdálo by se, že v tomhle prostředí bude nevinná běloška s vysokoškolským diplomem, do které se Brian zamiluje, působit jako pěst na oko. Ale i tahle linie funguje. Velmi pestrá mozaika drží pohromadě díky každodenní hlídce, díky střídání klidných diskuzí s velmi poctivou, drsnou a „cool“ akcí.

Boj proti zločinu musí v tomhle podání strhnout i největší odpůrce policie. Patrola totiž netvrdí, že jsou lepší než ostatní, nebo že mají právo míchat se do cizích záležitostí. Zasahují, když je někdo zavolá, pomáhají, kde je to třeba, a jsou ochotni položit život v boji proti zlu.

Samozřejmě, že scény vybrané do filmu jsou zjednodušeny na dobro a zlo. Naši hrdinové jsou ti „lepší“ z policistů, ti správní a spravedliví. Zastane se jich dokonce i černoch, se kterým se Mike čestně porve, místo aby zneužil své pravomoci. Jsou to černobílí hrdinové, to ano. Ale o to v Patrole nejde. Když přistoupíte na styl vyprávění a přednastavené morální hodnoty, užijete si skvělý příběh o přátelství, cti, povinnosti a obětavosti.

Jake Gyllenhaal má zde tematicky podobnou roli jako v Mariňákovi, ale tentokrát si jeho postava zvolila dráhu policisty dobrovolně, ne jako „zabloudil jsem cestou na vysokou.“ Proto je hrdým a dobrým policistou, který o své práci mluví s entusiasmem a bezmezným přesvědčením, že koná dobro. Kolegové jsou jako bratři. Pokud jeden zemře, druhý se postará o jeho rodinu. Zní to jako klišé, ale v Patrole to tak skutečně funguje. Starost o parťáka je běžnou součástí služby. Je to víc než přátelství. A hlavní dvojice funguje skvěle.
I film je rozdělen na dvě části – policejní zásahy a diskutování s parťákem o ženách, manželství, přátelství a tak podobně. První jmenovaná je něco mezi krimi a thrillerem, místy s až hororově drsnými prvky. Druhá je konverzační komedie o zcela obyčejných věcech, která díky hereckým výkonům skvěle baví. Tato dualita je nezbytná, protože stejně jako v životě policistů, i ve filmu je nutné střídat drsnou práci se zábavou, láskou a sentimentem. Tyto dvě složky jsou hodně rozdílné, ale doplňují se a otupují jedna druhé ostré hrany (případně přílišný sentiment).

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Postapo seriál Fallout

Kromě hlavní dvojice toho ale sledujeme mnohem víc, vyprávění rozhodně není redukované na dva policisty. Přítomnost tří ras – bělochů, černochů a Mexičanů – otevřela nové dramatické i komediální možnosti a tvůrci to skvěle využili. Všechny tři tábory zůstávají věrny svým tradicím, ale přesto se považují za Američany, kteří mají názor si své teritorium značkovat krví. Je to zvláštní mix lidí, okořeněný notnou dávkou toho nejsprostšího slangu, zbraněmi, násilím a mafiánskými praktikami za denního světla. Proti takovému nepříteli nemají dva hodní kluci s policejním výcvikem šanci. Tak nějak to víte po celý film. Ale i tak konec dojme.

Patrola mě velmi příjemně překvapila, a určitě nebudu jediná, protože film o amerických policistech lákal snad jen tváří hlavního představitele. Tvůrci vykouzlili z klišé tématu něco svěžího, originálního a vzrušujícího. A nejvyšší hodnocení jim nedám jen kvůli tomu předvídatelnému konci. I když jsem si u něj pobrečela.

Patrola
End of Watch
USA, 2012, 108 min