Rádi chodíte po horách, touláte se po lesích a máte už po krk konzerv a podobné zálesácké stravy? Máme řešení. Outdoorová kuchařka vám ukáže, jak se i v polních podmínkách skvěle nasytit.

Kuchařských knih naleznete na trhu nepřeberné množství. Můžete podle nich uvařit v podstatě jakékoliv jídlo, pocházející doslova odkudkoliv. Dneska už není problém nalézt velký výběr specificky zaměřených kuchařek. Například fitness kuchařky, kuchařky pro alergiky nebo třeba kuchařky pro outdoorové vaření. A my se v této recenzi na jednu takovou outdoorovou kuchařku podíváme. Na svědomí ji má novinářka a horalka Petra Pospěchová, se kterou vám mimochodem brzy přineseme rozhovor. Recenzní výtisk nám poskytlo nakladatelství Smart Press, děkujeme.

Recepty, po kterých se vám budou sbíhat sliny

Určitě se shodneme, že poctivou kuchařku dělají především zajímavé recepty. V této kuchařce jich samozřejmě naleznete nepřeberné množství, ale troufnu si říct, že zde nehrají až takový prim. Ale nejprve k těm receptům. Kniha jich obsahuje skutečně hodně a většina z nich vypadá opravdu chutně. Autorka vám přesně popíše, jak si udělat plnohodnotné jídlo bez jakéhokoliv problému v bojových podmínkách výletů nebo na horských výšlapech. Od snídaňových pochoutek, přes obědové pokrmy, až po sladké dezerty. Celé je to rozděleno do kapitol podle náročnosti a typu treku. Vše samozřejmě doplněno překrásnými fotografiemi, díky kterým se vám začnou sbíhat sliny. Vskutku si vybere každý, masožravec i vegetarián. Jelikož nemám rád sladké, mými favority jsou houbový guláš v kotlíku, kuřecí quinoa nebo kančí ragú na hruškách. Abych neochudil milovníky sladkého jídla, tak myslím, že letní ovesná kaše s kousky lesního ovoce nebo taková Granola s meruňkami a kokosem, těmi určitě nikdo nepohrdne.

Recepty jsou sestavovány tak, aby výsledné pokrmy zvládl opravdu každý, a doslova v těch nejhorších podmínkách. Taktéž je dbán důraz na samotné suroviny. Většinou jde o lehce skladovatelné a trvanlivé potraviny. I tak se nemusíte bát, že by kuchařka nenabízela pestré pokrmy. Je nutné říct, že všechna jídla v knize autorka otestovala přímo v bojových podmínkách.

Rady nad zlato

Outdoorová kuchařka je opravdu nabitá zajímavými recepty, jenž si v naprosté pohodě uděláte jak v lese, tak na horách, zkrátka za jakýkoliv podmínek. Přesto si myslím, že recepty nejsou to hlavní, co by vás mělo na knize zaujmout. Tím by měly být rady a tipy samotné autorky, která má bohaté zkušenosti, jak správně přistupovat ke stravování v přírodě. V knize vám poradí, jak správně sestavit jídelníček na výlet do lesa, jaký naopak zvolit při horské túře, tak abyste nenesli zbytečně moc jídla, stejně tak aby byl kladen důraz na výživnost pokrmů. Přece nechcete, aby vám během výšlapu došla energie, protože jste se špatně nasnídali. Dozvíte se, jaký vařič je nejvhodnější, jak potraviny správně skladovat. Zkrátka vám autorka předá své bohatě nabyté zkušenosti, a že jich je opravdu hodně. Vše je psané opravdu zábavným stylem, zároveň se na každé stránce dozvíte nové a nové informace. Kniha často cituje jiné známe horolezce a čerpá z jejích titulů.

Dobře se čte, hezky vypadá

Než se vrhnu na závěrečné shrnutí, musím ještě pochválit vizuální zpracování knihy. To je opravdu na vysoké úrovni. Největší pecka jsou fotografie, jimiž je kniha doslova nacpána. A nejedná se jen o fotografie pokrmů, u kterých, jak už jsme zmínil, vám potečou sliny. Část fotek pochází z různých výprav a výletů, tudíž je taktéž na co koukat. Krásně jsou vyvedeny i jednotlivé nadpisy, všechno hraje barvami. Zkrátka nejenom, že se Outdoorová kuchařka dobře čte, ale ona i hezky vypadá.

Takže abych to sesumíroval. Kuchařka obsahuje doopravdy velkou spoustu zajímavých a zajisté chutných receptů. K tomu připočítejte fůru vskutku zajímavých tipů a rad zkušené horalky. Celé je to pak zabaleno v hezkém vizuálu. To jsou pozitiva. co se týče negativ, ty jsem nenašel. Nemusíte být tedy zkušený horal, abych vám tuhle kuchařku doporučil. Opravdu stojí za to.

Outdoorovou kuchařku si můžete pořídit zde.

Martin Kudělka

10
recenze-outdoorova-kucharka-na-horach-uz-hlady-neumretePovedená kuchařka, která kromě velké spousty zajímavých a chutných receptů, obsahuje i hromadu zajímavých rad a tipů, které využijete při přípravě pokrmů na výletech. Velkým plusem je i vizuální stránka knihy, která je fantastická.