Recenze: Nejkrásnější den – jak pomoci Klepání na nebeskou bránu

Film Klepání na nebeskou bránu zapůsobil v roce 1997 na diváky natolik okouzlujícím dojmem, že neznám nikoho, kdo by si tenkrát dovolil cokoliv filmu vytknout. Tvůrcům se podařilo zkombinovat tarantinovskou gangsterku, dojemné drama s nadhledem jak ze severské školy a bláznivou komedii tak dobře, že viditelné nedostatky filmu se tehdy přehlížely a až dnes jsme ochotni klepání na nebeskou bránupřipustit, že se to snad dalo natočit ještě lépe. Možná právě o to šlo tvůrcům filmu Nejkrásnější den. Zdokonalit téměř dokonalé. Filmu Klepání na nebeskou bránu sice pomohli, ale úplně jinak, než si přáli.

Děj filmu začíná v nemocnici na oddělení pro ty, jimž už není pomoci. Dva mladí muži umírají na rakovinu. Jeden se neobejde bez kyslíkové bomby ani při cestě na záchod a druhému způsobuje obrovský nádor na mozku časté záchvaty podobné projevům narkolepsie. Zde se od roku 1997 prakticky nic nezměnilo. Jdeme tedy dál. Nemoc je to jediné, co oba muže sbližuje. Jejich povahy jsou natolik rozdílné, že za normálních okolností by společnou řeč našli jen sotva. Pohodář Benno je chlapečtější odvozeninou Martina Bresta z Klepání, jinak stejně sympatický, bezstarostný, zlobivý, že mu fandíte od první minuty. Zde je stále námět Nejkrásnějšího dne jak přes kopírák Klepání na nebeskou bránu, ale už se blížíme k první odchylce. Zatímco nesmělý a nepolíbený Rudy byl sympaťákem, jehož přehnaná slušnost vycházela jen s nedostatku zkušeností, ale uvnitř se skrýval drak, který jen potřeboval probudit, Andi je prototyp protivného rozmazleného smrada, kterého by měl potřebu šikanovat i premiant a mazánek třídní učitelky. Andiho neustálé řvaní a kňourání jde na nervy celou první půlku filmu, takže si přejete, aby mu skutečně došel kyslík a Benno si tu zběsilou jízdy dojel sám.

Cesta Andiho a Benna nenabízí opět o mnoho víc, než jejich o 19 let starší předchůdci. Snad jen zapojení YouTube naznačuje pokus o modernizaci příběhu. Bohužel ani toho nedokážou tvůrci využít, a tak stále zůstává jen u situační komedie, co se kde přihodilo a koho jsme potkali. Okolní postavy, jako malý africký chlapec nebo Benneho bývalá přítelkyně, jsou až příliš křečovitě vykonstruované jen pro to, aby tam oba hrdinové nebyli celé dvě hodiny sami.
Největší problém filmu je ovšem uvěřitelnost. Tvůrci Klepání na nebeskou bránu moc dobře věděli, že sehnat miliony pro bezstarostnou jízdu není snadné, proto se rozhodli jít tou nejjednoduší cestou a Klepání natočili s neskrývaným nadhledem. Martina a Rudyho nechají ukrást auto patřící dvěma naprosto přitroublým gangsterům, kteří v něm vezou milion marek (ano, to skutečně byla měna). Martin s Rudym tak mohou svoji jízdu k moři rozjet ve velkém stylu zahrnujícím kubánské doutníky, prezidentská apartmá a také lehké holky. Oproti tomu Nejkrásnější den se snaží dát svému příběhu logiku. To je největší chyba, které se tvůrci dopustili. Půjčku v bance hrdinové nedostanou, to sami tvůrci vyhodnotili jako nepravděpodobnou variantu, ale nechat hrdiny nakoupit drahé televize bez ručitele, půjčit si bez zálohy to nejluxusnější auto, koupit šperky a vše pak prodat na černém trhu už je dle tvůrců naprostá brnkačka. Andi s Bennem se už po půl hodině projíždějí v Lamborghini a vesele se točí na YouTube. To vše bez povšimnutí policie, přestože se jedná o zloděje aut, šperků, elektroniky, ale také značného množství morfia. Vezmeme-li v úvahu, že Andi je na vozíku s permanentně připnutým kyslíkovým přístrojem u obličeje a Benno usíná za jakékoliv situace třebakomedie během jízdy za volantem na dálnici, nebyl by problém takové zločince dopadnout ani pro komisaře Clousoa.

Druhou největší slabinou filmu je rozvleklost. Ne, že by se nebylo na co koukat. Filmu nechybí humor, slušní herci a zajímavá výprava, ale dvě hodiny poslouchat Andiho kvičení a pozorovat neustálé omdlévání Benna je přeci jen trochu moc. Navíc v druhé polovině filmu, která nás odvede až do Jihoafrické republiky, začne být i Benno protivně ufňukanou figurou. Dvojice hlavních a jediných hrdinů, tak začíná být nesnesitelná a nezbývá než doufat, že nemoc bude postupovat rychleji, než plynou zbytečné dialogy postav.

Když jsem se před pár měsíci vrátil k filmu, který mám ve své desítce nejoblíbenějších, Klepání na nebeskou bránu, musel jsem si s odstupem přiznat, že ne vše je až tak povedené, jak se v roce 1997 zdálo. Především je to přímočarost. Scénář jde příliš rychle za jednotlivými situacemi a nenechává divákovi potřebný prostor, aby se plně sžil s postavami. Nejkrásnější den tak pro mě vykonal tu nejcennější službu. Jakákoliv chyba v Klepání na nebeskou bránu je odpuštěna, protože díky Nejkrásnějšímu dni si o to víc vážím momentů, ze kterých je patrné jak skvěle zahraný, napsaný a natočený tenhle biják je.