Opráski jsou zpět a tentokrát jsi berou na paškál klasiku české literatury, Jiráskovy Staré pověsti české. V této knize se dozvíte, jak se to doopravdy mělo s českými dějinami.

Internetový komiks se na síti objevil poprvé v roce 2012, rok poté se na trhu objevila kniha Opráski sčeskí historje. Od té doby uplynulo spousta času. Komiksu se úspěšně daří jak v online sektoru, kde na sociálních sítích nasbíral již desetitisíce fanoušku, tak i v tom knižním. Na motivy Oprásků bylo vydáno nespočet knih, my tady máme na recenzi zatím poslední počin. Noví povjězťi čezkí, které vychází z románu Aloise Jiráska, Staré pověsti české a upravuje předlohu do své typické podoby.

Opráski sčeskí historje

Nebudu si nalhávat, že se nenajde spousta lidí, kteří se s tímto výstředním komiksem nikdy nesetkali. Pokusím se tedy o popis. Komiks se zabývá českou historií. Podává ji však velmi svérázným způsobem. Jak už bylo mnohokrát řečeno, jedná se o komiks. Důraz je tedy kladen především na kresbu. Mě osobně se líbí, i když to není zrovna vrchol komiksového žánru. Co si budeme nalhávat, vypadá dost dětinsky. Možná i to je důvod jeho nemalé obliby. Další důležitou položkou této knihy je však text. Jelikož jde o komiks, není ho zde příliš, ale to, co udělalo z Oprásků fenomén, je jeho forma. Jaz, vedoucí Útsavu pro studijum dějin a autor Oprásků, používá velmi specifický jazyk. Jedna se o velice svéraznou formu češtiny, jak už napovídá název komiksu nebo i ústav, ve kterém autor údajně pracuje.

KOUKNI SE  RECENZE: Miluj svůj život 2020: Dvojkový rok ve znamení posunů!
Jirásek by koukal

Zatím poslední díl této komiksové série si dává za úkol převyprávět knihu Aloise Jiráska Staré pověsti české. Doporučuji mít knihu načtenou, jelikož vám jinak unikne pointa většiny převyprávěných příběhů. Já jsem si naštěstí nedávno předsevzal zopakovat si zásadní díla české historie a Jiráskova kniha byla mezi nimi. Opravdu si nedovedu představit, jak bych bez těchto znalostí četl Noví povjězťi čezkí. Co se týče náplně knihy, ta se snaží převyprávět, abych byl tedy přesný, napravit chyby a historické nepřesnosti, kterých se Jirásek dopustil. Celé to samozřejmě má být sranda a přiznám se, že to doopravdy sranda je.

Kniha neztrácí nic z kouzla internetového komiksu. Sice nemůžu nový titul srovnávat s staršími díly,ale věřím že i v tomto srovnání by si vedl dobře. Kresba působí velmi jednoduše, až dětinsky. Tento styl však Opráski dělá tím čím jsou, stejně jako svérázně použitá čeština. Pro nezasvěcené, komiks se vyznačuje formou zvláštní zkomolené hovorové češtiny. Jako názorná ukázka poslouží název nové knihy. Noví povjezťi čezkí znamená vlastně Nové pověsti české. Tímto způsobem je napsán celý komiks. Bohužel musím říct, že někdy je tahle zkomolená čeština až na obtíž, jelikož některé věty jsem luštil slovo po slovu. Většinou však je to neskutečná sranda a slova čtete jako po másle.

Cywe, je to pořád sranda

Nové Opráski nejsou titul o kterém by se dalo psát sáhodlouhé recenze, jelikož je jako většina komiksových knih dost krátký, má pouze přes šedesát stran, proto se nyní vrhneme na závěrečné shrnutí. U knihy jsem se velice bavil, škoda že nebyla delší. Jednotlivé příběhy byly většinou dost vtipné, snad jen u dvou byla kvalita trochu slabší. Občas jsem měl problém přelouskat text, ale to se dalo čekat, vzhledem k svérázné češtině. Kresba zůstává věrná internetové předloze a dost se mi líbila. Pokud tedy nečekáte hluboký literární zážitek a chcete se dobře pobavit, nové Opráski doporučuji. Navíc se blíži Vánoce a knihu vidím jako ideální dárek.

KOUKNI SE  RECENZE: Můj otec byl MUŽ V ČERNÉM!

Knihu na recenzi poskytlo nakladatelství Grada.

Martin Kudělka